Siirry suoraan sisältöön

Vito - Virtuaalitodellisuutta opetukseen (3 op)

Toteutuksen tunnus: HU00CB78-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 23.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
VITO - Virtuaalitodellisuutta opetukseen (UHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Nina Weckman
Teppo Leppälahti
Opintojakso
HU00CB78

Aika ja paikka

Webinaarit ja ohjaustapaamiset tapahtuvat Teamsin välityksellä. Webinaarit pyritään tallentamaan. Oppimisalustana käytetään Canvas-työtilaa. Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Palautus 21.8. menn. Ennakkotehtävä, itsenäinen työskentely
21.8. klo 13.00 - 17.00 Aloituswebinaari/asiantuntijapuheenvuoro + Ohjaustapaaminen
22.8. klo 13.00 - 16.00 Ohjaustapaaminen
27.8. klo 14.00 - 16.00 Webinaari/asiantuntijapuheenvuoro
29.8. klo 8.30 - 10.00 Ohjaustapaaminen
2.9. klo 13.30 - 15.30 Webinaari/asiantuntijapuheenvuoro
3.9. klo 8.30 - 10.00 Ohjaustapaaminen
11.9. klo 8.30 - 10.30 Webinaari/asiantuntijapuheenvuoro
13.9. klo 8.30 - 10.00 Ohjaustapaaminen
17.9. klo 14.00 - 16.00 Webinaari/asiantuntijapuheenvuoro
18.9. klo 8.30 - 10.00 Ohjaustapaaminen
23.9. klo 14.30 - 16.30 Webinaari/asiantuntijapuheenvuoro
27.9. klo 12.00 - 15.30 Ohjaustapaaminen
30.9. klo 14.00-16.00 Webinaari/asiantuntijapuheenvuoro
1.10. klo 14.00 - 16.00 Ohjaustapaaminen
8.10. klo 14.00 - 16.00 Ohjaustapaaminen
10.10. klo 8.30 - 11.00 Opinnon päätöstapaaminen

Toteutustapa

Vito-koulutushankkeen tarkoituksena on lisätä laajennetun todellisuuden soveltamista ja virtuaalitekniikan käyttämistä opetustyön osana toisen asteen opetuksessa ja myös muilla kouluasteilla. Virtuaaliteknologian mahdollisuuksia opetusmenetelmien kehittämisessä kokeillaan erilaisten helppokäyttöisten sovellusten avulla.

Tavoitteena on edistää opettajien osaamista ja kykyä hyödyntää ja soveltaa virtuaaliteknologiaa omassa opetuksessaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi virtuaaliteknologiaa hyödyntäviä yksilöharjoituksia tai ryhmäkokoontumisia kolmiulotteisessa virtuaalitilassa. Tavoitteena on myös opiskelijoiden virtuaaliosaamisen kehittäminen ja oppimisen monipuolistuminen sekä erilaisten virtuaaliopetuksen sovellusten ja ympäristöjen esittely ja kokeilu. Kaikkiaan tavoitteena on löytää helposti toteutettavissa olevia virtuaaliteknologian ratkaisuja, joita on mahdollista ottaa mutkattomasti käyttöön opetustyön välineinä.

Koulutuskokonaisuus järjestetään etätoteutuksena. Toteutuksen tuotoksena syntyy osallistujien laatimia suunnitelmia virtuaaliteknologiaa hyödyntävistä oppimiskokonaisuuksista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso kohta "Aika ja paikka".

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osallistujan laatima ja koulutuksen lopuksi esittelemä suunnitelma virtuaaliteknologiaa hyödyntävästä oppimiskokonaisuudesta.

Sisältö ja sen jaksotus

1. Valmistautuminen virtuaaliopetukseen, 0,5 op

TEEMAT
Oman osaamisen kartoitus ja toiveet osaamisen lisäämiselle
Virtuaaliopetuksen keskeiset pedagogiset elementit
Oppiainekohtaiset tavoitteet ja niiden yhdistäminen virtuaaliopetukseen
Erilaiset välineet virtuaaliopetukseen
Tietoturva virtuaaliympäristöissä

TAVOITTEET
Tunnistat omat kykysi toteuttaa ja kehittää virtuaaliopetusta
Ymmärrät mitä virtuaaliopetuksella tarkoitetaan
Tunnistat oppiainekohtaisia tavoitteita, joiden saavuttamista voit tukea virtuaaliopetuksella
Tutustut erilaisiin VR- ja AR-välineisiin, niiden mahdollisuuksiin opetuksessa ja opit hyödyntämään niitä

TOTEUTUSTAVAT
Koulutusosio koostuu ennakkotehtävästä, ohjauksesta, asiantuntijapuheenvuoroista ja webinaarista sekä yhteisestä ja itsenäisestä työskentelystä oppimisalustalla.

LAAJUUS 0,5 opintopistettä, josta
lähi- ja/tai verkkokoulutusta 7 oppituntia ja
itsenäistä työskentelyä 6,5 oppituntia

2. Virtuaaliopetuksen keskeiset pedagogiset elementit, 1,5 op

TEEMAT

Virtuaaliopetuksen mahdollisuudet eri oppiaineissa tai teemoissa
Virtuaaliopetuksen eri työkalut, sovellukset ja virtuaaliympäristöt
Erilaiset työkalut ja sovellukset virtuaaliopetukseen
Yhteistyö virtuaalisissa ympäristöissä

TAVOITTEET

Löydät erilaisia mahdollisuuksia omaan virtuaaliopetukseesi
Opit käyttämään erilaisia työkaluja ja sovelluksia sekä erilaisissa virtuaaliympäristöissä
Saat esimerkkejä virtuaaliopetuksen toteutuksista
Saat työkaluja oman virtuaaliopetuksesi kehittämiseen ja arviointiin
Opit löytämään yhteistyömahdollisuuksia toteuttaa virtuaaliopetusta
Tunnistat omaa osaamistasi virtuaaliopetuksessa

TOTEUTUSTAVAT
Koulutusosio koostuu ohjauksesta, asiantuntijapuheenvuoroista ja webinaareista, yhteisestä ja itsenäisestä työskentelystä oppimisalustalla sekä työskentelystä virtuaalisissa oppimiskahviloissa eri virtuaaliympäristöissä, hyvien toteutusmallien esimerkeistä.

LAAJUUS 1,5 opintopistettä, josta
lähi- ja/tai verkkokoulutusta 25 oppituntia ja
itsenäistä työskentelyä 15,5 oppituntia

3. Oppiainekohtaiset tavoitteet ja niiden yhdistäminen virtuaaliopetukseen, 1 op

TEEMAT

Virtuaalioppimiskokonaisuuden suunnittelu
Virtuaalioppimiskokonaisuuden mahdollinen kokeileminen
Virtuaalioppimiskokonaisuuden kehittäminen saadun palautteen perusteella

TAVOITTEET

Opit suunnittelemaan ja arvioimaan omaa virtuaaliopetustasi
Laadit suunnitelman virtuaalioppimiskokonaisuudesta
Osaat arvioida ja kehittää suunnitelmaasi jaetun asiantuntijuuden avulla
Tunnistat omat kykysi toteuttaa ja kehittää virtuaaliopetusta

LAAJUUS 1 opintopiste, josta
lähi- ja/tai verkkokoulutusta 16 oppituntia ja
itsenäistä työskentelyä 11 oppituntia

(Oppitunnin pituus on 45 minuuttia)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun