Fysioterapiamenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8358-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 09.08.2020
Ajoitus
10.08.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Heikki Penttilä
- Pauliina Louhiala
Ryhmät
-
SFG219SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa
Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä eri fysioterapiamenetelmiä (manuaaliset käsittelyt: mobilisointi, pehmytkudoskäsittely, fysikaaliset menetelmät)
Opintojaksolla toteutetaan välitentti (materiaali tähän annetaan opintojakson orientaatiokerralla) sekä aidot asiakkaan tutkimistilanteet pareittain / pienryhmissä, joissa opiskelija pääsee harjoittelemaan tutkimis- ja menetelmäosaamistaan.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2020. Opintojakso toteutetaan päivätoteutuksena Otaniemen Kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kalso E, Haanpää M & Vainio A (toim.). Kipu. Keuruu, Duodecim. 2009 (tai uudempi).
Petty, NJ. & Barnard, K., 2018, Principles of Musculoskeletal Treatment and Management
Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy. 2009.
Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio
Buttler D ja Moseley L. Explain pain. 2003. Noigroup Publications, Adelaide Australia 2003.
Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"
Vk- kustannus, 2016, "Fascia -terapia liikkeen ja liikkumisen näkökulmasta" VK-kustannus, 2016, "
Myös muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämän yhteistyökumppanina on Laurea Ammattikorkeakoulu, jonka henkilökunnasta opiskelijat saavat aitoja asiakkaita fysioterapian vastaanotolle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Työpajaharjoitukset sisältävät käytännönläheisyytensä vuoksi 100%:n läsnäoloa. Toteutuksen aikataulu näkyy Pakissa toteutuksen varauksina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten sekä lopputehtävän työstämisen raportin muodossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Itsenäinen opiskelu
Työpajat
Tentti; Petty, NJ. & Barnard, K., 2018, Principles of Musculoskeletal Treatment and Management ja Vk- kustannus, 2016, "Fascia -terapia liikkeen ja liikkumisen näkökulmasta" (Erikseen sovittava osuus ko. teoksista).
Kirjallinen ryhmätehtävä
Seminaari
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia työpajoissa. Numeerisesti arvioitavia kohteita opintojaksolla on tentti sekä kirjallinen seminaaritehtävä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti työpajatoteuuksiin 100 % sesti. Opiskelija ei pysty itsenäiseen asiakaskohtaamiseen ja oman toimintansa ohjaamiseen op- jakson eri ympäristöjen toteutuksissa.