Siirry suoraan sisältöön

Kosmetiikan vaikutukset ja vaikutusmahdollisuudet – keskiössä ihoLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: KY00BS03

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata kirjallisuuteen perustuen kosmetiikan raaka-aineiden mahdollisuudet ihonhoidossa
- kuvata tiettyjen ihon biokemiallisten reaktioiden, esimerkiksi ihon pigmenttimuutosten, mekanismit ja kosmetiikan mahdolliset vaikutusmahdollisuudet niihin
- tarkastella kosmetiikan väitettyjen vaikutusten ja kosmetiikka-asetuksesta tulevan kosmetiikan määritelmän välisiä eroja

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Ryhmät
  • CYJ25SJ
    Complementary competence (master’s studies in English), S25, Generic studies

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata kirjallisuuteen perustuen kosmetiikan raaka-aineiden mahdollisuudet ihonhoidossa
- kuvata tiettyjen ihon biokemiallisten reaktioiden, esimerkiksi ihon pigmenttimuutosten, mekanismit ja kosmetiikan mahdolliset vaikutusmahdollisuudet niihin
- tarkastella kosmetiikan väitettyjen vaikutusten ja kosmetiikka-asetuksesta tulevan kosmetiikan määritelmän välisiä eroja

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 12.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Marjo Poutanen
  • Sari Viitala
Vastuuopettaja

Marjo Poutanen

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata kirjallisuuteen perustuen kosmetiikan raaka-aineiden mahdollisuudet ihonhoidossa
- kuvata tiettyjen ihon biokemiallisten reaktioiden, esimerkiksi ihon pigmenttimuutosten, mekanismit ja kosmetiikan mahdolliset vaikutusmahdollisuudet niihin
- tarkastella kosmetiikan väitettyjen vaikutusten ja kosmetiikka-asetuksesta tulevan kosmetiikan määritelmän välisiä eroja

Toteutustapa

Opintojaksoon kuuluu kolme zoom-yhteydellä pidettävää kontaktia. Opintojakson Canvas-työtila aukeaa viimeistään ensimmäisenä kontaktipäivänä. Opintojaksoon liittyviä kysymyksiä voi tehdä Canvas-työtilan Keskustelut-osion kautta. Ennen työtilan avautumista kysymyksiin vastataan sähköpostitse

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa. Opetusta tai luentoja ei tallenneta. Opinnolla on on yksilö-, pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinnolla voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali löytyy Canvas-työtilasta.
Aihealueisiin kannatta perehtyä lisää Laurea Lib Guidesin avulla. Sieltä löydät paljon Kauneudenhoitalan kirjallisuutta.
https://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tällä opintojaksollla hyödynnetään työelämän kumppaneita pääosin luennoitsijoina.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Opintojakson tehtävien aikataulu näkyy Canvas-työtilassa. Zoom-tapaamisten aikataulut ohjaavat myös tehtävien aikatauluja.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä zoom-kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 2.9.2024.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Tunneista suurin osa menee tehtävien tekemiseen itsenäisesti tai ryhmässä.

Sisältö ja sen jaksotus

Tällä opintojaksolla opiskelija perehtyy kosmetiikan raaka-aineisiin ja ymmärtää niiden vaikutukset iholla. Hän tutustuu ihon biokemiaan ja ihon rakenteeseen ja toimintaan sekä kosmetiikan mahdollisuuksiin imeytyä ihoon ja sitä kautta sen mahdollisuuksiin vaikuttaa iholla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson tehtävät ja niiden tarkemmat arviointikriteerit löydät Canvas-työtilasta. Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaisesti. Myöhässä palautettuja tehtäviä ei arvioida.
Tehtävät arvioidaan YAMK-arviointikriteeristön mukaisesti.
Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opintojakson tehtäviä ei voi korottaa.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.02.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Marjo Poutanen
  • Sari Viitala
Vastuuopettaja

Marjo Poutanen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata kirjallisuuteen perustuen kosmetiikan raaka-aineiden mahdollisuudet ihonhoidossa
- kuvata tiettyjen ihon biokemiallisten reaktioiden, esimerkiksi ihon pigmenttimuutosten, mekanismit ja kosmetiikan mahdolliset vaikutusmahdollisuudet niihin
- tarkastella kosmetiikan väitettyjen vaikutusten ja kosmetiikka-asetuksesta tulevan kosmetiikan määritelmän välisiä eroja

Toteutustapa

Opintojaksoon kuuluu kolme zoom-yhteydellä pidettävää kontaktia. Opintojakson Canvas-työtila aukeaa viimeistään ensimmäisenä kontaktipäivänä. Opintojaksoon liittyviä kysymyksiä voi tehdä Canvas-työtilan Keskustelut-osion kautta. Ennen työtilan avautumista kysymyksiin vastataan sähköpostitse

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on yksilö-, pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali löytyy Canvas-työtilasta.
Aihealueisiin kannatta perehtyä lisää Laurea Lib Guidesin avulla. Sieltä löydät paljon Kauneudenhoitalan kirjallisuutta.
https://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tällä opintojaksollla hyödynnetään työelämän kumppaneita pääosin luennoitsijoina.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson tehtävien aikataulu näkyy Canvas-työtilassa. Zoom-tapaamisten aikataulut ohjaavat myös tehtävien aikatauluja.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä zoom-kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on xxx

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Tunneista suurin osa menee tehtävien tekemiseen itsenäisesti tai ryhmässä.

Sisältö ja sen jaksotus

Tällä opintojaksolla opiskelija perehtyy kosmetiikan raaka-aineisiin ja ymmärtää niiden vaikutukset iholla. Hän tutustuu ihon biokemiaan ja ihon rakenteeseen ja toimintaan sekä kosmetiikan mahdollisuuksiin imeytyä ihoon ja sitä kautta sen mahdollisuuksiin vaikuttaa iholla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson arvioitavat tehtävät ja niiden tarkemmat kriteerit löydät Canvas-työtilasta. Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa arviointiin.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 02.01.2022

Ajoitus

16.02.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

41 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Marjo Poutanen
  • Sari Viitala
Vastuuopettaja

Marjo Poutanen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata kirjallisuuteen perustuen kosmetiikan raaka-aineiden mahdollisuudet ihonhoidossa
- kuvata tiettyjen ihon biokemiallisten reaktioiden, esimerkiksi ihon pigmenttimuutosten, mekanismit ja kosmetiikan mahdolliset vaikutusmahdollisuudet niihin
- tarkastella kosmetiikan väitettyjen vaikutusten ja kosmetiikka-asetuksesta tulevan kosmetiikan määritelmän välisiä eroja

Toteutustapa

Opintojaksoon kuuluu kolme zoom-yhteydellä pidettävää kontaktia. Opintojakson Canvas-työtila aukeaa viimeistään ensimmäisenä kontaktipäivänä. Opintojaksoon liittyviä kysymyksiä voi tehdä Canvas-työtilan Q&A-osion kautta. Ennen työtilan avautumista kysymyksiin vastataan sähköpostitse

Sisältö: Ihon rakenne ja ihoon imeytyminen, ihon vanheneminen, ihon pigmentaatio, kosmetiikka ja iho sekä markkinoinnin ja lainsäädännön näkökulma.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali löytyy Canvas-työtilasta.
Aihealueisiin kannatta perehtyä lisää Laurea Lib Guidesin avulla. Sieltä löydät paljon Kauneudenhoitalan kirjallisuutta.
https://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson tehtävien aikataulu näkyy Canvas-työtilassa. Zoom-tapaamisten aikataulut ohjaavat myös tehtävien aikatauluja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson suorittamiseen tulee varata noin 134 tuntia. Näistä tunneista suurin osa menee tehtävien tekemiseen itsenäisesti tai ryhmässä.

Sisältö ja sen jaksotus

Tällä opintojaksolla opiskelija perehtyy kosmetiikan raaka-aineisiin ja ymmärtää niiden vaikutukset iholla. Hän tutustuu ihon biokemiaan ja ihon rakenteeseen ja toimintaan sekä kosmetiikan mahdollisuuksiin imeytyä ihoon ja sitä kautta sen mahdollisuuksiin vaikuttaa iholla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen opiskelijoille.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).


”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.