Markkinoinnin perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.08.2021 - 05.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Kirsi Maste
- Laura Salmi
- Vastuuopettaja
- Kirsi Maste
- Ryhmät
-
NTA221KNTietojenkäsittelyn koulutus, päivätoteutus, K21, Leppävaara
- Opintojakso
- HL00BQ78
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Aika ja paikka
Leppävaaran kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutustapa
Lähiopetusta: luennot/harjoitukset/workshopit
Valmistelevat tai kertaavat tehtävät
Tiimityönä tehtävä projekti
Projektityöllä on suuri merkitys opintojaksolla, se sitoo yhteen eri osa-alueet ja toimii kontekstina asioiden soveltamiselle käytäntöön. Projekti tehdään tiimeissä, tiimin yhteinen työskentely ja siihen käytetty aika on oleellinen osa opintojaksoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään tiimityönä markkinoinnin kilpailikeinoanalyysi, jossa tiimi kirjoittaa markkinoinnista tietopohjaa ja soveltaa sitä valitsemansa yrityksen markkinointitoimintoihin.
Lisäksi tiimi tekee kehittämistyön, jossa paneudutaan johonkin markkinoinnin osa-alueeseen ja kehitetään sitä toimeksiantajan tarpeiden mukaiseksi hyödyntäen tutkimuksellisia kehittämistyön menetelmiä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitustapaaminen on 6.9.2021.
Ennen opintojakson aloittamista opiskelijan tulee tehdä orientaatiotehtävä, joka perustuu ajankohtaisiin markkinointia ja myyntiä käsitteleviin artikkeleihin.
Orientaatiotehtävän suorittaminen on edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen lähiopetukseen
Itsenäinen työskentely (mm. luentojen kertaaminen, tehtävien tekeminen, tiimitapaamisiin valmistautuminen)
Oppimistehtävät
Tiimityö (palaverit, ohjaukset, yhdessä työskenteleminen)
Esitykset valmistautumisineen
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 270 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä teemasta:
1. Markkinoinnin ja myynnin perusteet
2. Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen
3. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi
4. Markkinoinnin kehittämisprojekti