Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
- Opettajat
- Anne Laaksonen
- Terhi Hautaviita
- Sanna Pirinen
- Vastuuopettaja
- Terhi Hautaviita
- Ryhmät
-
SHB223KASairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
- Opintojakso
- SH00BS77
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit ilmoitettu Canvasin verkkotehtävissä sekä muu mahdollinen materiaali opettajan erilisen ilmoituksen perusteella.
Toteutustapa
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja, läsnäolovelvollisuus
Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
- lähiopetus kampuksella tai reaaliaikaisena zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
- opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi), joka suoritettava hyväksytysti
- Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 - K5
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta/Terhi Hautaviita
- lähiopetus joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
-Opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty.
- Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5.
MAPA perusteet/Sanna Pirinen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:
1. Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi) Arviointi hyväksytty – Hylätty. Tehtävä 10.2.2023 klo 16 mennessä.
2. Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty. Tehtävä 10.2.2023 klo 16 mennessä.
3. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. Tentti tehtävä 31.3.2023 klo 16 mennessä
4. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. Tentti tehtävä 31.3.2023 klo 16 mennessä.
5. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja sekä työpaja. Oppimispäiväkirjan palautus 14.4.2023 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:
1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta
2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja
3. Mapa 0,5 op /Sanna Pirinen
Sisältö ja sen jaksotus
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:
- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö?
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena?
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen?
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita?
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi?
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi?
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri ?
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä?
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä?
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta
Arviointiasteikko
H-5