Siirry suoraan sisältöön

Haasteelliset lähijohtamisen tilanteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT97-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Taina Lackman

Vastuuopettaja

Taina Lackman

Ryhmät

  • TOH222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Toteutustapa

Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on ehdoton edellytys opintojakson suorittamiseksi (Tutkintosääntö 18 §). Tästä ei voida poiketa, eli aloituskerralla on oltava läsnä.

Aloituskerran pakollisen luentotapaamisen lisäksi jaksoon kuuluu joitakin muita pakollisia tapaamiskertoja (verkossa) ja näiden lisäksi vapaaehtoista luentotapaamisia (mahdolliset vierailijaluennot pakollisia) verkossa sekä tehtäviä, jotka palautetaan canvakseen ja verkkoläsnäoloa vaativa tenttikerta. Aikataulut on ilmoitettu erillisinä ja pyydämme opiskelijaa hoitamaan muut aikataulunsa siten, että tämän jakson suorittaminen on mahdollista. Tapaamiskertoja ei nauhoiteta eikä muutoinkaan tallenneta.

Kontaktikertojen tavoitteena on antaa opiskelijoille aiheeseen liittyvää tietopohjaa ja vinkkejä tehtävien tekemiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Luennot ovat interaktiivisia, eikä niitä tallenneta. Luennoille osallistuminen on vapaaehtoista, lukuunottamatta aloituskertaa,esityskertoja, jotka arvioidaan sekä tenttikertaa.

Kurssilla voi olla yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä (max 3-4 hlöä/ryhmä). Kaikki tehtävät tehdään verkossa.

Kurssiin kuuluu kertaava tentti, jossa niinikään osoitetaan osaamista. Tenttiin osallistuminen on välttämätöntä ja ellei ilmoitettu tenttiajankohta mitenkään sovi, tentti on mahdollista uusia kahtena erikseen ilmoitettavana uusintatenttikertana.

Opintojakso aukeaa Canvasin työtilaan ennen aloitustapaamista, joka pidetään aikataulun mukaisesti 8.3.2023 kello 15.00. Ennen aloitustapaamista opiskelijan odotetaan esittäytyvän työtilan ohjeistuksen mukaan muille osallistujille. Alustana käytetään Canvasin ohella Teamsia. Kaikki toteutukselle hyväksytyt saavat kurssin aloitukseen liittyvän sähköpostin hyvissä ajoin ennen aloitustapaamista.

Aika ja paikka

Jakso on verkossa toteutettava, interaktiivinen toteutus. Opiskelijoita pyydetään varautumaan verkkoläsnäoloon kontaktikerroilla.. Verkkotapaamisia ei nauhoiteta.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla on ehdottomasti oltava läsnä, mikäli aikoo opintojakson suorittaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alkupuolella.
Suositeltava kirjallisuus (todennäköinen tenttikirjallisuus): Pekka Järvinen: Esimiestyö ongelmatilanteissa, 8., uudistettu painos ISBN 978-952-14-2460-1 verkkoteos tai sisällöltään sama kuin vuonna 2014 ilmestynyt samanniminen kirja (kirjan ISBN 978-952-14-2316-1).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Luennot, ks. Pakki tai lukkarikone. Muut ajankohdat Canvasissa.
Tentin voi uusia toukokuussa ja syyskuussa, yleisinä uusintatenttipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia

Opiskelijan on syytä varata viikoittain riittävästi aikaa opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittamiseksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Työ-, yksilö- ja yhteisölähtöiset haasteelliset tilanteet työyhteisöissä ja verkostoissa
Haasteellisten tilanteiden ratkaisut ja omien vaikutusmahdollisuuksien käyttö
Lainsäädännöllisten ja vuorovaikutuksellisten keinojen soveltaminen tilanteiden ratkaisussa
Ulkopuolisen avun käyttö tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista sekä Teamsin käyttömahdollisuutta.

Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Ks. Laurean vaatimustaso II:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso II:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
* raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
* ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
* kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
* edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta javaikuttavuutta muihin yhteyksiin-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä