Vito - Virtuaalitodellisuutta opetukseenLaajuus (3 op)
Opinnon tunnus: HU00CB78
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Lisätiedot
Vito – Virtuaalitodellisuutta opetukseen, koulutusten toteutussuunnitelma
1. koulutusosio “Valmistautuminen virtuaaliopetukseen”
TAVOITTEET
Opettaja tunnistaa oman osaamisensa ja kykynsä toteuttaa ja kehittää virtuaaliopetusta
Opettaja ymmärtää mitä virtuaaliopetuksella tarkoitetaan
Opettaja tunnistaa niitä oppiainekohtaisia tavoitteita, joiden saavuttamista virtuaaliopetus tukee
Opettaja tutustuu ja ottaa haltuun erilaisia VR- ja AR-välineitä ja tutkii niiden antamia mahdollisuuksia omaan opetukseensa.
TEEMAT
Oman osaamisen kartoitus ja toiveet osaamisen lisäämiselle
Virtuaaliopetuksen keskeiset pedagogiset elementit
Oppiainekohtaiset tavoitteet ja niiden yhdistäminen virtuaaliopetukseen
Erilaiset välineet virtuaaliopetukseen
Tietoturva virtuaaliympäristöissä
TOTEUTUSTAPA
Koulutusosio koostuu ennakkotehtävästä, ohjuksesta, asiantuntijapuheenvuoroista ja webinaarista, yhteisestä ja itsenäisestä työskentelystä oppimisalustalla.
Kohderyhmät
Opetushenkilöstö yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa
Laajuus 0,5 opintopistettä, josta
Lähikoulutus ja/tai verkkokoulutus 0,25 op = 6,75 oppituntia ≈ 7 oppituntia
Itsenäinen työskentely 0,25 op = 6,75 oppituntia ≈ 6,5 oppituntia
2. koulutusosio “Erilaiset virtuaaliympäristöt ja työkalut”
TAVOITTEET
Opettaja oppii löytämään erilaisia mahdollisuuksia omaan virtuaaliopetukseensa
Opettaja oppii käyttämään erilaisia työkaluja ja sovelluksia sekä toimimaan erilaisissa virtuaaliympäristöissä
Opettaja saa esimerkkejä virtuaaliopetuksen toteutuksista
Opettajaa saa työkaluja oman virtuaaliopetuksensa kehittämiseen ja arviointiin
Opettaja oppii löytämään yhteistyömahdollisuuksia toteuttaa virtuaaliopetusta
Opettaja tunnistaa omaa osaamistaan virtuaaliopetuksessa
TEEMAT
Virtuaaliopetuksen mahdollisuudet eri oppiaineissa tai teemoissa
Virtuaaliopetuksen eri työkalut, sovellukset ja virtuaaliympäristöt
Erilaiset työkalut ja sovellukset virtuaaliopetukseen
Yhteistyö virtuaalisissa ympäristöissä
TOTEUTUSTAPA
Koulutusosio koostuu ohjauksesta, asiantuntijapuheenvuoroista ja webinaareista, yhteisestä ja itsenäisestä työskentelystä oppimisalustalla sekä työskentelystä virtuaalisissa oppimiskahviloissa eri virtuaaliympäristöissä, hyvien toteutusmallien esimerkeistä.
Kohderyhmät
Opetushenkilöstö yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa
Laajuus 1,5 opintopistettä, josta
Lähikoulutus ja/tai verkkokoulutus 0,93 op = 25,11 oppituntia ≈ 25 oppituntia
Itsenäinen työskentely 0,57 op = 15,39 oppituntia ≈ 15,5 oppituntia
3. koulutusosio Virtuaaliopetuksen suunnittelu
TAVOITTEET
Opettaja oppii suunnittelemaan ja arvioimaan omaa virtuaaliopetustaan
Opettaja laatii suunnitelman virtuaalioppimiskokonaisuudesta
Opettaja osaa arvioida ja kehittää suunnittelemaansa oppimiskokonaisuutta jaetun asiantuntijuuden avulla Opettaja tunnistaa omaa osaamistaan virtuaaliopetuksessa
TEEMAT
Virtuaalioppimiskokonaisuuden suunnittelu
Virtuaalioppimiskokonaisuuden mahdollinen kokeileminen
Virtuaalioppimiskokonaisuuden kehittäminen saadun palautteen perusteella
TOTEUTUSTAPA
Koulutusosio koostuu ohjauksesta, yhteisestä ja itsenäisestä työskentelystä oppimisalustalla sekä työskentelystä ja kokemusten jakamisesta virtuaalisissa oppimiskahviloissa eri virtuaaliympäristöissä, sekä päätöstyöpajasta, jossa esitellään ja jatkokehitetään oppimiskokonaisuuksien suunnitelmat
Kohderyhmät
Opetushenkilöstö yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa
Laajuus 1 opintopistettä, josta
Lähikoulutus ja/tai verkkokoulutus 0,6 op = 16,2 oppituntia ≈ 16 oppituntia
Itsenäinen työskentely 0,4 op = 10,8 oppituntia ≈ 11 oppituntia
Määrittelyt: koulutettavapäivä, opintopiste ja oppi-/opiskelutunti
Opiskelutunnin pituus on 45 minuuttia.