Introduction to Data EconomyLaajuus (1 op)
Opinnon tunnus: HY00BT31
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 23.11.2025
Ajoitus
01.06.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 600
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Niklas Leppä
- Anssi Mattila
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ryhmät
-
TYJ25SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
-
CYJ25SJComplementary competence (master’s studies in English), S25, Generic studies
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustallaOmaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Aika ja paikka
Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Laureassa AMK-tutkintoa suorittavat opiskelijat eivät voi valita opintoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 18.05.2025
Ajoitus
01.12.2024 - 15.06.2025
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 600
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Anssi Mattila
- Niklas Leppä
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
-
CYJ24SJComplementary competence (master’s studies in English), S24, Generic studies
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustallaOmaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Aika ja paikka
Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Laureassa AMK-tutkintoa suorittavat opiskelijat eivät voi valita opintoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 24.11.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Niklas Leppä
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
-
CYJ24SJComplementary competence (master’s studies in English), S24, Generic studies
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kurssin kaikki tehtävät Canvas-oppimisalustalla on suoritettava kurssin päättymispäivään mennessä.
Kesälomakaudella heinäkuussa ja vuodenvaihteen lomien aikana ei kirjata arviointeja. Lukukauden loppuun mennessä tehdyt suoritukset kirjataan kuluneelle lukukaudelle, 31.12. mennessä tehdyt syyslukukaudelle ja 31.7. mennessä tehdyt kevätlukukaudelle.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi on YAMK-tasoinen. AMK-tasoista tutkintoa suorittava ei voi ilmoittautua kurssille.
Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 19.05.2024
Ajoitus
01.12.2023 - 30.06.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Niklas Leppä
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään 1 (Koko: 400. Avoin AMK: 400.)
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
-
CYJ23SJComplementary competence (master’s studies in English), S23, Generic studies
Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään 1
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi on tarjolla ainoastaan yamk-tutkintoa suorittaville ja avoimen AMK:n opiskelijoille.
Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 30.11.2023
Ajoitus
01.06.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Niklas Leppä
- Essi Tammisto
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
-
CYJ23SJComplementary competence (master’s studies in English), S23, Generic studies
Pienryhmät
- Avoin AMK
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 21.05.2023
Ajoitus
01.12.2022 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Essi Tammisto
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
Ryhmät
-
CYJ23KJComplementary competence (master’s studies in English), K23, Generic studies
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Kysymyksiä kurssista voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, tiko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- OODI - Ohjelmistoalan uutta osaamista ja ohjausta sekä digitaitoja Suomessa oleskeleville tilapäistä suojelua saaville
Ryhmät
-
AVOHDK23OODI - Ohjelmistoalan uutta osaamista ja ohjausta sekä digitaitoja Suomessa oleskeleville tilapäistä suojelua saaville
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
24.05.2022 - 27.11.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Suvi Valsta
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
-
CYJ22KJComplementary competence (master’s studies in English), K22, Generic studies
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 23.05.2022
Ajoitus
01.12.2021 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 300
Koulutus
- Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
- Anssi Mattila
- Suvi Valsta
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
-
CYJ21SJComplementary competence (master's studies in English), S21, Generic studies
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy
Toteutustapa
Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Sisältö ja sen jaksotus
Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa
Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).