Thesis (15 cr)
Code: R0045-3190
General information
- Timing
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 15 cr
- RDI proportion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Kati Rintakorpi
- Kaisa Salminen
- Sonja Kukkonen
- Study unit
- R0045
Learning outcomes
The student is able to
- present justified suggestions for development in relation to working life
- conceptualize phenomena related to working life based on research results
- use appropriate research and development methods in order to produce new knowledge
- act in development projects cooperatively and in a responsible manner with working life and other partners
- evaluate personal activities and solutions critically
- understand concepts in an extensive scale and present topics logically with justification
Materials
Opinnäytetyössä harjoitellaan tiedon hankintaa, reflektointia ja tarkoituksenmukaisen tiedon yhdistämistä opinnäytetyön teemaan. Tarvitset tietoa (esim. kirjallisuus, artikkelit, verkkotietokannat) liittyen opinnäytetyösi teemaan ja lisäksi sinun tulee hankkia tietoa tutkimuksen tekemiseen liittyen, esim. tutkimusmetodin valinnassa. Alkuun pääset Laurean Finna-kirjastojärjestelmässä: https://libguides.laurea.fi/sosiaaliala
Opinnäytetyöpohja on opiskelijaintrassa.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opinnaytetyojavalmistuminen/SitePages/Opinn%C3%A4ytety%C3%B6.aspx
Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Urkund-ohjelmaa ennen työn julkaisua.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opinnäytetyön voi tehdä omalla työpaikalla päiväkirja-opinnäytetyönä, jolloin tavoitteena on tarkastella ja kehittää työkäytänteitä / toimintakulttuuria yhteydessä omaan työhön. Opinnäytetyön voi tehdä myös teoreettisena tai toiminnallisena opinnäytetyönä.
Exam schedules
Kaikki tapaamiset ovat Zoomissa: https://laurea.zoom.us/j/69235003405
Odota rauhassa, että opetatja päästää sinut sisään.
Yhteiset tapaamiset:
12.01.2023 16.30 - 18.00 Aloitus: osallistuminen välttämätöntä
26.01.2023 16.30 - 18.00 Aiheanalyysien esittelyt
09.02.2023 16.30 - 18.00 Suunnitelmien esittelyt
20.03.2023 16.30 - 18.00 Tilannekatsaus
04.05.2023 12.30 - 16.00 Opinnäytetyöseminaari eli valmiiden töiden esittely ja opponointi
LISÄKSI jokainen opiskelija / pari varaa opettajalta henkilökohtaisia ohjausaikoja tarpeen mukaan.
Completion alternatives
Ensimmäisessä tapaamisessa käydään läpi erilaiset opinnäytetyövaihtoehdot. Voit tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin jo etukäteen intrassa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opinnaytetyojavalmistuminen/SitePages/Opinn%C3%A4ytety%C3%B6.aspx
Huomaathan. että vaikka olisit jo tehnyt aikaisemmin sosionomin opinnäytetyön esim. lastensuojeluun, nyt tehtävä opinnäytetyö on kohdennettava varhaiskasvatukseen.
Hakeaksesi hyväksilukua, ota yhteyttä opintopäällikköön tai Tikkurilan kampuksen ONT-koordinaattoriin (löytyvät oheisen sivun alaosasta): https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opinnaytetyojavalmistuminen/SitePages/Opinn%C3%A4ytety%C3%B6.aspx#kampuskohtaiset-opinn%C3%A4ytety%C3%B6koordinaattorit
Hyväksilukua ei voi saada, mikäli aikaisempi opinnäytetyö ei kohdistu varhaiskasvatukseen.
Student workload
Mikäli opiskelija on tehnyt jo aikaisemmin sosionomin opinnäytetyön, tällä työllä vahvistetaan varhaiskasvatukseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista tarkoituksenmukaisella tavalla. Se voi tarkoittaa esimerkiksi oman työn osana tehtävää kehittämistyötä, jossa reflektointi tapahtuu päiväkirjamuotoisena työskentelynä ja kehittämistyö raportoidaan lopuksi napakasti. Toisaalta, opiskelija voi myös valita tiiviin tutkimuskysymyksen, jota tarkastelee teoreettisesti siten, että se vastaa työelämäkumppanin tarpeeseen.
Mikäli opiskelija ei ole aikaisemmin tehnyt opinnäytetyötä, tai opiskellut tutkimusmenetelmiä, hänen tulee valmistautua perinpohjaisempaan paneutumiseen, esim. tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjoittamisen oppimisen sekä tiedonhankinnan suhteen. Tällöin oppiminen kohdistuu erityisesti tutkimuksen tekemisen periaatteisiin ja tieteellisen tekstin lukemiseen, soveltamiseen ja tuottamiseen. Opiskelija voi tarvita itsenäisiä lisäopintoja mikäli aiempia tutkimusopintoja ei ole.
Content scheduling
[Kuvaa opinnon sisältö tiiviisti työelämän kielellä, jos opinnäytetyön tavoitteita on mahdollista tarkentaa Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]
Evaluation scale
H-5
Qualifications
The prerequisite for starting the thesis is that the student has completed or is currently completing the study unit Methods for Research-based Development Work (or the study unit Research and Development Methods) or has equivalent competences that have been recognized as part of the degree through a demonstration of competence or credit transfer.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. ”
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.