Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0034-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettajat
Pihla Salemaa
Pilvi Niemelä
Jonna Brandt
Vastuuopettaja
Pilvi Niemelä
Ryhmät
SSF223SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
Opintojakso
R0034

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:

Raunio K. 2009. Olennainen sosiaalityössä (luvut 1-6).

Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan

Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.

Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.

Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.

Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.


Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvasissa.

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdymme sosiaalialan asiakastyötä ohjaavan metodologiaan, työtä jäsentäviin teorioihin ja orientaatioihin sekä menetelmälliseen ohjaustyöskentelyyn. Lisäksi tutustumme asiakastyön dokumentointiin asiakasprosessin eri vaiheissa.

Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Lähiopetus toteutetaan Lohjan kampuksella. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, josta löytyy opintojakson oppimateriaali, ohjeistus oppimistehtäviin sekä päivitetty tieto opintojakson mahdollisista muutoksista. Canvas avautuu opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa.

Opintojaksolla on yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilö- ja/tai ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää vertaispalautteenantoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään pienryhmissä Lbd – oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää tutustumisen työelämän menetelmällisyyteen. Oppimisprojektin aikataulun pienryhmät laatiivat itsenäisesti. Lbd työskentelyyn kuuluu ohjaustapaamiset lehtorin kanssa.

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä asiakastyön dokumentoinnin kirjaamiskoulutus yhteistyössä Laurean avainkumppani Oy Apotti Ab:n kanssa.

Lisäksi opintojaksolla on luentovieraina työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on Lohjan kampuksella keskiviikkona 28.8.2024 klo 8.30. Orientaatiossa muodostetaan pienryhmät, joissa työskennellään syyslukukauden aikana myös Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä -opintojakson aikana.

Muita välttämätöntä läsnäoloa vaativia päiviä ovat mm. opintojakson tentit, Apottikoulutukset sekä seminaari.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa."
Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavasti:
Luento-opetus 68 h
Toteutuksen tentit 8 h
Lbd – oppimisprojekti 82 h
Itsenäinen työskentely 109 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso jakautuu kolmeen arvioitavaan moduuliin:

1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op) sisältää luennot ja yksilötentin

2. Asiakastyön menetelmiä (5 op) sisältää luennot, ryhmätentin ja LbD-työskentelyn

3. Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op) sisältää luennot, Apottikoulutuksen ja oppimistehtävän

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun