Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 14.08.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 30.09.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Katja Hämäläinen

Vastuuopettaja

Katja Hämäläinen

Ryhmät

  • SSD222KA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on yksilö sekä ryhmätyöskentelyä.

Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta, vertaispalautetta hyödynnetään

Aika ja paikka

Verkossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sitra megatrendit
Naumanen M. ym. 2019. Kestävän kehityksen innovaatiot
Katsaus YK:n Agenda 2030 kehitystavoitteisiin ja vastaaviin suomalaisiin innovaatioihin. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019:62.
Soteuudistus. Palvelujen kehittäminen
Perälä J. ja Hiilamo H. (toim.) 2019. Henkilökohtainen budjetti ajattelu- ja toimintatapana. Sitran selvityksiä 151."Henkilökohtainen budjetti on keino räätälöidä sosiaali- ja terveyspalveluita aidosti yksilön tarpeisiin"

Klassisia tulevaisuudentutkimuksen lähteitä
Malaska, P. 2013. Tulevaisuustietoisuudesta ja tulevaisuudesta tietämisestä: Tulevaisuus mielenkiinnon kohteena. Kirjassa Kuusi, O., Bergman, T. & Salminen, H. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuuksia? Acta Futura Fennica 5. Tulevaisuuden tutkimuksen seura. 3. uudistettu painos, ss. 14-28.

Niiniluoto, I. 2013. Tulevaisuuden tutkimus – tiedettä vai taidetta? Kirjassa Kuusi, O., Bergman, T. & Salminen, H. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuuksia? Acta Futura Fennica 5. Tulevaisuuden tutkimuksen seura. 3. uudistettu painos.

Tarkempi opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyy Canvas oppimisalustalta

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Onko sinulle kertynyt jo kokemusta palvelumuotoilusta, tulevaisuudentutkimuksesta tai nopeista kokeiluista?

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö.

Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.

Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.

Tarkemmat lisätiedot löydät opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu aikavälillä 7.8.2023 - 30.9.2023
07.08.2023 opintojakson Canvas työtila avautuu
11.08.2023 DL ennakkotehtävä oltava palautettuna - on edellytys opintojaksolle osallistumiseen
17.8.2023 klo. 12.00 - 15.00 aloituswebinaari ja ryhmätehtävien aloitus (läsnäolovelvollisuus)
31.8.2023 klo. 08.30 - 10.00 teemawebinaari (nauhoitetaan)
28.9.2023 klo. 08.30 - 11.30 nopeat kokeilut esitysseminaari osa.1 (läsnäolovelvoite jompaankumpaan)
28.9.2023 klo. 12.30 - 15.30 nopeat kokeilut esitysseminaari osa.2 (läsnäolovelvoite jompaankumpaan)
29.9.2023 klo. 08.30 - 09.30 päätöswebinaari, yhteenveto ja hyödynnettävyys jatkossa (nauhoitetaan)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op joka vastaa keskimäärin 130 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Huomiottehan, että oppijoina olette kukin oma yksilönne. Jos keskimääräinen työaika ei riitä opintokokonaisuuden suorittamiseen, niin ole yhteydessä tutor-opettajaasi mahdollisten oppimisenhaasteiden ja oppimisen tuen keinojen kartoittamiseksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Työelämässä tarvitset tulevaisuudessa entistä enemmän kykyä innovoida, visioida ja olla mukana, suunnittelemassa tai vetämässä erilaisia tulevaisuuden palveluprosesseja.

Tältä opintojaksolta saat perusvalmiudet tarttua tulevaisuuden palvelumuotoiluun ja rohkaistut tuomaan esille innovatiivisia kokeiluehdotuksia.Tartut vikkelästi nopeisiin prosesseihin ja opit luottamaan siihen, että prosessi itsessään kantaa sitä yhdessä tehtäessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä jotka löydät opintojakson Canvas oppimisalustalta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan Laurean vaativuustasolla 1. Vaativuustasokriteeristön löydät myös Canvas-oppimisalustalta.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään Canvas tehtävienohjeistuksen mukaisesti. Palgioinnin tarkistus on käytössä osassa tehtävistä.

Vaatimustaso I mukaiset kriteerit ovat:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä