Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)
Code: SH00BS77-3034
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Anne Laaksonen
- Terhi Hautaviita
- Sanna Pirinen
- Teacher in charge
- Terhi Hautaviita
- Groups
-
SHB223KASairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BS77
Learning outcomes
The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Materials
Oppimateriaalit ilmoitettu Canvasin verkkotehtävissä sekä muu mahdollinen materiaali opettajan erilisen ilmoituksen perusteella.
Teaching methods
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja, läsnäolovelvollisuus
Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
- lähiopetus kampuksella tai reaaliaikaisena zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
- opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi), joka suoritettava hyväksytysti
- Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 - K5
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta/Terhi Hautaviita
- lähiopetus joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
-Opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty.
- Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5.
MAPA perusteet/Sanna Pirinen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.
Exam schedules
Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:
1. Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi) Arviointi hyväksytty – Hylätty. Tehtävä 10.2.2023 klo 16 mennessä.
2. Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty. Tehtävä 10.2.2023 klo 16 mennessä.
3. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. Tentti tehtävä 31.3.2023 klo 16 mennessä
4. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. Tentti tehtävä 31.3.2023 klo 16 mennessä.
5. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja sekä työpaja. Oppimispäiväkirjan palautus 14.4.2023 mennessä.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:
1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta
2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja
3. Mapa 0,5 op /Sanna Pirinen
Content scheduling
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:
- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö?
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena?
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen?
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita?
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi?
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi?
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri ?
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä?
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä?
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta
Evaluation scale
H-5