Methodology Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)
Code: R0034-3049
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
28.08.2024 - 13.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Jonna Brandt
- Teacher in charge
- Pilvi Niemelä
- Groups
-
SSF223SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
- Study unit
- R0034
Learning outcomes
The student is able to
- recognize and outline various theoretical work orientations and working methods in client work
- use and apply social pedagogical, sociocultural and psychosocial methods and tools to support individuals, families and groups in different life stages
- manage the process of methodical and goal-oriented client work
- evaluate and document client work
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:
Raunio K. 2009. Olennainen sosiaalityössä (luvut 1-6).
Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan
Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.
Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.
Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvasissa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla tehdään pienryhmissä Lbd – oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää tutustumisen työelämän menetelmällisyyteen. Oppimisprojektin aikataulun pienryhmät laatiivat itsenäisesti. Lbd työskentelyyn kuuluu ohjaustapaamiset lehtorin kanssa.
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä asiakastyön dokumentoinnin kirjaamiskoulutus yhteistyössä Laurean avainkumppani Oy Apotti Ab:n kanssa.
Lisäksi opintojaksolla on luentovieraina työelämän asiantuntijoita.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on Lohjan kampuksella keskiviikkona 28.8.2024 klo 8.30. Orientaatiossa muodostetaan pienryhmät, joissa työskennellään syyslukukauden aikana myös Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä -opintojakson aikana.
Muita välttämätöntä läsnäoloa vaativia päiviä ovat mm. opintojakson tentit, Apottikoulutukset sekä seminaari.
International connections
Opintojaksolla ei ole kansainvälisiä yhteyksiä.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa."
Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavasti:
Luento-opetus 68 h
Toteutuksen tentit 8 h
Lbd – oppimisprojekti 82 h
Itsenäinen työskentely 109 h
Content scheduling
Opintojakso jakautuu kolmeen arvioitavaan moduuliin:
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op) sisältää luennot ja yksilötentin
2. Asiakastyön menetelmiä (5 op) sisältää luennot, ryhmätentin ja LbD-työskentelyn
3. Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op) sisältää luennot, Apottikoulutuksen ja oppimistehtävän
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.