Aineiston analyysimenetelmät tutkimuksellisessa kehittämisessäLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: JY00BU40
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
Vastuuopettaja
Satu Vuorela
Ryhmät
-
TYJ25SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 19.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
Vastuuopettaja
Satu Vuorela
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Toteutustapa
Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa opetuskertaa.
23.1.2025 klo 9-12
30.1.2025 klo 13-16
27.2.2025 klo 13-16
20.3.2025 klo 13-16
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu Zoomissa neljänä opetuskertana.
23.1.2025 klo 9-12
30.1.2025 klo 13-16
27.2.2025 klo 13-16
20.3.2025 klo 13-16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bhattacherjee, A. 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Scholar Commons. http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks (Links to an external site.)
Cardenas, Julian 2019. Quantitative Analysis: the guide for beginners. https://www.researchgate.net/publication/337826695_Quantitative_Analysis_the_guide_for_beginners/citation/download (Links to an external site.) Accessed 15th September 2021.
Elo, S. & Kyngäs, H. 2007. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa osaamista, hänellä on oikeus hakea osaamisen tunnustamista opintojakson opettajilta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat hyödyntää opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso sisältää neljä opetuskertaa:
23.1.2025 klo 9-12
30.1.2025 klo 13-16
27.2.2025 klo 13-16
20.3.2025 klo 13-16
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää teoriaa sekä harjoituksia laadullisista ja määrällisistä tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä. Opintojakson aikana opiskelija analysoi sekä laadullisen että määrällisen aineiston. Aineistot voivat olla osa opinnäytetyötä.
Opiskelija etenee opintojaksolla siten, että hän tekee ensin ennakkotehtävän ja sitten etenee opintojaksolla Canvasista löytyvien ohjeiden mukaisesti. Lisäksi lähipäivät sisältävät ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä hyväksytty/täydennettävää
Tehtävän 1. versio hyväksytty/tåydennettävää
Tehtävän lopullinen versio arviointi asteikolla 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 20.06.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
Vastuuopettaja
Satu Vuorela
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Toteutustapa
Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa opetuskertaa.
19.09.2024 09.00 - 12.00
27.09.2024 09.00 - 12.00
28.10.2024 16.30 - 19.30
15.11.2024 09.00 - 12.00
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu Zoomissa neljänä opetuskertana.
19.9. klo 9-12
27.9. klo 9-12
28.10. klo 16.30-19.30
15.11. klo 9-12.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bhattacherjee, A. 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Scholar Commons. http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks (Links to an external site.)
Cardenas, Julian 2019. Quantitative Analysis: the guide for beginners. https://www.researchgate.net/publication/337826695_Quantitative_Analysis_the_guide_for_beginners/citation/download (Links to an external site.) Accessed 15th September 2021.
Elo, S. & Kyngäs, H. 2007. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa osaamista, hänellä on oikeus hakea osaamisen tunnustamista opintojakson opettajilta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat hyödyntää opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso sisältää neljä opetuskertaa:
19.09.2024 09.00 - 12.00
27.09.2024 09.00 - 12.00
28.10.2024 16.30 - 19.30
15.11.2024 09.00 - 12.00
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää teoriaa sekä harjoituksia laadullisista ja määrällisistä tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä. Opintojakson aikana opiskelija analysoi sekä laadullisen että määrällisen aineiston. Aineistot voivat olla osa opinnäytetyötä.
Opiskelija etenee opintojaksolla siten, että hän tekee ensin ennakkotehtävän ja sitten etenee opintojaksolla Canvasista löytyvien ohjeiden mukaisesti. Lisäksi lähipäivät sisältävät ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä hyväksytty/täydennettävää
Tehtävän 1. versio hyväksytty/tåydennettävää
Tehtävän lopullinen versio arviointi asteikolla 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 20.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
- Tiina Lehtosaari
Vastuuopettaja
Satu Vuorela
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Toteutustapa
Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa lähiopetuspäivää.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bhattacherjee, A. 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Scholar Commons. http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks (Links to an external site.)
Cardenas, Julian 2019. Quantitative Analysis: the guide for beginners. https://www.researchgate.net/publication/337826695_Quantitative_Analysis_the_guide_for_beginners/citation/download (Links to an external site.) Accessed 15th September 2021.
Elo, S. & Kyngäs, H. 2007. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa osaamista, hänellä on oikeus hakea osaamisen tunnustamista opintojakson opettajilta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat hyödyntää opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso sisältää neljä opetuskertaa:
25.1.2024 klo 8.30-11.30
1.2.2024 klo 8.30-11.30
22.2.2024 klo 8.30-11.30
21.3.2024 klo 8.30-11.30
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää teoriaa sekä harjoituksia laadullisista ja määrällisistä tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä. Opintojakson aikana opiskelija analysoi sekä laadullisen että määrällisen aineiston. Aineistot voivat olla osa opinnäytetyötä.
Opiskelija etenee opintojaksolla siten, että hän tekee ensin ennakkotehtävän ja sitten etenee opintojaksolla Canvasista löytyvien ohjeiden mukaisesti. Lisäksi lähipäivät sisältävät ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
- Tiina Lehtosaari
Vastuuopettaja
Satu Vuorela
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Toteutustapa
Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa lähiopetuspäivää.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bhattacherjee, A. 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Scholar Commons. http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks (Links to an external site.)
Cardenas, Julian 2019. Quantitative Analysis: the guide for beginners. https://www.researchgate.net/publication/337826695_Quantitative_Analysis_the_guide_for_beginners/citation/download (Links to an external site.) Accessed 15th September 2021.
Elo, S. & Kyngäs, H. 2007. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa osaamista, hänellä on oikeus hakea osaamisen tunnustamista opintojakson opettajilta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat hyödyntää opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso sisältää neljä opetuskertaa:
20.9.2023 klo 16.30-19.30
28.9.2023 klo 16.30-19.30
20.10.2023 klo 8.30-11.30
17.11.2023 klo 8.30-11.30
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää teoriaa sekä harjoituksia laadullisista ja määrällisistä tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä. Opintojakson aikana opiskelija laatii aineiston analyysisuunnitelman valitsemastaan aiheesta, esim. opinnäytetyöstään, joka on suositeltavaa tehdä parityönä.
Ennen jokaista lähipäivää opiskelija palauttaa ennakkotehtävän. Lisäksi lähipäivät sisältävät ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 05.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
Vastuuopettaja
Satu Vuorela
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Toteutustapa
Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa lähiopetuspäivää.
Aika ja paikka
23.09.2022 09.00 - 12.00 Zoom
30.09.2022 09.00 - 12.00 Zoom
21.10.2022 09.00 - 12.00 Zoom
25.11.2022 09.00 - 12.00 Zoom
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bhattacherjee, A. 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Scholar Commons. http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks (Links to an external site.)
Cardenas, Julian 2019. Quantitative Analysis: the guide for beginners. https://www.researchgate.net/publication/337826695_Quantitative_Analysis_the_guide_for_beginners/citation/download (Links to an external site.) Accessed 15th September 2021.
Elo, S. & Kyngäs, H. 2007. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa osaamista, hänellä on oikeus hakea osaamisen tunnustamista opintojakson opettajilta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat hyödyntää opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää teoriaa sekä harjoituksia laadullisista ja määrällisistä tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä. Opintojakson aikana opiskelija laatii aineiston analyysisuunnitelman valitsemastaan aiheesta, esim. opinnäytetyöstään, joka on suositeltavaa tehdä parityönä.
Ennen jokaista lähipäivää opiskelija palauttaa ennakkotehtävän. Lisäksi lähipäivät sisältävät ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 02.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
41 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kristiina Helminen
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Kristiina Helminen
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn
Toteutustapa
Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa lähiopetuspäivää:
keskiviikko 26.1. klo 16.30-19.30 https://laurea.zoom.us/j/64814181551
torstai 24.2. klo 13-16
torstai 24.3. klo 16.30-19.30
perjantai 29.4. klo 13-16
Teoreettisen luento-opetuksen lisäksi opiskelijat työstävät tehtäviä (sekä lähiopetuksessa että itsenäisesti), jotka liittyvät erilaisiin aineiston analysointiin liittyviin teemoihin. Paras hyöty opiskelijalle tästä opintojaksosta on, mikäli samaan aikaan opinnäytetyön aineisto on keruu- ja/tai analyysivaiheessa. Lopullinen, arvioitava tehtävä koostuu analyysiin liittyvistä tehtävistä ja niihin liitetystä lähdekirjallisuudesta (palautus tiistai 10.5. mennessä).
Kaikkien opintojaksolle osallistuvien opiskelijoiden on ladattava SPSS-tilasto-ohjelma tietokoneelleen ennen opintojakson alkua (ohjeet Laurean intrassa).
Opintojaksoon liittyvä Canvas avataan maanantaina 24.1. klo 12.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat hyödyntävät opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelijat osallistuvat Zoomissa toteutettaviin lähiopetuksiin (ke 26.1., to 24.2., to 24.3. ja pe 29.4.) ja paluttavat opintojakson arvioitavan tehtävän ti 10.5.2022 mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h opiskelijan työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Osa opintojakson tehtävistä/ harjoituksista tehdään parityönä/pienryhmissä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää osiot (teoreettinen tieto ja harjoitukset) tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä, raportoinnista ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa.(Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]