Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Marja Vellonen

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ryhmät

  • SHV221SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Toteutustapa

Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Marja Vellonen, marja.vellonen@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista

Suoritustapa:

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja. T1-K5.
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu T1-K5.
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä -tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.
Osa 2. Määrällinen tutkimus: minitutkimus tai kotitentti, T1-K5.

Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5

Aika ja paikka

Katso yst opintojakson aikataulut

MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS, OHJELMA
Ks. yst. Pakista ja Canvasista; Johdanto opintoon (aikataulut ja suoritustapa)

LAADULLINEN TUTKIMUS, OHJELMA

01.09.2023 12.30 - 15.45
LÄHIOPETUS: Orientaatio laadulliseen tutkimukseen & teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa

06.09.2023 12.30 - 15.45
Tiimien ohjaus, 30 min./ tiimi. Muu aika tiimin omaa työskentelyä.

08.09.2023 08.30 - 11.45
Työskentelyä tiimeissä

08.09.2023 12.30 - 15.45
LÄHIOPETUS: Aineiston hankinta

11.09.2023 08.30 - 11.45
LÄHIOPETUS: Aineiston analyysi

11.09.2023 12.30 - 15.45
Työskentelyä tiimissä

13.09.2023 08.15 - 11.30
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä- työskentelyä tiimissä videoluentojen pohjalta

14.09.2023 08.30 - 11.45
Itsenäistä työskentelyä/ Tiimeissä työskentelyä

15.09.2023 08.15 - 11.30
LÄHIOPETUS: Akvaariokeskustelu laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta ja etiikasta

15.09.2023 12.30 - 14.00
LÄHIOPETUS: Opinnäytetyöaiheiden ideointipaja

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osa 1. Laadullinen tutkimus.

Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka



Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Lisäksi muu oheiskirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei TKI-yhteistyötä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Osa 1. Laadullinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus 28.8.23

Osa 2. Määrällinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus 21.8.23

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 25 h
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely n. 50 h

Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):
- Lähiopetus ja työpajat 24h
- Itsenäinen opiskelu 43,5h

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):

28.8. Laadullinen tutkimus. Teoria, käsitteet ja teoreettinen viitekehys tutkimuksessa. -> Työskentely oppimispäiväkirjan tehtävän 1. parissa. -> 1.9. Tiimien ohjaus.

6.9. Aineiston hankinta, Oppimispäiväkirjan tehtävä 2.

8.9. Aineiston analyysi. Oppimispäiväkirjan tehtävä 3.

11.9. Kehittämistehtävä opinnäytetyönä - tiimeissä tehtävä tuntitehtävä

15.9. Luotettavuus ja etiikka -akvaariokeskustelu

Lisätietoja opiskelijoille

Laadullinen tutkimus
- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoritumiseksi.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.

Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja. T1-K5. 60%
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu T1-K5. 40%
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä -tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.

Osa 2. Määrällinen tutkimus: minitutkimus tai kotitentti, T1-K5.

Hylätty (0)

Tyydyttävän osaamisen kriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
raportoida ja viestiä ammattimaisesti
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.