Siirry suoraan sisältöön

Service Design (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0216-3095

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 16.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 90

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Janika Kyttä
  • Hanna Schroderus
  • Antti Keskitalo
  • Annukka Jussila

Vastuuopettaja

Annukka Jussila

Ryhmät

  • HLD223SA
    Liiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe how value is created for the customers through service
- recognize the essence of Service Design thinking and methods
- plan, implement and evaluate a Service Design project using service design methods
- apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
- foster entrepreneurship through service design

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Ensimmäinen luento on 17.9. klo 16.30–19.00 ja tämä on pakollinen.
Opintojakso sisältää kaksi osaa: teoria 3 op ja projekti 7 op. Opinnolla on aikataulutettua opetusta, joka tallennetaan. Projektin aikaista ohjausta (Q&A-sessiot aikataulussa) ei tallenneta. Projekti toteutetaan aitona työelämän kehittämisprojektina. Projektin tehdään ryhmätyönä, joka edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Varaa jo nyt kalenteristasi Pakin mukaiset ajat ryhmätyön ohjeistusta ja ryhmätyötä varten. Huomaa, että tulet tarvitsemaan aikaa ryhmätyölle myös yhteisten webinaarien ulkopuolella. Projektista annetaan ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta ja hyödynnetään myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Teoria, 3 op, suoritetaan itsenäisesti Canvas työtilassa ajalla 16.9.-20.10. Teorian tulee olla hyväksytysti suoritettuna määräpäivään 20.10. mennessä, ennen projektin alkua. Vain teorian hyväksytysti suorittaneet voivat osallistua projektiin ja saada opinnosta arvosanan.
Projekti, 7 op, suoritetaan ajalla 23.10.–15.12. Projektissa käytämme Canvas työtilaa sekä Miro sovellusta. Opinnolla toteutetaan Design Sprint projekti, joka alkaa yhteisellä Project kick-off Zoom webinaarilla 23.10. Projekti sisältää useita Zoom tapaamisia ja edellyttää ryhmiltä yhteistyötä aikataulutettujen yhteisten tapaamisten lisäksi.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing. Sebastopol: O’Reilly.
Ebook: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871?sid=2956837188

Knapp, J., Zeratsky, J. & Kowitz, B. 2016. Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days. New York: Simon & Schuster.
Ebook: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87746?sid=2956838418

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnolla on aito työelämän kehittämisprojekti, joka tehdään ryhmätyönä Design Sprint prosessin mukaisesti. Projekti etenee noudattaen teoriassa esiteltyä palvelumuotoilun prosessia sisältäen esim. taustatutkimuksen, haastattelututkimuksen, persoonat, asiakaspolun, ideoinnin, prototyypin ja ideoiden esittämisen. Projektin toteutuksessa käytämme Canvasta ja yhteiskehittämisen valkotaulusovellusta Miroa, yhteiset ohjaukset ja Q&A-sessiot ovat aina Zoomissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava opinnon ensimmäisessä Zoom webinaarissa läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen Zoom webinaari on 17.9. klo 16.30-19.00.

Kansainvälisyys toteutuksella

Teoria osa suoritetaan englanniksi.
Projekti osa toteutetaan suomeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Teoria osa on 3 opintopistettä ja vastaa työmäärältään noin 81 tunnin opiskelua.
Projekti osa on 7 opintopistettä ja vastaa työmäärältään noin 189 tunnin opiskelua.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon teoria suoritetaan ajalla 16.9.-20.10. ja se sisältää palvelumuotoilun prosessin (Double Diamond process) ja palvelumuotoilun periaatteet. Lisäksi esitellään palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja prosessin eri vaiheisiin. Jokaisen vaiheen jälkeen on teoriatesti, jotka suoritetaan itsenäisesti annettuun määräaikaan mennessä. Opiskelija voi suorittaa testit oman aikataulunsa mukaisesti, mutta kaikki testit tulee olla suoritettuina, jotta voi osallistua projektiin ja saada opinnosta arvonsanan.

Opinnon projekti toteutetaan toimeksiantajalle Design Sprint mallia noudattaen. Projekti sisältää pre-sprintin eli taustatutkimusvaiheen, Sprint vaiheen sekä After sprintin, jolloin ryhmän idea viimeistellään palvelukonseptiksi ja esitellään toimeksiantajalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opinnon Canvas työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Itsenäiset tehtävät (teoria): 30%, arviointiasteikko 1-5
Ryhmätehtävät (projekti): 70%, arviointiasteikko 1-5

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.