Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT01-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
31.03.2025 - 06.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2025 - 30.06.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Minna Launonen
- Vastuuopettaja
- Minna Launonen
- Ryhmät
-
SHF223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
- Opintojakso
- SH00BT01
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
- kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
- soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
- arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
- suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
- ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hoidon tarpeen arviointi:
Toinen seuraavista oppikirjoista:
Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi.
Kosonen, A. ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi)
Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä;
Kiireellisen hoidon perusteet https://hoidonperusteet.fi/consent
katso lisäksi tausta-aineistot tehtäväsivuilta
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi:
Kirjallisuus on erikseen mainittuna Canvasin Valtakunnallinen näyttökoe-sivulla ja löydät kirjallisuuden myös DigiCampukselta
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osasta tehtävisiä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
Aikataulu:
9.5 klo 8.30-11.30 orientaatio (zoom)
23.5 8.30-11.30 (zoom)
30.5 klo 8.30-11.30 harjoitus puhelimessa ja chatissa tapahtuvaan hoidon tarpeen arviointiin (zoom)
4.6 klo 9.30 - 15.30 työpaja (mikäli ilmoittautuneita on todella paljon, saatetaan tämä päivä jakaa kahteen ryhmään
9.6 klo 8.30-25.30 näyttö
Opintojaksoon kuuluu kaksi tenttiä: hoidon tarpeen arviointi mini-tentti sekä case-pohjainen tentti (arviointi asteikolla T1-K5), nämä suoritetaan itsenäisenä suorituksena Canvasissa
Lisäksi opintojaksoon kuuluu yleSh näyttökoe: puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi (arviointi HYV/HYL)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tarkista Pakista ajankohdat opintojaksolle.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä". Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on laajudeltaan 4 op, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 108 opiskeluun käytettyä tuntia
Moduuli 1: Hoidon tarpeen arviointi 2 op (54h)
Moduuli 2: Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä 2 op (54h)
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arvio(näyttöpäivä koululla)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.