Asiakassuhteiden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9126-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2019 - 01.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- rakentaa ja kehittää asiakkuussuhteita
- johtaa asiakkuuksien hallintaa
Aika ja paikka
Leppävaaran kampus lähiopetus.
Ensimmäinen tunti 13.1.2020, luokka 246, klo 10-12.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita Publishing. (soveltuvin osin: ss. 417-451)
Grönroos,C. 2010: Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYPro. (soveltuvin osin: ss. 46-73, 174-220)
Hellman, K., Peuhkurinen, E. & Raulas, M. 2005. Asiakasjohtamisen työkirja. Juva: WSOY.
(Gummesson, E. 2004: Suhdemarkkinointi. 4P:stä 30R:ään. Helsinki: Talentum.)
Muu CRM-kirjallisuus, mm.:
Kumar and Reinartz: Customer Relationship Management; Concept, strategy and tools. Springer 2nd ed.
Toteutustapa
Lähiopetus Leppävaara sekä verkko-opetus.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiakkuuksien tarkastelu omien asiakkuuksien ja töiden kautta.
Vierailijaluento EU: yleisestä tietosuoja-asetuksesta (GDPR) ja Asiakastiedon kerääminen ja käyttäminen: CRM & lait ja asetukset. Ari Lappalainen, Digia Oy.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäivät Leppävaara:
(248) 13.01.2020 klo 10-12
(253) 27.3.2020 klo 12-13.30
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suoritus mahdollinen ja sovittavissa opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen valmistautuminen 40 h
Yksilötyö 40 h
Asiakasstrategia tehtävä (tiimityö) 30 h
Muut tehtävät (valinnan mukaan yksilö-, pari- tai tiimityö) 25 h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson keskeinen sisältö:
•Erilaiset asiakas- ja kumppanuussuhteet
•Asiakassuhdemarkkinointi
•Asiakaslupaus ja arvonluonti
•Asiakkuuden elinkaari
•Asiakkuuksien hallinnan perusprosessit
•Asiakaskannattavuus
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Kurssin tehtävät ja aikataulu esitellään ensimmäisellä opetuskerralla. Alustana käytetään Optimaa.