Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (terveys- ja hyvinvointialat) (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00CA29-3043
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 80 - 120
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Katja Tikkanen
- Tiina Putkuri
- Nanna Peltosaari
- Vastuuopettaja
- Tiina Putkuri
- Opintojakso
- YY00CA29
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tarkoituksenmukaiset tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä aineistoa tutkimuksellisen kehittämistyön pohjaksi ja analysoida sen
- tulkita tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tehdä tutkimuksellista kehittämistyötä tietosuojalainsäädännön, hyvän tieteellisen käytännön ja aineistonhallinnan toimintamallien mukaisesti
- toimia tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla tarvittava oppimateriaali on saatavilla Canvas-ympäristössä.
Lisäksi opiskelun tukena voi hyödyntää muun muassa seuraavaa kirjallisuutta:
• Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 – 2015. Tutki ja kirjoita. 15. uud. painos – 20. painos. Helsinki: Tammi.
• Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. JAMK.fi.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kostamo, P., Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi : opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
• Ojasalo, K., Moilanen T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.- 4. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan vuorovaikutteisena verkkototeutuksena, jonka oppimisympäristö on Canvas. Opinto ei edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua verkossa toteutuvaa opetusta tai ohjausta, jota ei tallenneta. Opetukseen osallistutaan kamera päällä, ellei opettaja muuta ohjeista. Mikäli opiskelija ei pyynnöstä huolimatta avaa kameraa ja/tai mikrofonia, voidaan opiskelija poistaa opetuskerralta.
Opinnon orientaatiokerralla 2.9. sekä akvaariokeskustelussa 18.11. (Ryhmä A) tai 25.11.(Ryhmä B) on läsnäolovelvollisuus. Ryhmäjako tehdään opinnon alkaessa. Opinnon muille opetuskerroille osallistuminen on vahvasti suositeltavaa, opinnon ohjaus annetaan pääsääntöisesti opetuskerroilla.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Opinnolla tekoälyä voi käyttää oppimisen tukena. Mikäli palautettavan tehtävän tuottamisessa on käytetty tekoälyä, tulee opiskelijan kertoa miten ja mitä tekoälyä on käyttänyt sekä osoittaa myös oma osaamisensa asiasta. Muutoin opintojaksolla noudatetaan Laurean yleisiä tekoälylinjauksia.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnolla ei ole hanke- tai projektiyhteistyötä eikä työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 2.9. klo 16.00-17.30.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu pääasiallisesti itsenäisesti ja pienryhmissä. Canvasista löytyvään aineistoon perehtymiseen tulee varata riittävästi aikaa. Tehtävät tehdään pääasiallisesti 3-4 hengen pienryhmissä ja tietotestit yksin.
Itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien tekemiseen pienryhmissä on laskettu kuluvan noin 120 tuntia opiskelijan aikaa. Opintojaksolla on verkossa toteutuvia tapaamisia noin 14 tunnin verran, joiden aikana on saatavilla opinnon opettajilta ohjausta tehtäviin ja työskennellään vuorovaikutteisesti toisten opiskelijoiden kanssa.
Tarkemmat tiedot opintojakson laskennallisesta kuormittavuudesta löytyvät opintojakson Canvasista.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson keskeisenä sisältönä on tutkimukselliset kehittämismenetelmät.
• Tutkimuksellinen kehittäminen & kehittämistehtävä opinnäytetyönä
• Laadulliset menetelmät
• Määrälliset menetelmät
• Tutkimusetiikka, tietosúoja ja aineistonhallinta
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus kaikille terveys- ja hyvinvointialojen AMK-opiskelijoille.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutus on arvioitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.