Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskannattavuus ja asiakaspääoman johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1453-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.02.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

21 - 40

Koulutus

  • Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Antti Sekki

Vastuuopettaja

Antti Sekki

Ryhmät

  • HYV222KJ
    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakaspääoman osana yrityksen aineetonta varallisuutta
- mitata asiakaskannattavuutta ja Customer Lifetime Value ja tuntee asiakaskannattavuuden ja asiakaspääoman kehittämisessä käytettävät keskeiset menetelmät ja mittarit
- osaa tuottaa organisaatiolle asiakaskannattavuutta edistävän kehittämissuunnitelman

Sisältö ja sen jaksotus

Tavoite: Opiskelija ymmärtää asiakaskannattavuuden keskeiset tunnusluvut ja osaa hyödyntää niitä osana yrityksen johtamista. Tämä lisäksi opiskelija saa käsityksen asiakkaan arvosta eri kokoisissa yrityksissä sekä eri konteksteissa ja ymmärtää arvonmuodostuksen taustamuuttujat ja laskentamenetelmät.
Sisältö: Kurssilla käydään läpi yrityksen myyntikate ja käyttökate laskentaa eri kokoisissa yrityksissä ja konteksteissa. Tämän lisäksi käydään läpi asiakkuuden kehittämisen näkökulmasta keskeisimmät menetelmät ja niiden yhteys asiakkuuden arvoon (Customer Lifetime Value)
Kurssin jälkeen opiskelija;
1. Osaa mitata asiakaskannattavuutta eri konteksteissa ja tunnistaa asiakkuuden arvon (Customer Lifetime Value)
2. Tunnistaa asiakaspääoman osana yrityksen aineetonta varallisuutta
3. tuntee asiakaspääoman kehittämisessä käytettävät keskeiset menetelmät
4. Kykenee tuottamaan organisaatiolle asiakaskannattavuutta edistävän kehittämissuunnitelman

Arviointiasteikko

H-5