Health Promotion During Infancy and Childhood (5 cr)
Code: R0141-3010
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Irene Latva-Korpela
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Anne Hiller-Ikonen
- Anne Pirinen
- Riikka Ketonen
- Teacher in charge
- Riikka Ketonen
- Study unit
- R0141
Learning outcomes
The student is able to
- plan, implement and evaluate health promotion of families during infancy and childhood
- implementing evidence based health promotion interventions when working with families.
- take part multiprofessional work in personal, group and community level
- implement state and local health political definitions
Location and time
Tikkurilan kampus kevät 2022.
Materials
Oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta opintojen alkaessa.
Teaching methods
Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua. Tuntien toteutustapa (kontaktiopetus kampuksella) tarkentuu opintojen alkuun mennessä.
R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B (case-työpajat; LENE -tunnit, perhepolku -ohjaajakoulutus).
Opintojaksoon integroidaan R0203 - työpaja/simulaatio opetus. Opintoja tukee myös R0203 opintoihin liittyvät asiantuntijaluennot.
Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.
Canvas -työtilasta löytyy osiota
1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op
2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op - Huom! osiot avataan ensimmäisellä VaVu -tapaamiskerralla.
3. Asiantuntijaluennot
4. Rokotusosaamisen syventämisen ohjeistus 1 op Varsinainen opintojakso toteutuu Moodle alustalla.
Vastuuopettajat: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Exam schedules
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Lapset puheeksi -koulutus : 1.3.2022, 2.3.2022 ja 15.3.2022 Todistuksen saaminen edellyttää ehdotonta läsnäoloa kaikkina koulutuspäivinä.
Perhepolku ohjajaja - koulutus: 7.3 (A) ja 8.3 (B). Todistuksen saaminen edellyttää länsäoloa koko koulutuspäivän ajan.
Completion alternatives
Opiskelija voi tehdä HOT-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).
Student workload
osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op (54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 1.5 op (40.5h) = 94.5h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti n. 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 44.5h
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 20 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 61 h
Content scheduling
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Evaluation scale
H-5
Further information
Osa.2 Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Läsnäolo ja poissaolokäytänteet:
Läsnäolo ja osallistuminen tunti- ja verkkotyöskentelyyn sekä kotitehtävien tekeminen. Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Opintojakson suorittaminen edellyttää teorian opiskelua ja siihen liittyvien kotitehtävien tekemistä sekä aktiivista osallistumista niiden käsittelyyn tunneilla. Mahdollisista poissaoloista ja niiden korvaamisesta on sovittava opettajien kanssa. Useampi poissaolo siirtää suorituksen seuraavaan toteutukseen.
Vaitiolovelvollisuus yhteisesti jaettuihin kokemuksiin, Case-tehtäviin sekä videomateriaaleihin liittyen.
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.