Asiakaskohtainen ja yhteisöllinen muutostyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SR00BO21-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Minna Anthoni
- Anne Rajamäki
Vastuuopettaja
Anne Rajamäki
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
SRV223KASosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisen ja muutokseen tähtäävän palveluprosessin
- soveltaa ja arvioida sosiaalityön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon ja osaa analysoida huono-osaisuutta tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja
- tukea sosiaalisesti marginalisoitujien ihmisryhmien ja yhteisöjen osallisuutta
Toteutustapa
Opintojakson aikana perehdytään elämäntapamuutokseen orientoituvaan työotteeseen sosiaali-ja rikosseuraamusalan työssä. Jakso etenee ns. flipped learning-menetelmällä: Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat ennakkomateriaaleihin ja tekevät niihin liittyvän oppimistehtävän.
Aika ja paikka
Opintojakson ensimmäinen toteutuskerta on Zoom:ssa, muut Tikkurilan kampuksella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Tällä jaksolla kriteerinä pidetään koulutusalan amk-tutkintoa vastaavaa työtä (sosionomin työtä).
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jakson aikana lähiopetuksessa on vierailijoita sekä oppimistehtävä tehdään työelämän kanssa yhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ensimmäinen kontakti 31.8. Zoomissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Sisältö ja sen jaksotus
31.8. 12.30-15.45 Orientoituminen jakson teemoihin, jakson sisällöt ja tehtävät
Välitehtävä: (päivitetään myöhemmin), 1 op (arvioidaan hyv-hyl)
6.10. 8.30-15.45 Tukevan keskustelutyön periaatteet
Yhteisöt ja yhteisökuntoutus
Välitehtävä: Menetelmän perehdytystehtävä, 2 op (arvioidaan 1-5)
9.11. 12.30-15.45 "Menetelmämarkkinat"
Välitehtävä: Muutostehtävä/haastattelu, 2 op (arvioidaan 1-5)
14.12. 8.30-15.45 Muutostehtävän jakaminen ja purku
Digitaalisuus muutostyöskentelyssä
Tarkemmat tehtävien ohjeistukset ja materiaali löytyy jakson Canvas-työtilasta, joka aukeaa jakson alkaessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit on ilmoitettu kunkin oppimistehtävän yhteydessä Canvasissa.