Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT04-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Ann-Marie Suvisaari

Vastuuopettaja

Ann-Marie Suvisaari

Ryhmät

  • SHB223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
  • SHF223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
  • SHP223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
  • SHV223KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K23, Tikkurila
  • SHG223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tiimin johtamisen hyviä käytäntöjä terveydenhuollon ympäristöissä
- toimia vastuullisesti haasteellisissa työyhteisötilanteissa
- kuvata terveydenhuollon laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset sekä informaatio-ohjauksen
- hakea toiminnan laatua kuvaavaa tietoa, käyttää mittareita ja potilasturvallisuusraportteja ja selittää niiden merkityksen päätöksenteon ja johtamisen tukena
- analysoida terveydenhuollon kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- analysoida kestävän kehityksen näkökulmasta keskeisiä tekijöitä ja periaatteita terveydenhuollon toimintaympäristössä
- kuvata, miten sairaanhoitaja voi osallistua hoitotyön laadun varmistamiseen omassa työyhteisössään
- kuvata oman roolinsa organisaation brändin ja maineen rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu verkossa. Orientaatiossa on läsnäolovelvoite.
Opintojakson tarkemmat ohjeet ja sisällöt on luettavissa Canvas työtilasta.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu verkossa, tehtävät ja ohjeet löytyvät Canvas työtilasta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson keskeinen aineisto on koottu kunkin moduulin alkuun. Hyödynnä näitä lähteitä johtajuussuunnitelmassa.

Mikäli kaikki linkit eivät aukea suoraan, kirjaudu Laurean tunnuksilla LaureaFinnaan.
Tarvittaessa hyödynnä Laurea LibGuides - sisältöjä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli haluat osoittaa osaamisesi näytöllä, perehdy etukäteen/heti opintojakson alussa ohjeisiin:
Laurean sairaan- ja terveydenhoitajan osaamisen näytön ohjeisiin.
Ota ennen opintojakson alkua yhteys toteutuksen vastuulehtoriin ja sovi yksityiskohtaisemmista näyttökäytänteistä.
Muualla suoritetut geneeriset johtamisopinnot voidaan hyväksilukea joko osittain tai kokonaan opintojaksolla.
Mikäli opiskelija hakee opintojakson hyväksilukua kokonaisuudessaan, prosessista vastaa opintopäällikkö.
Jos kyseessä on osittainen hyväksiluku tai näyttö, sovitaan yksilöllisestä suoritustavasta vastuulehtorin kanssa.
Kyseisen opintojakson osalta työn opinnollistaminen on mahdollista, mikäli opiskelijan työtehtävät sen mahdollistavat. Käytännöstä on sovittava aina etukäteen vastuulehtorin kanssa.
On tärkeää, että hyviä käytänteitä ja kokemuksia jaetaan opintojakson opettajien kesken kampusten välillä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Oma johtajuus suunnitelmaan kytkeytyy teorian ja työelämäkokemusten reflektointia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkista orientaation päivämäärää Pakista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on kolme (3) opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti n. 81 opiskeluun käytettyä tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Työtila koostuu orientaatiomoduulista ja kolmesta johtajuuden teoriaa käsittelevästä moduulista
Orientaatiomoduulissa opiskelijan tehtävänä on reflektoida yhtä hoitotyön johtamiseen liittyvää artikkelia. Tällä opiskelija osoittaa olevansa aktiivisesti mukana opintojaksolla.
Opintojakson numeroarvosana määrittyy kokonaisarvioinnin perusteella. Avosanaan T1 vaaditaan 50% kokonaispistemäärästä. Pistemäärä on 150.
Kokonaisarvosanaan vaikuttavia tehtäviä on kolme: Johtajuussuunnitelma (max. 100 pistettä), Sairaanhoitajan kustannustietoisuus -tehtävä (0/25 pistettä) sekä Riskien ennakointi, tunnistaminen ja hallinta -testi (vähintään 12/25 pistettä)
Sinun on tehtävä kaikki tehtävät, jotta opettaja voi arvioida suorituksesi.
Moduuleissa on kolme keskustelualuetta (moduulit orientaatio sekä 2 ja 3). Keskusteluihin osallistuminen on osa suoritusta. Niitä ei arvioida numeerisesti, mutta vastaaminen on edellytys opintokokonaisuuden suorittamiselle.
Viimeisenä moduulina on Johtajuussuunnitelman palautus. Kokoat suunnitelmaa koko opintojakson ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla K5-T1. Arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin tasolla II. Arvosanaan T1 opiskelija tarvitsee vähintään 50% pisteistä.
Orientaatiotehtävään osallistuminen: valmis/keskeneräinen =0/10 pistettä.
Opinnosta muodostuu yksi kokonaisarvosana ja se muodostuu seuraavasti:
Kustannustietoisuuteen liittyvä Oppiportin verkkokurssin suorittaminen on osa opintojakson kokonaisuutta. Tehtävästä saa 25 pistettä.
Riskienhallinta hoitotyössä -testi (max. 25 pistettä). Läpäisyraja on 12/25.
Kaksi yllä mainittua painottuvat kokonaisarvioinnissa 40%
Numeerisesti arvioitava tehtävä on johtajuussuunnitelma (max. 100 pistettä).
Suunnitelman arvioinnissa korostuu opiskelijan itsearviointi. Opiskelija tekee sen arviointitaulukon pisteiden avulla.
Arviointitaulukko ja opiskelijan itsearviointi auttaa opettajaa palautteen antamisessa ja nopeuttaa arviointityötä.
Kokonaisarvioinnissa ko. tehtävä painottuu 60%.
Keskusteluihin aktiivisesti osallistumista edellytetään ja ne merkitään tehdyiksi = 0/10.