Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BJ48-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Eija Okker-Tikkunen
- Jonna Kantala
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
-
SHV220SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
- johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa
- arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uusi liikeidean (tuote – tai palvelu) sosiaali – ja terveyspalveluihin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
Toteutustapa
OSA 1. Johtajuus 4 op
Yksi luento paikan päällä Tikkurilan kampuksella
Verkko-opetus
Opintoihin liittyy Canvas työtila
Luentoon osallistuminen on läsnäolopakollista. Verkko-opetus muodostuu itsenäisistä tehtävistä Canvas työtilassa, jotka on aikataulutettu. Tehtävät tulee tehdä aikataulutuksen mukaisesti, mutta niitä saa palauttaa myös aiemmin.
Suoritukset:
-läsnäoloa vaativa luento
-verkkotehtävät Canvas työtilassa aikataulutuksen mukaisesti suoritettavana
OSA 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
Päiväopetus
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Oppimisen kannalta on välttämätöntä osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnolla on aikataulutettua opetusta, ohjausta sekä työpajatyöskentelyä pääosin kampuksella ja osin etänä. Etäopetusta/-ohjausta ei tallenneta.
Opinnot tehdään kokonaisuudessaan tiimityönä, ja tiimi sopii itsenäisesti työskentelyn aikatauluja lähiopetuskertojen väliin.
Suoritukset
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset/ tulokset.
- Yrittäjyyden tehtävät
- Loppuarviointi
Aika ja paikka
OSA 1. Johtajuus 4 op
ti 10.1. 12.30-15.45
Johtajuuden opintokokonaisuuden orientaatioluento
Johdatus johtamisen teemoihin
OSA 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
ti 31.1. 8.15-11.30
Projektin esittely, mukana toimeksiantajan edustaja Sairaanhoitajaliitosta
Johdanto palvelumuotoiluun
ke 1.2. 9-15
Taustatutkimuksen tekeminen ja tiimisopimuksen tekeminen tiimissä
ti 7.2. 8.15-15
Johdanto Löydä-vaiheen ja menetelmiin
Haastatteluiden ja havainnointien suunnittelua
7.2. mennessä suunnitelmien palautus -> Palaute suunnitelmiin 8.2.
Vko 7 – 8
Havainnointien ja haastatteluiden toteutus Tapiolan terveysasemalla
Sovi tiimissä ajankohta analysointiin viikolle 8!
Koosta aineiston analysointi, keskeiset oivallukset
ma 27.2. 8.15-14
Asiakasymmärryksen kiteytys ja kehittämishaasteen kirkastaminen
Persoonat, palvelupolut ja niiden työstäminen
Suunnittelun driverit/ HMW -kysymykset
ti 28.2. 10-15
Johdanto ideointivaiheeseen
Ideakortit, uusi palvelupolku/ skenaariot, konseptin kuvaus
IDEOINTITYÖPAJA
Ideat PADLETissa 2.3. Tapiolan terveysaseman äänestettäväksi
ma 6.3. 8.15-11.30
Johdanto prototypointiin ja testaukseen, prototyypin työstäminen
Testauksen suunnittelu
Johdanto pitchaukseen (video)
Vko 10-11- Sovi testauhaastattelupäivä ja aineistonanalyysiin aika (vko 11) tiimissäsi!
Testauksen toteutus tiimeissä
Tulosten analysointi, johtopäätökset
Pitchauksen ja esityksen laatiminen
pe 17.3.
Tiimin ohjaus loppuesitykseen, erikseen tarkennettava aika/ tiimi
21.3. 12.30-14.30
Loppuesitykset Sairaanhoitajaliitolle
21.3. -31.3.
Yrittäjyyden tehtävä tiimissä toteutetun projektin pohjalta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OSA 1. Johtajuus 4 op
Canvaksessa on ohjeistus tarvittaviin materiaaleihin jokaisen yksittäisen tehtävän kohdalla erikseen.
OSA 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
Katso Canvas.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
OSA 1. Johtajuus 4 op
Ei sisällä TKI yhteistyötä
OSA 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
Projektin toteutamme Sairaanhoitajaliiton kanssa opiskelijalähtöisten palveluiden kehittämiseksi liitossa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
OSA 1. Johtajuus 4 op
Hyväksytty suoritus edellyttää luentokertaan osallistumista sekä Canvaksessa olevien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti aikataulun mukaisesti.
OSA 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
Opiskelijan läsnäolo lähiopetuksessa on hyväksytyn suorittuksen kannalta välttämätöntä. Mikäli opiskelija ei osallistu lähiopetukseen ja tiimityöskentelyyn aktiivisesti, hänen suorituksensa hylätään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
OSA 1. Johtajuus 4 op
Lähiopetus (luento) 4 tuntia
Verkkotehtävät 104 tuntia
OSA 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
Lähiopetus (opetus, työpajat, ohjaus) 40-50 h tuntia
Tiimityöskentely (haastattelut, projektin eri vaiheiden toteutus) 40-50h
Yrittäjyyden tehtävä 20 h
Sisältö ja sen jaksotus
OSA 1. Johtajuus 4 op
Ks. edellä
OSA 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
Ks. edellä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
MOLEMMAT OSATOTEUTUKSET
Arvioinnissa sovelletaan Laurean yhteisä arviointiperusteita tasolla 2.
PAINOTUKSET
OSA 1. Sh tiiminvetäjänä 4 op 40% arvosanasta
Osa 2. Palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op
- Palvelumuotoiluprojekti 45% arvosanasta
- Yrittäjyys 15% arvosanasta
MUUTA
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiemman opetussuunnitelman opintojakso SH00BJ48 Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö 10 op korvautuu opintojaksolla SH00BT03 Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op ja SH00BT04 Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen 3 op. Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan pienempi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata aiemman opetussuunnitelman mukainen opinto.