Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1551-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 07.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Liisa Lassila
Vastuuopettaja
Liisa Lassila
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa ja sen eri muotoja
- ymmärtää lapsen näkökulmaa perhe-ja lähisuhdeväkivallassa
- hahmottaa lastensuojelun auttamisen keinoja
- tunnistaa lapsen auttamisen menetelmiä
Toteutustapa
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa ja Zoom-sovellusta hyödyntäen. Opintojaksossa on yksi yhteinen verkkoluento (3.5. klo. 8:30-11:45, Zoomissa, ), jossa alustetaan opintojakson teemoihin, muuten opintojakso toteutetaan itsenäisten tehtävien avulla. Osallistuminen luentoon on pakollinen.
Opintojakson yksilötehtävien kautta laajennat tietämystäsi lapsen auttamisesta perhe- ja lähisuhdeväkivallassa. Pyri muodostamaan itsellesi ns. tietopaketti tulevaa työtäsi ajatellen. Tarkastele tehtäviä Lastensuojelulain mukaisesti 0-25 –vuotiaita lapsia ja nuoria koskien. Tehtäviä on yhteensä kolme, niiden ohjeistukset ja palautus toteutuvat Canvas-oppimisalustassa. Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Käytä tehtävissä monipuolisesti erilaisia aiheeseen liittyviä lähteitä: ammattikirjallisuutta, tutkimuksia, raportteja sekä Canvasissa olevaa aineistoa. Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. Kirjoita teksti Laurean kirjallisten ohjeiden mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävissä hyödynnettävän kirjallisuuden luettelot löytyvät Canvasista tehtävien alta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Pääkaupungin Turvakoti ry / Turvakoti Pellas
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Alustusluento teemaan 3.5. klo.8:30-11:45 (Pääkaupungin Turvakoti ry; sosiaalityöntekijä Jenni Lemercier). Luennolla pakollinen läsnäolo.
Tehtävien palautuspäivämäärät kesän 2022 aikana.
1. tehtävä palautetaan 5.6. 2022. ja loput tehtävät 7.8.2022 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät:
1. Lapsi uhrina, 2 op, 5-6 tekstisivua (yksilötehtävä)
2. Työntekijän rooli: tunnistaminen, puuttuminen ja työskentely lapsen kanssa, 2 op, PowerPoint-esitys (yksilötehtävä)
3. Romaani/elokuva, 1 op, mind map (yksilötehtävä)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson loputtua tehtävistä annettaan koko ryhmälle yhteinen kirjallinen palaute.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.