Hyvinkään matkailun toimintamalli – selvitys nykytilasta (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, liko
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 7
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Mervi Talonen
Vastuuopettaja
Mervi Talonen
Ryhmät
-
HLB223KNLiiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, K23, Hyvinkää
-
HLB223KALiiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti
Toteutustapa
Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä.
Projektin tehtävänä on toteuttaa Hyvinkään kaupungille selvitys matkailun nykytilasta, sen toimijoista ja näiden tarpeista. Yhteisenä tavoitteena on tehdä Hyvinkäästä tiedostavan matkailijan ykkösvalinta.
Projektin toimeksiantajat Hyvinkään kaupungilta:
viestintäpäällikkö Mia Hyvärinen, elinkeinopäällikkö Jyrki Käki ja
kulttuuri- ja tapahtumapäällikkö Outi Ruso.
Projektin ohjaaja, liiketalouden lehtori Mervi Talonen.
Projektin taustaa:
Hyvinkään profiili matkailukaupunkina on viime vuosina noussut entisestään muun muassa luontomatkailun, Sveitsin alueen kehityksen sekä erilaisten tapahtumien myötä. Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan Hyvinkää oli vuonna 2021 Uudenmaan suurimpia matkailuvoittajia keräten matkailutuloja yli 55 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa liki kaksinkertaista summaa verrattuna vuoteen 2018.
Hyvinkään kaupungilla ei kuitenkaan ole tällä hetkellä omaa matkailuorganisaatiota tai matkailusta vastaavaa henkilöä.
Nyt on tunnistettu tarve huomioida matkailuneuvonta, matkailun kehittäminen ja eri matkailualan verkostoihin liittyminen kaupungin organisaatiossa. Hyvinkään matkailun toimintamallin luominen on yksi kaupunkistrategin kärkihankkeen tavoitteista kaudelle 2023–2027.
Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.
Lisäksi opiskelijat hankkivat ”Johtaminen ja johtajuus” - opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.
Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.
Projekti ohjataan lähiopetuksessa.
Projekti soveltuu myös täydentävään osaamiseen.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektin toimeksiantajat Hyvinkään kaupungilta:
viestintäpäällikkö Mia Hyvärinen
elinkeinopäällikkö Jyrki Käki
kulttuuri- ja tapahtumapäällikkö Outi Ruso
Projektin ohjaaja, liiketalouden lehtori Mervi Talonen
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi).
Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa.
Projektin pre-briiffi ja briiffi pidetään keskiviikkona 18.1.2023. Ohjaaja lähettää jokaiselle osallistujan Outlook-kalenterikutsun.
Projektia ohjataan viikoittain keskiviikkoisin klo 9.30-10.30. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa. Ohjaajatapaaminen on noin tunti viikossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektissa tehdään selvitys Hyvinkään matkailun nykytilasta tulevan kehittämistyön pohjaksi (Hyvinkään matkailumallin luominen). Ensimmäiseksi selvitetään, millaisia matkailutoimijoita Hyvinkäällä on (yhdistykset, yritykset, verkostot jne.) ja millaista toimintaa näillä on.
Toimijoille tehdään kysely, ja osa otetaan tarkempaan tarkasteluun haastattelujen muodossa. Kyselyn ja haastattelujen tehtävänä on luoda kaupungille kattava kuva siitä, millaisia toimijoita Hyvinkään matkailun kentällä tällä hetkellä toimii, mikä kuva heillä on Hyvinkään matkailun tilasta, millaisia kehittämiskohteita tai haasteita niissä on tunnistettu ja miten kaupungin rooli nähdään Hyvinkään matkailun kehittämisessä.
Myös matkailijoiden näkökulma on hyvä ottaa huomioon. Kaupungin vetovoimatekijät kiinnostavat organisaatiota – mistä matkailijat saavat impulssin saapua Hyvinkäälle, mitkä tekijät heitä houkuttavat ja mistä he saavat tietoa kohteista. Yhteistyössä matkailualan toimijoiden kanssa tehtävät kävijähaastattelut antavat hyvää tietoa taustaksi Hyvinkään kaupungin brändin vetovoimasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.
Päiväopetuksen laatukriteerit täyttyvät alla olevan raportin mukaisesti:
https://laureauas-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/pirlapp_laurea_fi/Ee2msSbz1JFIkN-gr6YUajIB2M2WuOl1G6jBQwjxkQz2Pw?e=uXh7mX
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin perusteet, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.