Skip to main content

Research, Development and Innovation (5 cr)

Code: A9461-3004

General information


Enrollment
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 14.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Development and Management of Empowering Working Methods in Health Care and Social Services (SYA7), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Kristiina Helminen
Teacher in charge
Kristiina Helminen
Groups
SYA723KJ
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K23, Leppävaara
Study unit
A9461

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkitystä työelämän kehittämisessä
- valita relevantin lähestymistavan tutkimus- ja kehittämistyölle
- valita tutkimus- ja kehittämistyönsä kannalta mielekkäät menetelmät
- rakentaa tutkittuun tietoon perustuvan viitekehyksen opinnäytetyölle
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta ja eettisyyttä

Materials

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-hemkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Exam schedules

Opintojakson Canvas avautuu to 8.12.2022 klo 12 ja sieltä löytyy opintojaksoon liittyvä ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä tulee palauttaa ennen opintojakson alkua, viimeistään su 5.2.2023. Aloitathan tehtävän tekemisen hyvissä ajoin!
Zoomissa toteutettavat lähiopetukset ovat:
Perjantai 10.2. klo 9-15
Lauantai 6.5. klo 9-15
Ennen toista lähiopetuspäivää Zoomissa opiskelijat valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään su 14.5.2023 klo 23.59.

International connections

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuslähteitä.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opintojakso on 5 op = 133,5h opiskelijan työtä (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Content scheduling

Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Go back to top of page