Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Kirsi Leinonen
94% Lähiopetus, 6% Etäopetus
Harjoituksiin osallistuminen edellyttää työkirjan/verkkotehtävien tekemistä kyseisestä aihealueesta ennen harjoituksia.
Työpajaharjoitukset:
•Hoitotyön lähtökohdat
•Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa
•Lääkehoito
•Bioanalytiikka
•Ensiapu (verkkokurssi, verkkotentti ja harjoitukset)
•Mapa (teoria ja harjoitukset)
Kliininen harjoittelu I (ei avoimen AMK:n opiskelijoille)
Kesto 4 viikkoa ja harjoittelupaikkoja voivat olla palvelutalot, asumispalveluyksiköt ja hoitokodit, terveyskeskusten tai perusterveydenhuoltotasoisten sairaaloiden vuode- ja hoivaosastot.
Harjoitteluinfoon osallistuminen on pakollista.
Kaikki opintojakson osat arvioidaan: Hyväksytty/ hylätty
Hyväksytty Kliininen harjoittelu edellyttää sisällöllisten tavoitteiden saavuttamista, vaaditun tuntimäärän ajallista täyttymistä sekä tehtävän tekemistä hyväksytysti.
Suomi
19.08.2019 - 31.05.2020
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 25
Henna Hertell, Sari Haapa, Anne Kokko, Mirka Toivonen, Minna Nikula, Kati Nykänen, Anna Ojala, Irene Pylkkänen, Jonna Suominen, Kirsi Leinonen
Kliininen harjoittelu I:
•Opiskelija varaa harjoittelupaikan itse Jobiili -järjestelmän kautta mahdollisimman pian opintojen alettua. Kliinisen harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta.
•Harjoittelun ohje, tehtävä ja oppimissopimus löytyvät Optiman työtilasta Terveysalan harjoittelu.
•Harjoitteluinfoon osallistuminen on pakollista
MAPA Osallistujan pakollinen työkirja ja lisenssi, 15 euroa
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
1 op
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Ensiapu 1,5 op
Niille, joilla on jo voimassa oleva EA2 -kortti: Hyväksiluku opintopäällikkö Eila Toiviaiselta. Hyväksilukuhakemuksen liitteeksi kopio voimassa olevasta EA2-kortista.
Kliininen harjoittelu I 5,5, op
HOT mahdollisuus. Lisätietoa tästä löytyy Optiman työtilasta Terveysalan harjoittelu.
MAPA-koulutusta ei voi hyväksilukea muilla vastaavilla (esim.Avekki, VETH) koulutuksilla. MAPA-koulutus on lisensoitu koulutus. MAPA:n voi hyväksilukea vain alle 2v vanhalla CPI:n sinisellä kortilla.
Kliinisen harjoittelun I tehtävä: Kuntoutumista edistävän hoitotyön toteutuminen käytännön hoitotyössä. Opiskelija antaa tehtävän pohjalta kehittämisehdotuksia harjoittelupaikkaan kuntoutumista edistävän hoitotyön toteuttamiseen jokapäiväisessä hoitotyössä.
Opintojakson infot ovat pakollisia, sillä aloituskerralla katsotaan tarkasti kaikki tärkeät päivämäärät.
•Hoitotyön lähtökohdat 1 op (27 h opiskelijan työtä)
•Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa 4 op (108 h)
•Lääkehoito 2 op (54 h)
•Bioanalytiikka 0,5 op (13,5 h)
•Ensiapu 1,5 op (40,5 h)
•Mapa 0,5 op (13,5 h)
•Kliininen harjoittelu I 5,5 op (148,5 h)
Työpajaharjoitukset:
•Teoriaopintoihin tulee olla osallistunut/ tulee olla opiskeltu ennen harjoituksiin osallistumista
Kliininen harjoittelu I:
•Ennen ensimmäistä harjoittelua, opiskelijan tulee olla osallistunut Moduuli I teoriaopintoihin ja harjoituksiin
•Hyväksytysti suoritettuna tulee olla R0187 ja R0202 Lääkehoito ja lääkelaskenta
•Jos lääkelaskut eivät ole suoritettu hyväksytysti kaksi viikkoa ennen harjoittelun alkua, harjoittelupaikka on peruttava
Anne Hiller-Ikonen
Lähiopetus
Huom! Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä päivityksiä.
RO192 AMMATTITAITOA EDISTÄVÄN HARJOITTELUN OSAT:
1 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II 10 op
2. Terveyden edistämisen LbD-projekti 2 op
3.Case/työpajat ja lääkehoito 3 op
HARJOITTELUN SUUNNITTELU JA SITÄ KOSKEVA OHJEISTUS:
Kliinisen harjoittelun (osa1) suunnittelua koskevat ohjeet löydät Optiman Terveysalan harjoittelu -työtilasta Tikkurila -kansiosta. 10 askelta -harjoitteluun ohjeistus ohjaa harjoittelun suunnittelua ja huomioon otettavia asioita ennen harjoittelun käynnistymistä ( mm. harjoittelun suunnittelun ja aloittamisen edellytykset ja opiskelijan/harjoittelukoordinaattorin roolit harjoittelupaikan varaamisessa). Tikkurila -kansion koosteesta pääsee II -harjoittelua koskeviin tietoihin sekä oppimissopimuslomakkeeseen, johon täytetään harjoittelupaikkaa koskevat tiedot ennnen harjoittelun alkua.
LbD -PROJEKTI JA CASE -TYÖSKENTELY:
Terveyden edistämisen LbD -projekti ja Case - ja työpajatyöskentely integroidaan osaksi R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö -opintojaksoa. Toteutustavat tarkentuvat orientaatiotunneilla syyslukukauden alkaessa
VASTUUOPETTAJA:
Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Arviointikriteerit: vaativuustaso 1.
Arvioinnin kohteet: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN, RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin). Ks. kriteereiden kuvaus alla.
Harjoittelu kliinisissä ympäristöissä : hyväksytty/hylätty
Harjoittelun arviointia koskevat tiedot löytyvät Terveysalan harjoittelu -työtilasta - kansio Harjoittelun aikana - kooste - Harjoittelun ohjaus ja arviointi.
LbD -projekti : hyväksytty/hylätty.LbD -projektin ohjaustunnit edellyttävät läsnäoloa.
Case/työpajatyöskentely ja lääkelaskut: hyväksytty/hylätty
Suomi
19.08.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Niina Glerean, Anne Hiller-Ikonen, Eija Okker-Tikkunen, Johannes Koskinen, Tanja Hakkarainen, Riitta Salo
HARJOITTELUA EDELTÄVÄT OPINNOT:
•MODUULI I: R029 ASIAKASLÄHTÖISEN HOITOTYÖN LÄHTÖKOHDAT - pääosin suoritettu.
•R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö 10 op. - aktiivinen osallistuminen opintojaksoon.
Moduulin II -lääkelaskut suoritettu hyväksytysti ennen harjoittelua.
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
2 op
H-5
LbD - projekti 2 op
PROJEKTIN KIRJAAMINEN PRM -JÄRJESTELMÄÄN:
Työelämän kanssa yhteistyössä toteutuvat projektit tulee kirjata PRM-järjestelmään. PRM- järjestelmä on Laurean kumppaniyhteistyönportaali opiskelijoille ja se löytyy LINKIstä. Opiskelija vastaa tietojen tallennuksesta. Jos projektissa on useampia opiskelijoita, yksi opiskelija vie tiedot portaaliin. Tallennus ei koske terveysalan harjoittelua.”
Ohjeet https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm
R0192 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II kliinisissä ympäristöissä toteutuu viikoilla 44-50.
Harjoittelun infon ajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä Pakissa.
Case /työpajatuntien ja lääkelaskujen aikataulut löytyvät R0190 -opintojakson yhteydestä Pakissa.
LbD -projektin ohjausajat ovat nähtävissä Pakissa, ja toteutuksen ajankohta tarkentuu syyslukukauden -19 alkaessa.
käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Jonna Suominen
Lähiopetus
Katso R0190 oppimateriaalit ja kirjallisuus
Osa 1 Terveyden edistämisen harjoitukset ja hanke sekä pitkäaikaissairaan hoitotyön sisältäen suonensisäisen neste- ja lääkehoidon harjoitukset ja simulaatiot 5 op
Osa 2 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II 10 op = 270 tuntia = 7 viikkoa
Osa 1 arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty edellyttää aktiivista osallistumista työpajoihin, simulaatioihin ja hankkeeseen. Läsnäolo näissä on pakollista.
Osa 2 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II: Opiskelija laatii opetussuunnitelman oppimistavoitteiden pohjalta harjoittelun omat yksityiskohtaisemmat tavoitteet, jotka ohjaaja ja opettaja ovat myös hyväksyneet. Nämä tavoitteet ovat jakson arviointikriteerit, joiden pohjalta harjoittelujakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.
Suomi
07.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 40
Anna-Kaisa Hankaniemi, Minna Nikula, Anna Ojala, Jonna Suominen, Pirjo Huikko
Koululla tapahtuvat harjoitukset toteutuvat integroidusti opintojakson R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyön kanssa. Opiskelija suorittaa R0190 opintojaksoa samanaikaisesti. Harjoituksiin ja simulaatioihin osallistuminen on pakollista.
Ennen Ammattitaitoa edistävän harjoittelu II:n aloittamista opiskelijalla tulee olla Ammattitaitoa edistävän harjoittelu I suoritettu sekä muut moduuli I opinnot pääosin suoritettu. Näiden lisäksi opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksoon R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö 10 op ja R0192 pakollisiin harjoituksiin ja simulaatioihin. Pitkäaikaissairaan hoitotyön harjoituksissa lasketaan sisätautien erikoisalaan liittyviä lääkelaskuja, jotka tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista.
Jos opiskelijalta puuttuu edeltäviä opintoja, opiskelijan on ilmoitettava harjoittelusta vastaavalle opettajalle harjoittelupaikan perumisesta. Varattu harjoittelupaikka tulee perua Jobiili-järjestelmästä viimeistään 2 viikkoa ennen harjoittelun alkua.
Opiskelija varaa harjoittelupaikan Jobiili -järjestelmän kautta harjoittelua edeltävän lukukauden aikana. Harjoittelun vastuuopettaja (sairaanhoitajaryhmillä Pirjo Huikko ja terveydenhoitajaryhmillä Jonna Suominen) vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta.
Ennen harjoittelupaikan varaamista opiskelija täydentää Jobiili -järjestelmässä olevan CV:n vastaamaan tilannetta, joka opiskelijalla todennäköisesti on opinnoissa juuri ennen kuin harjoittelu alkaa.
Harjoittelun yksityiskohtaiset ohjeet löytyvät Optiman työtilasta Terveysalan harjoittelu 2018-. Opiskelijan tulee perehtyä ohjeisiin huolellisesti ennen harjoittelun aloittamista.
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Videon tuottaminen: Seniori365 ja HyvinvointiTV.
Työelämäkumppanit Laurea AMK ja Let´s Virtual.
Harjoitteluinfo pidetään viimeistään kahta viikkoa ennen harjoittelujakson alkamista. Harjoitteluinfoon osallistuminen on kaikille harjoitteluun lähteville pakollinen. Harjoitteluinfossa käydään yksityiskohtaisesti läpi harjoitteluun liittyvät käytännön asiat.
Harjoitteluviikot ilmoitetaan syksyllä 2019 Teamsissa ennen kuin harjoittelupaikkojen varaukset alkavat Jobiilista.
Osa 1 Terveyden edistämisen harjoitukset ja hanke sekä Pitkäaikaissairaan hoitotyön ja suonensisäisen neste-ja lääkehoidon harjoitukset ja simulaatiot 5 op (135 h)
Osa 2 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II, sisätautien hoitotyö 10 op (270 h = 7 viikkoa)
Osa 1 toteutuu samanaikaisesti opintojakson R0190 kanssa. Kts. R0190 toteutus.
Osa 2 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II (Sisätautien hoitotyö) keskeisiä sisältöjä ovat:
•Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
•Asiakkaan/potilaan voinnin tarkkailu ja ohjaus
•Asiakkaan/potilaan terveyden edistäminen
•Asiakkaan/potilaan hoitopolku
•Hoitotyön suunnitelma, kirjaaminen ja raportointi
•Ammatillinen vuorovaikutus asiakkaan/potilaan ja omaisten kanssa
•Tiimin jäsenenä toimiminen
•Aseptinen toiminta ja infektioiden torjunta hoitotyössä
•Oppimisympäristön keskeiset hoitotyön toimenpiteet
•Lääkehoidon toteuttaminen turvallisesti ja tarkasti
- Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
- Opiskelija ei ole osallistunut pakollisiin harjoituksiin ja lähiopetukseen
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Pia Lahtinen
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat:
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. ja Vuorinen, S. 2016. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa -työkirjan sisältö.
Harjoitusten sisällöt.
Osa 3 Lääkehoito:
Saano, S. ja Taam- Ukkonen, M.2014. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy.
Lääkehoidon verkkokurssin tehtävät.
Inkinen, R., Volmanen, P., Hakoinen, S. (toim.). 2016. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ohjaus 14/2016. Helsinki.
Harjoitusten sisällöt.
Osa 4 Lääkelaskenta:
Ernvall, S., Pulli, A ym. 2010. Lääkelaskenta. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Nikkola, R., Nurkka, N. ja Paloposki, S. 2016. Annos Oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat: alkuinfo lähiopetuksena ja muuten verkkototeutuksena. Hoitotyön lähtökohtiin liittyvät harjoitukset opintojaksolla R0202 lähiopetuksena.
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa: alkuinfo lähiopetuksena ja muuten verkkototeutuksena. Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa harjoitukset opintojaksolla R0202 lähiopetuksena. Tentti Otaniemen kampuksella.
Osa 3 Lääkehoito: alkuinfo lähiopetuksena ja muuten verkkototeutuksena. Lääkehoidon harjoitukset opintojaksolla R0202 lähiopetuksena. Tentti Otaniemen kampuksella tai verkossa.
Osa 4 Lääkelaskenta: aloituskerta lähiopetuksena ja muuten verkkototeutuksena. Lääkelaskutentti Otaniemen kampuksella.
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat 4 op: Arvosana T1-K5/ hylätty
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa 3 op: Arvosana T1-K5/ hylätty
Osa 3 Lääkehoito 3 op : Arvosana T1-K5/ hylätty
Osa 4 Lääkelaskenta: Hyväksytty/ hylätty
Suomi
19.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 25
Mirka Toivonen, Anna-Kaisa Hankaniemi, Anna Ojala, Jonna Suominen, Pia Lahtinen, Kirsi Leinonen
- Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opiskelijan osallistumista samanaikaisesti opintojakson R0202 Hoitotyön lähtökohdat, Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa sekä Lääkehoito harjoituksiin.
- Opintojakson orientaatioon/infoon ja harjoituksiin osallistuminen on pakollista.
- Laurean opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin osaamistavoitteisiin. Opintojakson arviointiperusteet kuvataan opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
9 op
H-5
Opintojakson orientaatiot/infot ovat pakollisia, sillä aloituskerralla katsotaan tarkasti kaikki tärkeät päivämäärät.
Harjoituksiin (R0202) osallistuminen edellyttää työkirjan/verkkotehtävien tekemistä kyseisestä aihealueesta ennen harjoituksia.
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat 4 op (108 h opiskelijan työtä)
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 3 Lääkehoito 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 4 Lääkelaskenta (on osa lääkehoitoa)
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat (Pia Lahtinen ja Anna-Kaisa Hankaniemi):
•Hoitotyön periaatteet
•Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
•Eettisyys hoitotyössä
•Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa (Pirjo Huikko ja Anna Ojala):
•Aseptiikka ja infektioiden torjunta
•Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
•Päivittäisissä toiminnoissa tukeminen
•Hengityksen tarkkailu ja hoito
•Verenkierron ja lämmön seuranta
•Ravitsemushoito
•Nestetasapaino ja erittäminen
•Kuoleman kohtaaminen
•Ergonomia
Osa 3 Lääkehoito ja Osa 4 Lääkelaskut (Irene Kontkanen ja Kirsi Leinonen):
Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet
Lääkehoidon keskeiset käsitteet
Lääkehoitosuunnitelma
Turvallinen lääkehoito
Lääkehoidon erityistilanteet
Aseptiikka lääkehoidossa
Farmakodynamiikka
Farmakokinetiikka
Toksikologia
Lääkkeen anto luonnollista tietä
Lääkkeen anto injektiona
Lääkehoidon ohjaus
Opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Matti Karhumäki
Lähiopetus
Suomi
01.08.2019 - 30.12.2019
13.05.2018 - 19.05.2018
Matti Karhumäki, Mirja Villman
Laurea Otaniemi, sote
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Hyväksytty/Hylätty
Sari Myréen
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Dear Patient on ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoille suunnattu englannin oppikirja, joka sisältää runsaasti päivittäiseen hoitotyöhön liittyvää sanastoa, fraaseja ja tilanteita. Kirjassa keskitytään arjen viestintätilanteisiin hoitajan ja potilaan välillä, ja pääpaino on suullisessa viestinnässä. Sisältö on koostettu todellisista hoitotilanteista sairaanhoitajien avustuksella. Kirjassa on myös runsaasti valokuvia hoitotilanteista ja -välineistä. Kirja sopii käsi- ja kertauskirjaksi myös työelämään ja aikuisopiskelijoille.
Tuotetiedot
ISBN
978-952-63-4256-6
GTIN
9789526342566
Painosnumero ja -vuosi
1. painos, 2017
Tekijät
Matti Karhumäki, Minna Metsäportti, Petri Tuohimäki
https://tuotteet.sanomapro.fi/bu567379-dear-patient.html#tab-label-additional
Opintojakson suoritettuasi osaat
•viestiä sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri tilanteissa
•hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa
•kehittää ammatillista kielitaitoasi erilaisia oppimistekniikoita hyödyntäen
Opiskelet ammatillisen englannin kielen viestinnän taitoja monipuolisten suullisten ja kirjallisten oppimistehtävien avulla lähiopetustunneilla sekä yhteistoiminnallisesti ja itsenäisesti verkossa.
Oppimistehtävien teemoina ovat hoitotyön opinnot, terveyden edistäminen ja ajankohtaiset globaalit terveyshaasteet. Tehtävissä käytettävien lähteiden ja opetusmateriaalin avulla perehdyt oman alasi englanninkieliseen terminologiaan ammatillisen viestinnän tilanteissa ja opit kehittämään ammatillista kielitaitoasi erilaisten välineiden avulla.
1 Aktiivisuus lähiopetuksessa ja ajankohtaisia asioita käsittelevissä keskusteluissa (Keskustelu-kansio) 20 %
2 Laajemmat oppimistehtävät (Tehtävät-kansio) 30 %
3 Lopputentti ennakkoon ilmoitetuista opintojaksolla käsitellyistä sanastoista, teksteistä ja tehtävistä (Tehtävät-kansio) 50 %
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opinnot/kielijaviestintaopinnot/Sivut/default.aspx
Suomi
19.08.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Sari Myréen
Tämä toteutus on resursoitu Tikkurilan kampuksen opiskelijoille.
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
2 op
1 op
H-5
Opintojakso on mahdollista suorittaa AHOT-menettelyllä. Tarkemmat ohjeet link.laurea.fi
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opintojensuunnittelu/aiemmanosaamisenhyvaksyminenahot
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä ja organisaatioissa, joilla on kansainvälisiä yhteyksiä.
A Osallistuminen lähi- ja verkko-opetukseen vähintään 75 % sekä suulliset oppimistehtävät (28h sisältää ammattiopintoihin integroidut englanninkieliset luennot)
B Kirjalliset oppimistehtävät (52h)
C Laajemmat palautettavat oppimistehtävät (55h)
Matti Karhumäki
Etäopetus
- Dear Patient - English for Nursing (Karhumäki, Metsäportti, Tuohimäki), 2017.
> SH-ryhmä: käytämme oppikirjaa koko kurssin aikana.
> TH-ryhmä: käytämme kirjaa kurssin alussa, muu materiaali Optimassa.
Kirjan voi hankkia kirjastosta (sitä ei siis ole pakko ostaa), kirjakaupasta tai Sanoma Pro:n verkkokaupasta toiminnallisena digikirjana: sanomapro.fi
- Optimassa oleva materiaali
> Sanastot (ei tarvitse hankkkia):
- Nieminen, P & Hyrkäs, K, 2004. Terveydenhuollon sanasto (Wsoy, Porvoo).
- Matikainen, M-L, 2000. Englantilais-suomalainen sanasto hoito-, kuntoutus- ja sosiaalialan henkilökunnalle. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä.
- Matikainen, M-L, 2001. Suomalais-englantilainen sanasto hoito-, kuntoutus- ja sosiaalialan henkilökunnalle. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä.
* Lisäksi käytössä on Sanoma Pron sanastoapplikaatio (ks. oman älypuhelimen sovelluskauppa, etsi Sanoma Pro sanastot ja edelleen Dear Patient). Ensimmäinen kappale on ilmainen.
TAVOITE JA SISÄLLÖT:
- Kurssin tavoitteena on tutustua terveysalan ammattialan teksteihin ja sanastoon sekä kirjallisten että suullisten harjoitusten kautta.
- Kurssi toteutetaan verkko-opetuksena Zoomin ja Optiman kautta sekä itsenäisenä työskentelynä.
- Suoritettuaan kurssin opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri tilanteissa, hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa sekä kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita hyödyntäen.
- Kurssin aikana tutustumme eri sairaan- ja terveydenhoidon osa-alueisiin: esim. sairaalaympäristö, osastot ja ammattinimikkeet, osaston päiväohjelma, instrumentit ja välineet, potilaan perustietojen kysely/tulohaastattelu, perustoimenpiteet, haavanhoito, kipu ja sen kuvailu, sairaudet, lääkkeiden jakaminen, potilaan ohjeistaminen, kotihoito-ohjeet, terveellinen ruokavalio ja anatomian peruskäsitteet. TH-ryhmällä lisäksi äitiys- ja lastenneuvola, terveyden edistäminen, työterveyshuolto, kouluterveydenhuolto.
Kirjallinen koe: 0-5 (arvioinnissa painoarvo 70%)
Suullinen tehtävä: 0-5 (arvioinnissa painoarvo 30%)
Itsenäiset tehtävät: HYV/HYL
Suomi
14.01.2020 - 07.06.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
30 - 40
Matti Karhumäki
Kurssin vaatimukset:
- aktiivinen osallistuminen Zoom-tapaamisiin
- kirjallinen tentti (hyväksytty suoritus = 50% oikein tentissä = 1)
- kirjalliset tehtävät palautettuina ajallaan Optimassa
- suullinen tehtävä
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
5 op
H-5
- Hyväksiluku (AHOT), joko koko 5op tai osa siitä
- Oltava aiempia korkeakoulutasoisia opintoja englannista, tai laajaa työkokemusta englannin kielellä. AHOT-tapauksissa suoritetaan kirjallinen ja suullinen näyttö. Ota yhteys kaikissa AHOT-asioissa kieltenopettajaan.
- Ks. ryhmän kalenteri (Pakki) ja Optima-työtila
- Kurssin työmäärä h: 5x27h=135h, sisältää aloitustunnin (live) ja Zoom-tunnit sekä itsenäisen opiskelun, suullisen tehtävän ja tentin
- Arviointikriteerit käydään läpi kurssin aikana.
- Arviointikriteerit käydään läpi kurssin aikana.
- Arviointikriteerit käydään läpi kurssin aikana.
- Arviointikriteerit käydään läpi kurssin aikana.
Anna Ojala
Etäopetus
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Osa 1. Anatomia ja fysiologia I: verkkototeutuksena.
Osa 2. Anatomia ja fysiologia II: verkkototeutuksena.
Anatomian ja fysiologian opintojaksoon kuuluu 8 luento/etä-ohjauskertaa, joissa luentojen lisäksi käydään läpi tehtäviä ja asioita sekä voi esittää kysymyksiä. HUOM! Jokaisesta aiheesta on kaksi samaa luentoa! Näin voit valita niistä itsellesi sopivan. Luennot pidetään Zoom verkkoalustalla. Etä-ohjauskertoihin on hyvä valmistautua tekemällä tehtäviä, jolloin tiedät, missä tarvitset apua.
Huom! Anatomian ja fysiologian opintojakson vaihtoehtoisista toteutustavoista (verkko, opintopiiri, kontaktiopetus) tiedotetaan myöhemmin.
.
Osa 3. Mikrobiologia ja tautioppi: verkkototeutuksena.
Osa 4. Kuvantamismenetelmät: verkkototeutuksena.
Osa 5. Bioanalytiikka: verkkototeutuksena. Bioanalytiikkaan liittyvät harjoitukset opintojaksolla R0202 lähiopetuksena.
Osa 1. Anatomia ja fysiologia I: Arvosana T1-K5 /hylätty
Osa 2. Anatomia ja fysiologia II: Arvosana T1-K5 /hylätty
Osa 3. Mikrobiologia ja tautioppi: Hyväksytty / hylätty
Osa 4. Kuvantamismenetelmät: Hyväksytty / hylätty
Osa 5. Bioanalytiikka: Hyväksytty / hylätty
Opiskelijan tulee lukea opettajan verkkokursseille/työkirjaan kirjaamat kommentit sekä tarvittaessa täydentää verkkokurssi opettajan ohjeiden mukaisesti.
Suomi
19.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 25
Anne Kokko, Anna Ojala, Johanna Nieminen
- Opintojakson infoihin osallistuminen on pakollista.
- Bioanalytiikan opintojaksolle osallistuminen edellyttää opiskelijan osallistumista samanaikaisesti opintojakson R0202 Bioanalytiikan harjoituksiin.
- Laurean opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin osaamistavoitteisiin. Opintojakson arviointiperusteet kuvataan opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
5 op
H-5
Bioanalytiikka:
Jos opiskelijalla on aiempaa osaamista Bioanalytiikasta, niin opiskelija voi suorittaa R0188 ja R0202 Bioanalytiikan näytöllä. Näytöllä opiskelija osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista. Opiskelija hakee näyttömahdollisuutta Näyttösuunnitelma-lomakkeella ja saa opettajalta myönteisen tai kielteisen lausunnon. Mikäli opiskelija saa puoltavan päätöksen, hän toteuttaa näyttösuunnitelman. Mikäli opiskelija saa kielteisen päätöksen, hän suorittaa opintojakson toteutussuunnitelman mukaisesti. Näyttöä ei voi uusia.
Opintojakson infot ovat pakollisia, sillä aloituskerralla katsotaan tarkasti kaikki tärkeät päivämäärät.
Bioanalytiikan R0202 harjoituksiin osallistuminen edellyttää tehtäväkokonaisuuksien (=verkkokurssin) tekemistä kyseisestä aihealueesta ennen harjoituksia.
Osa 1. Anatomia ja fysiologia I 1,5 op (40,h h opiskelijan työtä)
Osa 2. Anatomia ja fysiologia II 1,5 op (40,5 h opiskelijan työtä)
Osa 3. Mikrobiologia ja tautioppi 1 op (27 h opiskelijan työtä)
Osa 4. Kuvantamismenetelmät 0,5 op (13,5 h opiskelijan työtä)
Osa 5. Bioanalytiikka 0,5 op (13,5 h opiskelijan työtä)
.
Opiskelijan tehtäviin kuuluu verkkotehtävien tekeminen (kts sisällön jaksotus) ja täydentäminen tarvittaessa. Täydentää voi kaksi kertaa
Anatomian kuvatestiin opetellaan ihmisen elimistön rakenteet valmiin verkkopohjan avulla ja tehdään kuvatesti, vastaa n. 0,5op. Testin voi uusia kaksi kertaa.
Anatomian ja fysiologian tentteihin (I ja II) valmistaudutaan tekemällä sanallisia verkkotehtäviä (vapaaehtoisia), joita tulee tenttiin kolme ja lisäksi on kaksi soveltavaa kysymystä.Tentit voi uusia kaksi kertaa.
Osa 1. Anatomia ja fysiologia I
Anatomian ja fysiologian peruskäsitteet
Solu, kudokset ja iho
Tuki- ja liikuntaelimistö
Sydän, verenkierto ja hengitys
.
Osa 2. Anatomia ja fysiologia II
Ruoansulatus ja virtsan eritys
Lymfaattinen järjestelmä
Hermosto
Aistit
Umpieritysjärjestelmä
.
Osa 3. Mikrobiologia ja tautioppi
Tautien synty
Mikrobit
Infektiotaudit
Elimistön puolustusjärjestelmä
Kudosvauriot
.
Osa 4. Kuvantamismenetelmät
Kuvantamisen perusmenetelmät
Säteilysuojelu
Sädehoidon perusteet
Potilaan valmistelu, ohjaus ja tarkkailu
.
Osa 5. Bioanalytiikka 0,5 op
Bionalytiikan perusmenetelmät
Potilaan valmistelu, ohjaus ja tarkkailu
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
-toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa '
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Mika Forsberg
Lähiopetus
Suomi
19.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
Mika Forsberg
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Anne Hiller-Ikonen
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
R0191 Pitkäaikaissairaan hoitotyö:
Tenttikirjallisuus (tarkentuu opintojen alkaessa):
Ahonen Outi, Blek-Vehkaluoto Mari, Ekola Sirkka, Partamies Sanna, Sulosaari Virpi& Uski-Tallqvist Tuija 2016. Kliininen hoitotyö: sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito.6. uudistettupainos. Sanoma Pro, Helsinki.
Lisäksi Optiman työtilassa R030 osoitetut artikkelit ja luentomateriaali linkkeineen sekä verkko-opintoihin liittyvät materiaalit.
Opintojakson sisältö: Huom! Toteutussuunnitelmaan ja aikatauluihin voi tulla vielä muutoksia
R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö 10op:
Pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op
Verkko-opinnot : Rokotusosaamisen perusteet 2 op, Sisätaudit 1,5 op, Farmakologia 1,5 op
Lääkelaskut
Toteutustapa: osallistavat kontaktitunnit, verkossa työskentely, tiimi- ja työpajatyöskentely, draamamentelmät, kirjalliset tehtävät, seminaarit, itsenäinen työskentely.
Ensimmäisellä orientaatio -tunnilla on läsnäolovelvollisuus. Muut läsnäoloa vaativat tunnit ks. kohta Lisätietoja opiskelijoille.
Oppimisympäristö: Tikkurilan kampus
T utkimus- ja kehittäminen:Opintojaksoon integroidaan R0192 harjoittelusta LbD -projekti 2 op.
Viestintä ja ohjaus: Optima, sähköposti
Vastuuopettaja Anne Hiller-Ikonen(anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Arviointikriteerit: vaativuustaso 1.
Arvioinnin kohteet: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN, RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin). Ks. kriteereiden kuvaus alla.
Osa 1 K5-T1, hylätty. Arvosana muodostuu: 50 % yksilötentti ja 50 % ryhmätentti
Verkko-opinnot (osat 2, 3ja 4): hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
Lääkelaskut:hyväksytty/hylätty.
Case/ harjoitukset/työpajaopetus hyväksytty/hylätty
Opintoihin liittyy itse- ja vertaistaisarviointi. Arvioinnin perusteella ryhmänjäsenten arvosana voi olla erilainen.
Suomi
19.08.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Niina Glerean, Tinja Kaivolahti, Anne Hiller-Ikonen, Johannes Koskinen, Ulla Jauhiainen, Riitta Salo
Tunneilta poissaolot ja niiden korvaaminen:
Poissaolokäytänteistä sovitaan tarkemmin orientaatiotunnilla. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään korvaavilla tehtävillä. Jos joudut olemaan poissa useilta tunneilta, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.
Läsnäoloa ja tuntien korvaamista edellyttävät tunnit :
-Opintojakson orientaatio -tunti
-Case- ja draama -työskentely
-Harjoitus - ja työpaja-tunnit
-Seminaarit
-LbD -projektin ohjaustunnit
-Vierailevat luennoitsijat
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
5 op
H-5
R0192 -ammattitaitoa edistävään harjoitteluun kuuluva LBD -projekti 2op.
Opinnot alkavat 19.8.2019 itsenäisellä työskentelyllä: verkkokurssit ja -tehtävät työpajoihin valmistautumisessa. Ohjeistus tulee opintojaksolle ilmoittautuneille sähköpostiin 19.8. Kontaktiopetus alkaa 26.8 orientaatiotunnilla.Läsnäolovelvoite.
R0190 -opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Optiman työtila -Moduuli R030 syksy 2019 avautuu viikolla 34
Tenttien päivämäärät ilmoitetaan Pakissa.
Tehtävien palautuspäivämäärät ilmoitetaan em. Optiman työtilassa sekä moduulin II orientaatio -tunnilla.
Verkko -opintojen: Sisätaudit 1,5 op, Farmakologia 1,5 op ja Rokotusosaamisen perusteet 2 op palautusten päivämäärät ilmoitetaan Optiman työtilassa.
Huom! Rokotusosaamisen opinnot on mahdollista tehdä kesän -19 aikana. Ilmoittautuminen Anne Hiller-Ikoselle 19.5 mennessä. ( anne.hiller-ikonen@laurea.fi).
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaanhoitotyö 5 op 135h
sekä R0192 harjoittelusta integroitu 3 op = 81 h= yhteensä 216 h
-Luennot, case-työskentely, harjoitukset -ja työpajat, tentit = n.90 h
-Tunneille, tehtäviin, esityksiin, työpajoihin / harjoituksiin ja tentteihin valmistuminen = n. 126 h
Osa 2 Sisätaudit 1.5 op (40.5h)
Osa 3 Farmakologia 1.5 op (40.5h)
Osa 4 Rokotusosaamisen perusteet 2 op (54h)
Työskentelyn ajankäyttö tarkentuu syyslukukauden alkaessa.
Osa 1. Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op. Anne Hiller-Ikonen (vastuuopettaja).
- sydän-ja verisuonisairaudet, tuki- ja liikuntaelinten sairaudet, diabetes ja metabolinen oireyhtymä, maksasairaudet, syöpä, astma- ja allergia, krooninen alaraajahaava
-terveisiin elämäntapoihin liittyvät suositukset ja niiden ohjaus, ravitsemustiede
-asiakas- ja voimavaralähtöinen ohjaus hoitotyössä
- terveyden edistäminen ja varhaisen puheeksiottamisen menetelmät (esim. tupakointi, alkoholi, ravitsemus, liikunta)
-elämäntapamuutoksen ja asiakkaan/potilaan omahoitoon sekä kotona selviytymiseen tukeminen
Osa 2. Sisätaudit 1.5 op
Osa 3. Farmakologia 1.5 op
Osa 4. Rokotusosaamisen perusteet 2 op
Osa 5.Lääkelaskut 0 op ( tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua).
Opintojaksoon on integroitu Harjoittelu R0192 opintojaksosta 3 op: Teoriaopetusta tukeva case/työpajaopetus ( rokottaminen, EKG, iv -kanylointi ja nestehoito, lääkehoito) sekä LBD -projekti 2 op ohjaustapahtumat.
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Anna-Kaisa Hankaniemi
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Kirjallisuus:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V. & Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 6. uudistettu painos. SanomaPro, Helsinki. Soveltuvin osin.
Lisäksi opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Verkkoympäristöt Optima ja Moodle (rokotusosaaminen).
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö: luento-opetus, verkkotehtävät, kirjalliset tehtävät, seminaariesitys, tentti, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset.
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet: verkkotehtävät (portfolio ja tentti) ja harjoitukset.
Osa 3 Farmakologia: verkkotehtävät.
Osa 4 Sisätaudit: verkkotehtävät, jotka tukevat tenttiin valmistautumista.
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op, T1-K5, hylätty.
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet 2 op, hyväksytty/hylätty.
Osa 3 Farmakologia 1,5 op, hyväksytty/hylätty.
Osa 4 Sisätaudit 1,5 op, hyväksytty/hylätty.
Suomi
03.02.2020 - 09.04.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 30
Anna-Kaisa Hankaniemi, Anna Ojala, Jonna Suominen
Edellyttää opiskelijan osallistumista samanaikaisesti opintojakson R0192 osan 1 ja 2 harjoituksiin/hankkeeseen.
Opintojakson orientaatioon ja harjoituksiin osallistuminen on pakollista.
Laurea Otaniemi, sote
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
1 op
5 op
H-5
Videon tuottaminen: HyvinvointiTV.
Työelämäkumppani Laurea AMK ja Let´s Virtual.
Katso Pakki:
Orientaatio
Pakolliset harjoitukset
Tentit (Lääkelaskutentti, neste- ja lääkehoidon tentti, pitkäaikaissairaan hoitotyön tentti ja Sisätautien tentti)
Seminaari (Terveyden edistämisen seminaari)
Harjoitteluinfo (sisätautien hoitotyön harjoittelu 7 vkoa tai hopsin mukaan.
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op (135 h)
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet 2 op (54 h)
Osa 3 Farmakologia 1,5 op (40,5 h)
Osa 4 Sisätaudit 1,5 op (40,5 h)
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op:
- Terveyden edistäminen (Anna-Kaisa Hankaniemi): terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ohjausosaaminen hoitotyössä: mm. tupakoinnin lopettaminen, terveellinen ravitsemus, liikunta, painonhallinta, alkoholin riskikäytön tunnistaminen, uni ja sosiaaliset suhteet sekä yksilöohjaus, motivoiva ohjaus ja varhaisen puuttumisen menetelmät.
- Pitkäaikaissairaan hoitotyö (Jonna Suominen): mm. sydän- ja verisuonisairaudet, keuhkosairaudet, diabetes, maksasairaudet, syöpä ja kroonisten haavojen hoito. Keskeistä pitkäaikaissairauksia sairastavien potilaiden tarkkailu, hoito, ohjaus ja ennaltaehkäisy.
- Suonensisäisen neste- ja lääkehoidon perusteet ja kanylointi (Anna Ojala).
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet (Anna-Kaisa Hankaniemi): rokotuksilla ehkäistävät taudit, osaava rokottaja, asiakkaan tukeminen ja ohjaaminen rokotuspäätöksen teossa, rokottamisen hyödyt sekä rokottamisessa huomioitavat asiat ennen rokottamista, rokottamisen aikana ja rokottamisen jälkeen.
Osa 3 Farmakologia (Jonna Suominen)
Osa 4 Sisätaudit (Jonna Suominen)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
Opiskelija osaa:
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Anna-Kaisa Hankaniemi
Etäopetus
Kirjallisuus:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V. & Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 6. uudistettu painos. SanomaPro, Helsinki. Soveltuvin osin.
Lisäksi opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Verkkoympäristöt Optima ja Moodle (rokotusosaaminen).
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö: lähitapaamiset, verkkotehtävät, kirjalliset tehtävät, seminaariesitys, tentti, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset.
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet: verkkotehtävät (portfolio ja tentti) ja harjoitukset.
Osa 3 Farmakologia: verkkotehtävät ja tentti
Osa 4 Sisätaudit: verkkotehtävät ja tentti
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op, T1-K5, hylätty.
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet 2 op, hyväksytty/hylätty.
Osa 3 Farmakologia 1,5 op, hyväksytty/hylätty.
Osa 4 Sisätaudit 1,5 op, hyväksytty/hylätty.
Suomi
13.01.2020 - 07.04.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 30
Anna-Kaisa Hankaniemi, Anna Ojala, Jonna Suominen
Edellyttää opiskelijan osallistumista samanaikaisesti opintojakson R0192 osan 1 ja 2 harjoituksiin/hankkeeseen.
Opintojakson orientaatioon ja harjoituksiin osallistuminen on pakollista.
Laurea Otaniemi, sote
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
1 op
10 op
H-5
Videon tuottaminen: HyvinvointiTV.
Työelämäkumppani Let´s Virtual.
Katso Pakki:
Orientaatio
Pakolliset lähiopetuspäivät ja harjoitukset (2 päivää kuukaudessa)
Tentit (Lääkelaskutentti, Pitkäaikaissairaan hoitotyön ja neste- ja lääkehoidon tentti, farmakologian tentti ja sisätautien tentti, rokotusosaamisen tentti)
Seminaari (Terveyden edistämisen hankeseminaari)
Harjoitteluinfo (sisätautien hoitotyön harjoittelu 7 vkoa)
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op (135 h)
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet 2 op (54 h)
Osa 3 Farmakologia 1,5 op (40,5 h)
Osa 4 Sisätaudit 1,5 op (40,5 h)
Osa 1 Terveyden edistäminen ja pitkäaikaissairaan hoitotyö 5 op:
- Terveyden edistäminen (Anna-Kaisa Hankaniemi): terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ohjausosaaminen hoitotyössä: mm. tupakoinnin lopettaminen, terveellinen ravitsemus, liikunta, painonhallinta, alkoholin riskikäytön tunnistaminen, uni ja sosiaaliset suhteet sekä yksilöohjaus, motivoiva ohjaus ja varhaisen puuttumisen menetelmät.
- Pitkäaikaissairaan hoitotyö (Jonna Suominen): mm. sydän- ja verisuonisairaudet, keuhkosairaudet, diabetes, maksasairaudet, syöpä ja kroonisten haavojen hoito. Keskeistä pitkäaikaissairauksia sairastavien potilaiden tarkkailu, hoito, ohjaus ja ennaltaehkäisy.
- Suonensisäisen neste- ja lääkehoidon perusteet ja kanylointi (Anna Ojala).
Osa 2 Rokotusosaamisen perusteet (Anna-Kaisa Hankaniemi): rokotuksilla ehkäistävät taudit, osaava rokottaja, asiakkaan tukeminen ja ohjaaminen rokotuspäätöksen teossa, rokottamisen hyödyt sekä rokottamisessa huomioitavat asiat ennen rokottamista, rokottamisen aikana ja rokottamisen jälkeen.
Osa 3 Farmakologia (Jonna Suominen)
Osa 4 Sisätaudit (Jonna Suominen)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Matti Karhumäki
Lähiopetus
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2018 - 19.05.2018
Matti Karhumäki, Mirja Villman
Laurea Otaniemi, sote
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Hyväksytty/Hylätty
Jonna Vierula
Etäopetus
Verkkototeutus.
Suomi
01.05.2020 - 31.07.2020
30.03.2020 - 05.04.2020
20 - 50
Jonna Vierula
Toteutussuunnitelma tulossa keväällä 2020!
Laurea Tikkurila, sote
SHY2 Sairaanhoitajakoulutus, Laurea yhteinen, STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Yhteinen
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Sirpa Reilio
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Suomi
19.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
Sirpa Reilio
Laurea-ammattikorkeakoulu
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
1 op
1 op
Kaija Marttila
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.07.2021
18.05.2020 - 24.05.2020
Tarja P. Virtuaalihlö 2 , Kaija Marttila
Laurea Otaniemi, sote
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Hyväksytty/Hylätty
Pia Lahtinen
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
Hannamari Talasma, Pia Lahtinen
Laurea Otaniemi, sote
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Hyväksytty/Hylätty
Sirpa Reilio
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
Sirpa Reilio
Laurea Otaniemi, sote
STY2 Terveydenhoitajakoulutus, Laurea yhteinen
Hyväksytty/Hylätty