Markkinointiviestintä (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0288-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 17.12.2020
Ajoitus
28.01.2021 - 29.04.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Riikka Siuruainen
- Katriina Reponen
Vastuuopettaja
Riikka Siuruainen
Ryhmät
-
TOH220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa yrityksen tai brändin markkinointiviestinnän kokonaisuuden kohderyhmien mukaisesti
- seurata ja mitata markkinointiviestinnän onnistumista
- kehittää erilaisia markkinointiviestinnän keinoja osana markkinointistrategiaa
Toteutustapa
Virtuaaliopetus, Projektityö yritystoimeksiantoon
Tällä opintojaksolla tutustumme integroituun markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun asiakaslähtöisesti. Opintojaksolla suunnitellaan toimeksiantajayritykselle markkinoinviestinnän strategia, tavoitteet sekä konkreettinen markkinoinnin toteutussuunnitelma sisältöineen.
Opintojakson osaamistavoitteita ovat, opiskelija:
•osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen tai brändin markkinointiviestinnän kokonaisuuden
. osaa tuottaa konkreettisia markkinointiviestinnän sisältöjä
•osa seurata ja mitata markkinointiviestinnän onnistumista
•osaa kehittää erilaisia markkinointiviestinnän keinoja osana markkinointistrategiaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Chaffey, D. Smith, P.R. 2013. Emarketing Excellence - Planning & Optimizing your digital marketing.New York: Routledge
Sisältöstrategia asiakaslähtöisyydestä tulosta. Tanni K. & Keronen k. (2017). 2017, Alma Talent
Artikkelit ja muu jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektityö, yritystoimeksianto
Toimeksiantajalle tehdään tiimeittäin markkinointiviestinnän suunnitelma.
Toimeksiantaja: operaattori, lisätiedot myöhemmin
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Virtuaaliopetus, torstaisin klo 10-15 (linkki tulee teidän lukkariin)
Kurssi alkaa to 28.1.2021 ja päättyy 29.4.2021
Osa kerroista on tiimien itsenäistä työskentelyä projektityön eteenpäin viemiseksi. Ohjeet näille kerroille erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Keskeisiä opintojakson tehtäviä (tiimissä) ovat:
•markkinoinnin nykytila-analyysin, kilpailija-analyysin ja markkinointiviestinnän benchmarkingin tekeminen
•asiakashaastattelujen toteuttaminen
•viestinnän kohderyhmien/persoonien määrittäminen
. markkinointiviestinnän sisällöt
•markkinointiviestinnän suunnitelman tekeminen
•vertaisarviointi/opponointi
•blogiharjoitukset
•tuntitehtävät
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso etenee seuravien teemojen kautta: (28.1 - 29.5.2021)
Orientaatio opintojaksolle ja toimeksiantajan brief
Kokonaisvaltainen markkinointiviestintä ja sen suunnittelu
Nykytila-analyysi ja työkalut sekä tutkimusmetodit
Sisältömarkkinointi ja sisältöstrategia
Asiakasymmärrys ja persoonat sekä asiakaspolku
SoMe brändi, roolit ja sosiaalinen potentiaali ja kanavat
Vaikuttajamarkkinointi ja brändilähettiläät
Projektityön pitchaukset
Hakukoneoptimointi, markkinoinnin automaatio
VR, AI markkinoinnin apuna ja sisältönä. Moderni teknologia apuna Brändin tunnettavuuden kasvattamiseksi
GDPR ja markkinointi
Projektitöiden loppuesitykset
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi jakautuu henkilökohtaiseen osaan ja tiimissä tehtävään projektiin.
tiimissä tehtävä projekti, joka arvioidaan asteikolla 1-5 painoarvolla 80% sekä blogitekstit asteikolla 0-5 ollen 20% arvosanasta.
Molemmat osiot arvioidaan asteikolla 1-5.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu tarkemmin alla.
Lisäksi tiimityöskentelyn arviointi: hyväksytty/ hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Opintojakso vastaa opintojaksoa TO00BT59 Monikanavainen markkinointiviestintä, joka tullut opintotarjontaan opintojakson tilalle.