Siirry suoraan sisältöön

Aineiston analyysimenetelmät tutkimuksellisessa kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: JY00BU40-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 20.06.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Satu Vuorela

Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät

  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn

Toteutustapa

Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa opetuskertaa.

19.09.2024 09.00 - 12.00
27.09.2024 09.00 - 12.00
28.10.2024 16.30 - 19.30
15.11.2024 09.00 - 12.00

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu Zoomissa neljänä opetuskertana.
19.9. klo 9-12
27.9. klo 9-12
28.10. klo 16.30-19.30
15.11. klo 9-12.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bhattacherjee, A. 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Scholar Commons. http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks (Links to an external site.)

Cardenas, Julian 2019. Quantitative Analysis: the guide for beginners. https://www.researchgate.net/publication/337826695_Quantitative_Analysis_the_guide_for_beginners/citation/download (Links to an external site.) Accessed 15th September 2021.

Elo, S. & Kyngäs, H. 2007. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)

Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)

Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)

Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa osaamista, hänellä on oikeus hakea osaamisen tunnustamista opintojakson opettajilta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat voivat hyödyntää opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso sisältää neljä opetuskertaa:
19.09.2024 09.00 - 12.00
27.09.2024 09.00 - 12.00
28.10.2024 16.30 - 19.30
15.11.2024 09.00 - 12.00

Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää teoriaa sekä harjoituksia laadullisista ja määrällisistä tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä. Opintojakson aikana opiskelija analysoi sekä laadullisen että määrällisen aineiston. Aineistot voivat olla osa opinnäytetyötä.

Opiskelija etenee opintojaksolla siten, että hän tekee ensin ennakkotehtävän ja sitten etenee opintojaksolla Canvasista löytyvien ohjeiden mukaisesti. Lisäksi lähipäivät sisältävät ryhmätyöskentelyä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä hyväksytty/täydennettävää
Tehtävän 1. versio hyväksytty/tåydennettävää
Tehtävän lopullinen versio arviointi asteikolla 1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö