Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0205-3058

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 14.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pihla Salemaa
  • Sanna Hämäläinen
  • Pia Harju

Vastuuopettaja

Pia Harju

Ryhmät

  • SSB222KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää omia yrittäjyysominaisuuksiaan
- laatia toteutuskelpoisen liiketoimintasuunnitelman
- toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja yrittäjämäisesti ottaen huomioon sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet
- käyttää hyväksi taloudellista ja toiminnallista tulostietoa sekä tehdä näihin perustuvia kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Toteutustapa

Yrittäjyyden opintojakso integroidaan osittain yhteen Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen – opintojen kanssa, joten opiskelijalle suositellaan valittavaksi samanaikaisesti rinnalla menevä Hyvinkään kampuksen Innovatiivinen kehittäminen - toteutus. Opintojaksoilla opiskellaan tiimeissä ja kehitetään omaa yritysideaa.
Molemmat opintojaksot voidaan suorittaa myös itsenäisesti.

Yrittäjyyden opintojakso on puoliautomatisoitu Mooc-opintojakso, jonka virtuaaliosuus on kokonaisuudessaan 3 op. Tämän automatisoidun osion suorittamiseen sekä tiimeissä tapahtuvaa työskentelyä varten työjärjestyksessä on varattu itsenäistä työskentelyä varten 4 päivää.

Sosiaalialan yrittäjyyteen tutustumme työpajapäivien aikana kehitettävän oman yritysideoinnin kautta.Opintojaksolla työskentely tapahtuu pienryhmissä sekä vertaisoppimisen avulla. Opintojakson orientaatiopäivässä ja seminaaripäivässä on läsnäolo välttämätön. Kuitenkin tiimitapaamisiin sekä ennen kaikkea työpajapäiviin toivotaan vahvaa osallisuutta, jotta liikeidean työstäminen tiimeiltä sujuisi jouhevasti.

Osittain automatisoitu toteutus:

Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Itsenäisesti opiskeltavan osuuden lisäksi opinnolla on aikataulutettua opetusta, jossa toivotaan vahvaa läsnäoloa. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Mooc-tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta, palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen. Opintojaksolla on erikseen yhteenveto-raportti, josta opiskelijat saavat palautetta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjattua itsenäistä työskentelyä liikeidean parissa. Oppimistiimit etsivät itsenäisesti myös tarvittavan lähdemateriaalin Canvaksessa olevan lähdekirjallisuuden lisäksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa ja olla yhteydessä ennen opintojakson alkua. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Englanniksi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Vierailijapäivä yhdessä innovatiivisen kehittämisen ja vastuullisen johtamisen opintojaksojen kanssa, jossa työelämän asiantuntijat pitävät eri aihepiireistä alustuksia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio-sekä seminaaripäivä vaativat välttämätöntä läsnäoloa. Myös pitchaus-puheen esittäminen sekä markkinointivideon kuvaaminen vaativat opiskelijan läsnäoloa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu orientaatiopäivästä, tiimitapaamisista, raportista, seminaaripäivästä sekä itsenäisestä työskentelystä ja Mooc-osioiden suorittamisesta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää oman liike-idean työstämistä, tiimitapaamisten yhteydessä sovittujen tehtävien tekemistä (mm. pitchaus-puhe, markkinointivideo) sekä liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä erikseen sovitun loppuraportin/liiketoimintasuunnitelman pohjalta. Myös Mooc-osioiden suorittaminen kuuluu opintojakson sisältöön.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Arvioinnin painotus kohdistuu tiimissä tehtävään omaan liikeidean kehittelyyn sekä itsearviointiin. Arvioinnissa painotetaan myös läsnäoloa työpajapäivissä ja osallisuutta tiimin työskentelyssä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Hylätty (0)

Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, ei osallistu läsnäolovelvollisiin päiviin eikä tee hyväksytysti vaadittuja oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

kts. Laurean arviointikriteerit taso 1

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

kts. Laurean arviointikriteerit taso 1

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

kts. Laurean arviointikriteerit taso 1

Lisätiedot

Opintojakson kolmatta tavoitetta on täsmennetty 1.9.2022 lisäyksellä "ottaen huomioon sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet".