Skip to main content

Medication care and medication calculation 2 (4 cr)

Code: SH00BS85-3009

General information


Enrollment
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
1 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Meri Rokkanen
Marja Tiippana
Anu Haavisto
Teacher in charge
Anu Haavisto
Groups
SHP221SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Porvoo
Study unit
SH00BS85

Learning outcomes

The student is able to
- apply knowledge of pathophysiology, pharmacology and the basics of medication treatment when planning, implementing and evaluating treatment for patients with internal medicine and infectious diseases
- describe the main drug classifications, drugs’ active ingredients and medicines used in long-term and acute care and their mechanisms
- justify the practices of safe and aseptic vaccination
- justify the necessity and benefits of safe vaccines for individuals, communities and society
- plan, implement and assess administration of intravenous medication and intravenous infusions
- implement safe and aseptic medication treatment using different routes of administration

Materials

-Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

-Kotovainio, T. & Lehtonen, A. 2017. Parenteraalinen lääkkeenanto. Sairaanhoitajan käsikirja. Terveysportti.

-Ernvall S. ym. 2013. Lääkelaskenta. Sanoma Pro.

-Nikkola R. 2017 tai 2021. Annos oivallusta: harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro e-kirja, Laurean lisenssi

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Opintojakson aikatulut ilmoitetaan opintojaksoinfossa 7.1.2022.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla osaaminen osoitetaan:

Farmakologian perusteet: sähköinen tentti Canvas-oppimisympäristössä

Lääkelaskut: tentti Canvas-oppimisympäristössä Prcotorio-valvonnassa/kampuksella lähiopetuksessa

Työpajat: osallistuminen opintojakson työpajoihin kampuksella

Rokotusosaaminen: tentti Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Vapaavalintaisena 2. opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio opintojakson tehtävänannon mukaisesti

Student workload

Farmakologian perusteet 1,5 op=40h itsenäistä työskentelyä Canvas-oppimisympäristössä

Turvallinen ja aseptinen lääkehoito 1op=27h: Itsenäinen valmistautuminen työpajaopetukseen verkko-oppimisympäristössä, työpajaopetus kampuksella

Lääkelaskenta 0,5op=14h Itsenäinen valmistautuminen lääkelaskutenttiin opintojakson materiaalin pohjalta, mahdollisuus osallistua Zoom-lääkelaskujen tukityöpajoihin

Rokotusosaaminen 1op=27h itsenäistä työskentelyä Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Mahdollisuus suorittaa vapaasti valittaviin opintohin toinen opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio

Content scheduling

Farmakologian perusteet
-Tavallisimmat lääkeaineryhmät (DM, hengityselinsairaudet, munuaissairaudet, syöpäsairaudet, neurologiset sairaudet, reumasairaudet, sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet) ja niiden käyttöalueet, vaikutusmekanismit ja antotavat
-Lääkkeiden terapeuttiset, haittavaikutukset ja yhteisvaikutukset, yhteisvaikutusmekanismit

Suonensisäinen kanylointi ja nestehoidon aloittaminen ja toteutus
-Nestehoidossa käytettävät liuokset
-I.v.-injektion anto, lääkkeiden ja elektrolyyttien lisääminen infuusioon, lääkelisäysten sakkautuminen

Rokottamisen tietoperusta ja hyvät käytännöt
-Olkavarsi-injektio
-Intradermaalinen injektio

Lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
Turvallisen ja aseptisen lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
Iv-lääkehoitoon ja nesteytykseen liittyvät hyvät käytännöt ja suositukset
Lääkehoidon aseptiikka
Lääkeaineallergiat ja anafylaksia ja sen hoito
Itselääkitys

Lääkelaskenta:
-Annoslaskut
-Pitoisuudet
-Liuosten laimentaminen
-Infuusion antonopeuslaskut
-Kaasulaskut

Työpajat:
-I.v.-kanylointi
-I.v.-nestehoidon aloitus, iv-injektioiden ja lääkeinfuusioiden käyttökuntoon saattaminen ja anto, antibiootin laimennus, elektrolyyttien lisäys perusnesteisiin?

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Go back to top of page