Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9461-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 14.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara
Opettajat
Kristiina Helminen
Vastuuopettaja
Kristiina Helminen
Ryhmät
SYA723KJ
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K23, Leppävaara
Opintojakso
A9461

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkitystä työelämän kehittämisessä
- valita relevantin lähestymistavan tutkimus- ja kehittämistyölle
- valita tutkimus- ja kehittämistyönsä kannalta mielekkäät menetelmät
- rakentaa tutkittuun tietoon perustuvan viitekehyksen opinnäytetyölle
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta ja eettisyyttä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-hemkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kaksi Zoomissa (linkit Canvasissa) toteutettavaa lähiopetuspäivää:
perjantai 10.2. (klo 9-15) ja lauantai 6.5. (klo 9-15)
Opiskelijat tuottavat opintojakson aikana opinnäytetyössä hyödynnettävän kehittämisen suunnitelman.
Opintojakson Canvas avautuu to 8.12.2022 ja sieltä löytyy opintojaksoon liittyvä ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä tulee palauttaa ennen opintojakson alkua, viimeistään su 5.2.2023. Aloitathan tehtävän tekemisen hyvissä ajoin!

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas avautuu to 8.12.2022 klo 12 ja sieltä löytyy opintojaksoon liittyvä ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä tulee palauttaa ennen opintojakson alkua, viimeistään su 5.2.2023. Aloitathan tehtävän tekemisen hyvissä ajoin!
Zoomissa toteutettavat lähiopetukset ovat:
Perjantai 10.2. klo 9-15
Lauantai 6.5. klo 9-15
Ennen toista lähiopetuspäivää Zoomissa opiskelijat valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään su 14.5.2023 klo 23.59.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuslähteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op = 133,5h opiskelijan työtä (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun