Sosiaalialan vaikuttamistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0019-3051
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
26.01.2024 - 03.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSB223SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa osallisuuden tuottamisen erilaisia keinoja.
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja.
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Toteutustapa
Tämä Sosiaalialan vaikuttamistyö -opinto toteutuu monimuotototeutuksena Hyvinkään kampuksella ja etänä keväällä 2024. Toteutuksella on lukujärjestykseen merkittyä ja osin läsnäolovelvollista opetusta ja ohjausta, etäopetusta ei tallenneta. Opintoon liittyy itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä. Suurimman osan työskentelystä opiskelija aikatauluttaa itse / pienryhmänsä kanssa.
Opinnon sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Canvaksen orientaatio-moduuli aukeaa 12.1., muut moduulit aukeavat opinnon edetessä. Opinnon orientaation palautuspäivä on samana päivänä kuin orientaatiokin. Myös opinnon yleinen keskustelukanava löytyy Canvas-tilasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnon suositeltavaa kirjallisuutta on mm.
* Arola, H., Juvonen, T., Lindh, J., Pohjola, A. & Romakkaniemi, M. 2018. Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus. Helsinki: UNIpress.
* Hujala, A. & Taskinen, H. 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: University Press. (Linkki verkkoaineistoon: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
* Kuusela, S. 2023. Vaikutuksen alaisena - eli kuinka ihmiset ympärillämme vaikuttavat kaikkeen, mitä teemme. Helsinki: Into Kustannus.
* Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. & Santalahti, V. (toim.) 2022. Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Raportti 1/2022. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. URN_ISBN_978-952-343-790-6.pdf
* Parvinen, P. & Pyykkö, M. 2020. Vaikuttaminen ja manipulointi. Jyväskylä: Docendo.
Enemmän materiaalimahdollisuuksia on esitelty opinnon Canvas-tilassa. Opiskelija valitsee osin itse käyttämänsä materiaalin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tällä toteutuksella Sosiaalialan vaikuttamistyö -opinnon voi suorittaa näytöllä pitämällä esityksen muille opiskelijoille muun opetuksen yhteydessä 1.2.2024. Mikäli opiskelija haluaa näyttää osaamisensa, tulee hänen olla yhteydessä toteutuksen vastuulehtoriin Paula Väliahoon viim. 19.1. ja palauttaa viimeistään tuolloin osaamisanalyysinsä näyttöjen Canvas-tilan ohjeiden mukaan. Osaamisanalyysin palautuksesta pitää myös lähettää s-posti Paulalle. Osaamisanalyysin lisäksi opiskelijan tulee osallistua opinnon orientaatioon 26.1.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksen puitteissa toteutetaan Ysiltä elämään -tapahtuma hyvinkääläisille yhdeksäsluokkalaisille. Tapahtumassa on mukana kuusi toimeksiantajaa ja se järjestetään Hyvinkään nuorisopalveluiden toimesta. Opiskelijat jakautuvat kuuteen pienryhmään toimeksiantajien mukaan. Tämän LbD-projektin laajuus on 2 op, lisäksi siitä tehdään 1 op laajuinen oppimispäiväkirjatehtävä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opinnon läsnäolovelvolliset opetuskerrat ovat:
* orientaatio,
* LbD-työskentelyn aloitus,
* demopäivä,
* tapahtumapäivät sekä
* seminaari
Painavista syistä opiskelija voi olla pois yhdeltä läsnäolovelvolliselta opetuskerralta. Aktiivisuutensa osoittamiseksi opiskelijan tulee palauttaa myös orientaatiotehtävä viimeistään sen kolmantena palautuspäivänä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Syksyllä 2023 ei ole tiedossa kv-yhteyksiä tälle toteutukselle. Kevätlukukaudella 2024 on kuitenkin tarjolla lukuisia kv-mahdollisuuksia, joita tilanteen mukaan hyödynnetään myös tällä opinnolla. Kv-yhteyksiä voidaan huomioida myös opiskelijoiden aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tämä opinto on laajuudeltaan 5 op vastaten laskennallisesti 135 h työtä. Vain osa opinnon työmäärästä on lukujärjestykseen merkittyä opetusta, suurimmasta osasta työtä opiskelija vastaa itse ja/tai pienryhmänsä kanssa.
Opinto jakautuu kolmeen sisällölliseen moduuliin. Moduulit ja niiden laajuudet:
* vaikuttavuus 2 op (yksilötehtävä)
* yhteiskunnallinen vaikuttaminen 2 op (pienryhmänä tehtävä LbD-osuus)
* rakenteellinen sosiaalityö 1 op (yksilötehtävä)
Kussakin moduulissa on palautettavia tehtäviä, palautukset jaottuvat koko opinnon ajalle.
Sisältö ja sen jaksotus
Sosiaalialan vaikuttamistyö -opinnolla saat tietoja ja taitoja toimiaksesi vaikuttavana sosiaalialan ammattilaisena. Opinnolla käsitellään mm. yhteiskunnallista vaikuttamista, rakenteellista sosiaalityötä ja asiakasosallisuuden vahvistamista. LbD-toteutuksesta saat käytännön taitoja koskien kaikkia opinnon yleisiä tavoitteita.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintototeutuksen arvioitavia tehtäviä ovat:
1. vaikuttavuustehtävä, arviointi H-5 vastaten 50 % opinnon kokonaisarvosanasta
2. yhteiskunnallinen vaikuttaminen, hyv/hyl
3. rakenteellinen sosiaalityö, arviointi H-5 vastaten 50 % opinnon kokonaisarvosanasta
Lehtori Sanni Einovaara arvioi tehtävän 1 ja lehtori Paula Väliaho tehtävät 2 ja 3. Tehtäviin 1 ja 3 liittyy arviointitaulukko, joka on nähtävillä tehtävänannon yhteydessä opinnon Canvas-tilassa. Tehtävän 2 hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen LbD-työskentelyyn. Lisäksi opintoon kuuluu orientoiva tehtävä, jota ei arvioida erikseen. Opiskelija osoittaa sillä aktiivisen osallistumisensa opinnolle.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä. Seuraavissa on esitetty Laurean yleiset arviointikriteerit, tarkemmat arviointikriteerit löytyvät tehtävänannon yhteydestä opinnon Canvas-tilasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden