Sexual and Reproductive Health (3 cr)
Code: SH00BS95-3010
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 06.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Porvoo
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
- Teachers
- Tiina Himmelroos
- Teacher in charge
- Tiina Himmelroos
- Groups
-
SHP221SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Porvoo
- Study unit
- SH00BS95
Learning outcomes
The student is able to
- apply their knowledge of anatomy and physiology while promoting sexual and reproductive health
- analyse the significance of sexual and gender diversity in their work
- apply research data and recommendations when identifying factors affecting sexual and reproductive health when justifying methods for supporting them
- recognise the patient’s need for guidance for sexuality in connection to illnesses and crisis
- discuss sexuality related issues with patient and their significant others
- promote sexual guidance as part of nurse’s work
- describe the most common gynaecological illnesses and their related investigations, provided care and follow-up
- describe and explain the normal course and monitoring of pregnancy, childbirth and postpartum
- describe and justify the most common examinations and methods of nursing care during pregnancy, childbirth and postpartum
- describe the principles of maternal, new-born and family care after childbirth
Materials
Bildjuschin, K & Ruuhilahti, S 2010: Puhutaan seksuaalisuudesta. Helsinki:
Kirjapaja.
Ritamo, M; RyttyläinenKorhonen, K & Saarinen, S 2011: Seksuaalineuvonnan
tueksi. THL raportteja 27/2011.
Ryttyläinen, K & Valkama, S 2010: Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
Teaching methods
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden/ määräaikaan mennessä. Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun verkkokeskustelussa. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
Exam schedules
Opintojakson aloituskerralla orientaatiossa läsnäolovelvoite. -> Osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!
Aikataulut löytyvät Pakista, tarkasta läsnäolovelvoitteiset kerrat! Käydään läpi myös orientaatiossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä." Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. 3x26,7h = n. 80h
Content scheduling
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista
Moduuli 1: Seksuaalisuus
Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus
Moduuli 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Moduuli 3: Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
Alustus ja keskustelu
Työpaja
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Opiskelija osaa:
soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen