Lapsiperheen terveydenhoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0141-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Irene Latva-Korpela
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Anne Hiller-Ikonen
- Anne Pirinen
- Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Riikka Ketonen
Ryhmät
-
STV220KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Toteutustapa
Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua. Tuntien toteutustapa (kontaktiopetus kampuksella) tarkentuu opintojen alkuun mennessä.
R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B (case-työpajat; LENE -tunnit, perhepolku -ohjaajakoulutus).
Opintojaksoon integroidaan R0203 - työpaja/simulaatio opetus. Opintoja tukee myös R0203 opintoihin liittyvät asiantuntijaluennot.
Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.
Canvas -työtilasta löytyy osiota
1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op
2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op - Huom! osiot avataan ensimmäisellä VaVu -tapaamiskerralla.
3. Asiantuntijaluennot
4. Rokotusosaamisen syventämisen ohjeistus 1 op Varsinainen opintojakso toteutuu Moodle alustalla.
Vastuuopettajat: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus kevät 2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta opintojen alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi tehdä HOT-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Lapset puheeksi -koulutus : 1.3.2022, 2.3.2022 ja 15.3.2022 Todistuksen saaminen edellyttää ehdotonta läsnäoloa kaikkina koulutuspäivinä.
Perhepolku ohjajaja - koulutus: 7.3 (A) ja 8.3 (B). Todistuksen saaminen edellyttää länsäoloa koko koulutuspäivän ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op (54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 1.5 op (40.5h) = 94.5h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti n. 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 44.5h
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 20 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 61 h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Lisätietoja opiskelijoille
Osa.2 Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Läsnäolo ja poissaolokäytänteet:
Läsnäolo ja osallistuminen tunti- ja verkkotyöskentelyyn sekä kotitehtävien tekeminen. Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Opintojakson suorittaminen edellyttää teorian opiskelua ja siihen liittyvien kotitehtävien tekemistä sekä aktiivista osallistumista niiden käsittelyyn tunneilla. Mahdollisista poissaoloista ja niiden korvaamisesta on sovittava opettajien kanssa. Useampi poissaolo siirtää suorituksen seuraavaan toteutukseen.
Vaitiolovelvollisuus yhteisesti jaettuihin kokemuksiin, Case-tehtäviin sekä videomateriaaleihin liittyen.
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö:
- Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn luennoilla/zoomissa ja työpajatyöskentelysssä. Kaksi neljän tunnin luentokertaa/zoom-luentoa voi olla pois.Tämän jälkeen sovitaan korvaavuuskäytännöistä. Useampi poissaolo kontaktiopetuksesta siirtää suorituksen seuraavaan toteutukseen tai suoritettavaksi muussa Laurean yksikössä.
- Opintojakson hyväksytty suoritus vaatii kaikkien ennakkotehtävien suorittamista ja palauttamista.Tehtävät löytyvät opintojen alkaessa Canvas - työtilasta.
- Ryhmätentti T1-K5. Ryhmätenttiin ilmoitetaan omat arviointikriteerit opintojakson alkaessa ja nämä löytyvät kirjallisena Canvas- työtilasta. Ryhmätenttiin sisältyy vertaisarviointi ryhmän jäsenten kesken. Arvioinnin perusteella ryhmän jäsenten arvosana voi olla erilainen.
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Läsnäolo ja osallistuminen tunti- ja verkkotyöskentelyyn sekä kotitehtävien tekeminen. Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen sekä asianmukainen lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0141 Lapsiperheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT14 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 5 op.