Haasteelliset lähijohtamisen tilanteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BT97-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Taina Lackman
Vastuuopettaja
Taina Lackman
Ryhmät
-
TOH222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on ehdoton edellytys opintojakson suorittamiseksi (Tutkintosääntö 18 §). Tästä ei voida poiketa, eli aloituskerralla on oltava läsnä.
Aloituskerran pakollisen luentotapaamisen lisäksi jaksoon kuuluu joitakin muita pakollisia tapaamiskertoja (verkossa) ja näiden lisäksi vapaaehtoista luentotapaamisia (mahdolliset vierailijaluennot pakollisia) verkossa sekä tehtäviä, jotka palautetaan canvakseen ja verkkoläsnäoloa vaativa tenttikerta. Aikataulut on ilmoitettu erillisinä ja pyydämme opiskelijaa hoitamaan muut aikataulunsa siten, että tämän jakson suorittaminen on mahdollista. Tapaamiskertoja ei nauhoiteta eikä muutoinkaan tallenneta.
Kontaktikertojen tavoitteena on antaa opiskelijoille aiheeseen liittyvää tietopohjaa ja vinkkejä tehtävien tekemiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Luennot ovat interaktiivisia, eikä niitä tallenneta. Luennoille osallistuminen on vapaaehtoista, lukuunottamatta aloituskertaa,esityskertoja, jotka arvioidaan sekä tenttikertaa.
Kurssilla voi olla yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä (max 3-4 hlöä/ryhmä). Kaikki tehtävät tehdään verkossa.
Kurssiin kuuluu kertaava tentti, jossa niinikään osoitetaan osaamista. Tenttiin osallistuminen on välttämätöntä ja ellei ilmoitettu tenttiajankohta mitenkään sovi, tentti on mahdollista uusia kahtena erikseen ilmoitettavana uusintatenttikertana.
Opintojakso aukeaa Canvasin työtilaan ennen aloitustapaamista, joka pidetään aikataulun mukaisesti 8.3.2023 kello 15.00. Ennen aloitustapaamista opiskelijan odotetaan esittäytyvän työtilan ohjeistuksen mukaan muille osallistujille. Alustana käytetään Canvasin ohella Teamsia. Kaikki toteutukselle hyväksytyt saavat kurssin aloitukseen liittyvän sähköpostin hyvissä ajoin ennen aloitustapaamista.
Aika ja paikka
Jakso on verkossa toteutettava, interaktiivinen toteutus. Opiskelijoita pyydetään varautumaan verkkoläsnäoloon kontaktikerroilla.. Verkkotapaamisia ei nauhoiteta.
Ensimmäisellä tapaamiskerralla on ehdottomasti oltava läsnä, mikäli aikoo opintojakson suorittaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkupuolella.
Suositeltava kirjallisuus (todennäköinen tenttikirjallisuus): Pekka Järvinen: Esimiestyö ongelmatilanteissa, 8., uudistettu painos ISBN 978-952-14-2460-1 verkkoteos tai sisällöltään sama kuin vuonna 2014 ilmestynyt samanniminen kirja (kirjan ISBN 978-952-14-2316-1).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Luennot, ks. Pakki tai lukkarikone. Muut ajankohdat Canvasissa.
Tentin voi uusia toukokuussa ja syyskuussa, yleisinä uusintatenttipäivinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia
Opiskelijan on syytä varata viikoittain riittävästi aikaa opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittamiseksi.
Sisältö ja sen jaksotus
Työ-, yksilö- ja yhteisölähtöiset haasteelliset tilanteet työyhteisöissä ja verkostoissa
Haasteellisten tilanteiden ratkaisut ja omien vaikutusmahdollisuuksien käyttö
Lainsäädännöllisten ja vuorovaikutuksellisten keinojen soveltaminen tilanteiden ratkaisussa
Ulkopuolisen avun käyttö tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista sekä Teamsin käyttömahdollisuutta.
Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Ks. Laurean vaatimustaso II:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso II:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
* raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
* ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
* kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
* edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta javaikuttavuutta muihin yhteyksiin-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä