Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
-
SHV221SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
Toteutustapa
Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Marja Vellonen, marja.vellonen@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista
Suoritustapa:
Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja. T1-K5.
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu T1-K5.
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä -tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.
Osa 2. Määrällinen tutkimus: minitutkimus tai kotitentti, T1-K5.
Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5
Aika ja paikka
Katso yst opintojakson aikataulut
MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS, OHJELMA
Ks. yst. Pakista ja Canvasista; Johdanto opintoon (aikataulut ja suoritustapa)
LAADULLINEN TUTKIMUS, OHJELMA
01.09.2023 12.30 - 15.45
LÄHIOPETUS: Orientaatio laadulliseen tutkimukseen & teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa
06.09.2023 12.30 - 15.45
Tiimien ohjaus, 30 min./ tiimi. Muu aika tiimin omaa työskentelyä.
08.09.2023 08.30 - 11.45
Työskentelyä tiimeissä
08.09.2023 12.30 - 15.45
LÄHIOPETUS: Aineiston hankinta
11.09.2023 08.30 - 11.45
LÄHIOPETUS: Aineiston analyysi
11.09.2023 12.30 - 15.45
Työskentelyä tiimissä
13.09.2023 08.15 - 11.30
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä- työskentelyä tiimissä videoluentojen pohjalta
14.09.2023 08.30 - 11.45
Itsenäistä työskentelyä/ Tiimeissä työskentelyä
15.09.2023 08.15 - 11.30
LÄHIOPETUS: Akvaariokeskustelu laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta ja etiikasta
15.09.2023 12.30 - 14.00
LÄHIOPETUS: Opinnäytetyöaiheiden ideointipaja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osa 1. Laadullinen tutkimus.
Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka
Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Lisäksi muu oheiskirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ei TKI-yhteistyötä
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 1. Laadullinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus 28.8.23
Osa 2. Määrällinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus 21.8.23
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 25 h
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely n. 50 h
Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):
- Lähiopetus ja työpajat 24h
- Itsenäinen opiskelu 43,5h
Sisältö ja sen jaksotus
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
28.8. Laadullinen tutkimus. Teoria, käsitteet ja teoreettinen viitekehys tutkimuksessa. -> Työskentely oppimispäiväkirjan tehtävän 1. parissa. -> 1.9. Tiimien ohjaus.
6.9. Aineiston hankinta, Oppimispäiväkirjan tehtävä 2.
8.9. Aineiston analyysi. Oppimispäiväkirjan tehtävä 3.
11.9. Kehittämistehtävä opinnäytetyönä - tiimeissä tehtävä tuntitehtävä
15.9. Luotettavuus ja etiikka -akvaariokeskustelu
Lisätietoja opiskelijoille
Laadullinen tutkimus
- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoritumiseksi.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.
Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja. T1-K5. 60%
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu T1-K5. 40%
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä -tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.
Osa 2. Määrällinen tutkimus: minitutkimus tai kotitentti, T1-K5.
Hylätty (0)
Tyydyttävän osaamisen kriteerit eivät täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
raportoida ja viestiä ammattimaisesti
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.