Lääkehoito ja lääkelaskut 2. (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS85-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Meri Rokkanen
- Marja Tiippana
- Anu Haavisto
Vastuuopettaja
Anu Haavisto
Ryhmät
-
SHP221SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa tietoa patofysiologiasta, farmakologiasta sekä lääkehoidon perusteista suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan sisätauti- ja infektiopotilaan hoitoa
- kuvata keskeiset pitkäaikais- ja akuuttihoidossa käytettävät lääkeaineryhmät, lääkeaineet ja lääkkeet ja niiden vaikutusmekanismit
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida laskimonsisäistä lääke- ja nestehoitoa
- perustella turvallisen rokottamisen ja rokotusten tarpeellisuuden ja hyödyt yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- perustella turvallisen ja aseptisen rokottamisen käytännöt
- toteuttaa turvallista ja aseptista lääkehoitoa eri antoreittejä käyttäen
Toteutustapa
Opintojaksolla
Farmakologian perusteet 1,5 op toteutuu verkko-opintoina Canvas oppimisympäristössä.
Turvallinen ja aseptinen lääkehoito 1op: I.v.-neste-ja lääkehoidon teoria opiskellaan itsenäisesti Canvas-oppimisympäristössä, työpajat toteutetaan lähiopetuksena kampuksella
Lääkelaskut 0,5op itsenäistä opiskelua, mahdollisuus osallistua tukityöpajoihin Zoomissa.
Rokotusosaamisen opinnot 1(-2)op suoritetaan Metropolia AMK:n Moodle oppimisympäristössä, työpajaopetus lähiopetuksena kampuksella. Toinen opintopiste on mahdollista suorittaa vapaavalintasiin opintoihin opintojakson aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
-Kotovainio, T. & Lehtonen, A. 2017. Parenteraalinen lääkkeenanto. Sairaanhoitajan käsikirja. Terveysportti.
-Ernvall S. ym. 2013. Lääkelaskenta. Sanoma Pro.
-Nikkola R. 2017 tai 2021. Annos oivallusta: harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro e-kirja, Laurean lisenssi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla osaaminen osoitetaan:
Farmakologian perusteet: sähköinen tentti Canvas-oppimisympäristössä
Lääkelaskut: tentti Canvas-oppimisympäristössä Prcotorio-valvonnassa/kampuksella lähiopetuksessa
Työpajat: osallistuminen opintojakson työpajoihin kampuksella
Rokotusosaaminen: tentti Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Vapaavalintaisena 2. opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio opintojakson tehtävänannon mukaisesti
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikatulut ilmoitetaan opintojaksoinfossa 7.1.2022.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Farmakologian perusteet 1,5 op=40h itsenäistä työskentelyä Canvas-oppimisympäristössä
Turvallinen ja aseptinen lääkehoito 1op=27h: Itsenäinen valmistautuminen työpajaopetukseen verkko-oppimisympäristössä, työpajaopetus kampuksella
Lääkelaskenta 0,5op=14h Itsenäinen valmistautuminen lääkelaskutenttiin opintojakson materiaalin pohjalta, mahdollisuus osallistua Zoom-lääkelaskujen tukityöpajoihin
Rokotusosaaminen 1op=27h itsenäistä työskentelyä Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Mahdollisuus suorittaa vapaasti valittaviin opintohin toinen opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio
Sisältö ja sen jaksotus
Farmakologian perusteet
-Tavallisimmat lääkeaineryhmät (DM, hengityselinsairaudet, munuaissairaudet, syöpäsairaudet, neurologiset sairaudet, reumasairaudet, sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet) ja niiden käyttöalueet, vaikutusmekanismit ja antotavat
-Lääkkeiden terapeuttiset, haittavaikutukset ja yhteisvaikutukset, yhteisvaikutusmekanismit
Suonensisäinen kanylointi ja nestehoidon aloittaminen ja toteutus
-Nestehoidossa käytettävät liuokset
-I.v.-injektion anto, lääkkeiden ja elektrolyyttien lisääminen infuusioon, lääkelisäysten sakkautuminen
Rokottamisen tietoperusta ja hyvät käytännöt
-Olkavarsi-injektio
-Intradermaalinen injektio
Lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
Turvallisen ja aseptisen lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
Iv-lääkehoitoon ja nesteytykseen liittyvät hyvät käytännöt ja suositukset
Lääkehoidon aseptiikka
Lääkeaineallergiat ja anafylaksia ja sen hoito
Itselääkitys
Lääkelaskenta:
-Annoslaskut
-Pitoisuudet
-Liuosten laimentaminen
-Infuusion antonopeuslaskut
-Kaasulaskut
Työpajat:
-I.v.-kanylointi
-I.v.-nestehoidon aloitus, iv-injektioiden ja lääkeinfuusioiden käyttökuntoon saattaminen ja anto, antibiootin laimennus, elektrolyyttien lisäys perusnesteisiin?
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Farmakologian perusteet -tentti: Hyväksytty/hylätty
Rokotusosaaminen -tentti: Hyväksytty/hylätty
Työpajat: osallistuminen työpajoihin kampuksella, läsnäolovelvollisuus
Lääkelaskennan tentti: Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä