Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS95-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 06.01.2023
Ajoitus
13.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Tiina Himmelroos
Vastuuopettaja
Tiina Himmelroos
Ryhmät
-
SHP221SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
- tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
- kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
- kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden/ määräaikaan mennessä. Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun verkkokeskustelussa. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bildjuschin, K & Ruuhilahti, S 2010: Puhutaan seksuaalisuudesta. Helsinki:
Kirjapaja.
Ritamo, M; RyttyläinenKorhonen, K & Saarinen, S 2011: Seksuaalineuvonnan
tueksi. THL raportteja 27/2011.
Ryttyläinen, K & Valkama, S 2010: Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä." Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloituskerralla orientaatiossa läsnäolovelvoite. -> Osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!
Aikataulut löytyvät Pakista, tarkasta läsnäolovelvoitteiset kerrat! Käydään läpi myös orientaatiossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. 3x26,7h = n. 80h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista
Moduuli 1: Seksuaalisuus
Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus
Moduuli 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Moduuli 3: Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
Alustus ja keskustelu
Työpaja
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Opiskelija osaa:
soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojen aikana keräät suorittamistasi arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana muodostuu.
Opintojakson arviointi arvosanalla T1-K5.
Arvosana T1 edellyttää, että saat vähintään 50 % kokonaispistemäärästä.
Tehtävät painotetaan tehtäväryhmittäin seuraavasti:
Seksuaalisuus 25 %
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 50 %
Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 25 %
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin