Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (terveys- ja hyvinvointialat) (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00CA29-3040
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
80 - 120
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Pauliina Partanen
Vastuuopettaja
Pauliina Partanen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tarkoituksenmukaiset tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä aineistoa tutkimuksellisen kehittämistyön pohjaksi ja analysoida sen
- tulkita tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tehdä tutkimuksellista kehittämistyötä tietosuojalainsäädännön, hyvän tieteellisen käytännön ja aineistonhallinnan toimintamallien mukaisesti
- toimia tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
Toteutustapa
Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille.
Aika ja paikka
Zoom-tilaisuuksien aikataulu linkit niihin ovat saatavilla Pakissa opintojakson ensimmäiseen Zoom-tilaisuuteen mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintototeutuksella käytettävät materiaalit löytyvät Canvas-työtilasta.
Opinnon tausta-aineisto esitellään Canvas oppimisympäristössä.
Ohessa suositeltavaa menetelmäkirjallisuutta:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022: Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Helsinki: Art House
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 tai uudempi painos. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Heikkilä, T. 2014.Tilastollinen tutkimus. Edita Publishing Oy.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ei ole
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla ennakkotehtävän tekeminen 12.03.2025 klo 23.59 mennessä osoittaa opiskelijan aktiivisen osallistumisen opintojaksolle ja osallistuminen opintojaksolle voidaan vahvistaa palautuksen perusteella. Muussa tapauksessa opiskelijan osallistuminen opintojaksolle hylätään. Opintojakson webinaareissa ei ole läsnäolovelvollisuutta. Tietoperustaa käsittelevät webinaarit tallennetaan. Opinnon tehtävät voit suorittaa itsenäisesti, pareittain tai pienessä ryhmässä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinto keskittyy tutkimuksellisiin kehittämismenetelmiin, aineiston keräämiseen ja analysointiin sekä tutkimuksen ja kehittämisen etiikkaan ja luotettavuuteen. Sisältö jäsentyy Canvasissa moduuleina ja niihin liittyvinä tehtävinä.
Canvasin sisältö päivitetään opintojakson alkuun mennessä ja tarpeen mukaan opintojakson edetessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus kaikille terveys- ja hyvinvointialojen AMK-opiskelijoille (hoitotyö, sosiaaliala, rise, fysioterapia, kuntoutuksen ohjaaja). Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso on ns. 'massaluentotyyppinen' toteutukseltaan, ja opiskelijoita on 120, minkä vuoksi Zoom-luennoilla tapahtunutta opetusta ja ohjausta tehtäviin ei voida korvata sähköpostitse tai puhelimitse tapahtuvana henkilökohtaisena ohjauksena, vaan opiskelija suorittaa kaikki tehtävät Canvasin ohjeistuksen ja Zoomien pohjalta.
Oikeudet toteutussuunnitelman muutoksiin opintojakson edetessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin