Siirry suoraan sisältöön

MuutosjohtaminenLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: HY00BQ87

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

10.10.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Jonna Hjelt
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Jonna Hjelt

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa.
Vapaaehtoinen Zoom tapaaminen 10.10.2024 klo 17-19.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Ensimmäinen tapaaminen verkossa (Zoom) torstaina 10.10.2024 klo 17-19.
Zoom-linkki kalenterissa ja Canvas-alustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina muutosjohtamisen esimerkkicaseja eri toimialoilta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 10.10.2024 - 8.12.2024. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 8.12.2024 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuasi osaat vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä sekä arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon.
Opit suunnittelemaan ja arvioimaan strategisia kehitysprojekteja.
Opintojakson jälkeen osaat tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuutta ja esimiestyötä.
Osaat analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opintojaksolla käytössä olevan piste- ja arvosanataulukon tiedot ovat Canvasin työtilassa.

Hylätty (0)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. yllä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

09.10.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 50

Koulutus
  • Strateginen johtaminen (HYD1), Laurea Verkkokampus
Opettaja
  • Jonna Hjelt
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Jonna Hjelt

Ryhmät
  • HYD124SJ
    Strateginen johtaminen, yamk, S24, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Ensimmäinen tapaaminen verkossa (Zoom) keskiviikkona 9.10.2024 klo 17-19.
Zoom-linkki kalenterissa ja Canvas-alustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen)."

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina muutosjohtamisen tapausesimerkkejä eri toimialoilta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 9.10.2024 - 15.12.2024. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 15.12.2024 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Englanninkielistä kirjallisuutta (katso Canvas).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuasi osaat vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä sekä arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon.
Opit suunnittelemaan ja arvioimaan strategisia kehitysprojekteja.
Opintojakson jälkeen osaat tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuutta ja esimiestyötä.
Osaat analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opintojaksolla käytössä olevan piste- ja arvosanataulukon tiedot ovat Canvasin työtilassa.

Hylätty (0)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. yllä

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

31.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
  • Jonna Hjelt
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Jonna Hjelt

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnossa on kaikille yhteinen aloituspäivä, johon osallistuminen muodostaa hyvän aloituksen opintojakson teemoihin perehtymiseen.

Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opinnon tukemista suorittavat tehtäväkohtaiset määräajat.

Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina muutosjohtamisen tapausesimerkkejä eri toimialoilta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kurssin aloitustapaaminen 1.2. klo 17-19.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit (tyydyttävä 1)

Opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida muutosjohtamiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti muutosjohtamisen asiantuntijuusalueen käsitteitä (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti (Viestintä)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit (hyvä 3)

Opiskelija osaa
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida muutosjohtamiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit (kiitettävä 5)

Opiskelija osaa
-luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

11.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Strateginen johtaminen (HYD1), Laurea Verkkokampus
Opettaja
  • Jonna Hjelt
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Jonna Hjelt

Ryhmät
  • HYD123SJ
    Strateginen johtaminen, yamk, S23, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen)."

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina muutosjohtamisen tapausesimerkkejä eri toimialoilta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 11.10.2023 - 15.12.2023. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 15.12.2023 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Englanninkielistä kirjallisuutta (katso Canvas).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuasi osaat vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä sekä arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon.
Opit suunnittelemaan ja arvioimaan strategisia kehitysprojekteja.
Opintojakson jälkeen osaat tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuutta ja esimiestyötä.
Osaat analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opintojaksolla käytössä olevan piste- ja arvosanataulukon tiedot ovat Canvasin työtilassa.

Hylätty (0)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. yllä

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 30.06.2023

Ajoitus

11.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Jonna Hjelt
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Jonna Hjelt

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa.
Vapaaehtoinen Teams tapaaminen 12.10.2023 klo 17-19.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina muutosjohtamisen esimerkkicaseja eri toimialoilta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 11.10.2023 - 6.12.2023. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 6.12.2023 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuasi osaat vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä sekä arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon.
Opit suunnittelemaan ja arvioimaan strategisia kehitysprojekteja.
Opintojakson jälkeen osaat tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuutta ja esimiestyötä.
Osaat analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opintojaksolla käytössä olevan piste- ja arvosanataulukon tiedot ovat Canvasin työtilassa.

Hylätty (0)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. yllä

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 120

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Ellonen
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Ellonen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 25. Avoin AMK: 25.)
Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ja sillä hyödynnetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoon ei sisälly lukujärjestykseen aikataulutettuja tapaamisia, vaan opiskelijat voivat edetä opinnolla omaan tahtiin perehtymällä opetusmateriaaliin ja suorittamalla opintojakson tehtäviä. Osa tehtävistä on 3 hengen pienryhmätehtäviä ja niiden osalta aikataulu on luonnollisesti riippuvainen myös pienryhmän muiden jäsenten aikatauluista.

Lukukauden alkupäässä järjestetään Zoomissa vapaaehtoinen tilaisuus, jolloin opiskelijat voivat esittää kysymyksiä opettajalle. Tilaisuuden aikataulusta informoidaan opinnon alussa Canvasissa opiskelijoille.

Opettaja arvioi palautettuja suorituksia opintojakson edetessä ja opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina muutosjohtamisen esimerkkicaseja eri toimialoilta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 15.1.2023 - 15.5.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 15.5.2023 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä koostuu itsenäisestä opiskelusta, oppimateriaaliin perehtymisestä ja oppimistehtävien suorittamisesta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu 6 eri moduulista. Kukin moduuli sisältää tiiviin tietoperustan, ohjeet itsenäiseen opiskeluun sekä arvioitavan tehtävän.

Moduulien teemat ovat:
* Muutosjohtaminen
* Muutos yksilön tasolla
* Muutos organisaation tasolla
* Muutosviestintä
* Yhteiskunnallinen muutos
* Minä muutoksen johtajana

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opintojaksolla käytössä olevan piste- ja arvosanataulukon tiedot ovat Canvasin työtilassa.

Hylätty (0)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. yllä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. yllä

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 55

Koulutus
  • Strateginen johtaminen (HYD1), Laurea Verkkokampus
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Ellonen
  • Johanna Aalto
Ryhmät
  • HYD122SJ
    Strateginen johtaminen, yamk, S22, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ja sillä hyödynnetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoon ei sisälly lukujärjestykseen aikataulutettuja tapaamisia, vaan opiskelijat voivat edetä opinnolla omaan tahtiin perehtymällä opetusmateriaaliin ja suorittamalla opintojakson tehtäviä. Osa tehtävistä suoritetaan ryhmissä (samat ryhmät, joissa Strategisen johtamisen -koulutuksen opiskelijat työskentelevät syksyn 2022), jolloin etenemisaikataulu on luonnollisesti riippuvainen myös ryhmä aikatauluista.

Lukukauden alkupäässä järjestetään infotilaisuus Zoomissa, jolloin opiskelijoilla on mahdollisuus esittää kysymyksilä opettajalle. Tilaisuuden aikataulusta informoidaan Canvas-oppimisalustalla lukukauden aikana.

Opettaja arvioi palautettuja suorituksia opintojakson edetessä ja opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina myös videoita, joilla eri toimialoilla työskentelevät johtajat kuvaavat kokemuksiaan muutosjohtamisesta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 1.9. - 15.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 15.8.2022 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä koostuu itsenäisestä opiskelusta, oppimateriaaliin perehtymisestä ja oppimistehtävien suorittamisesta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu 6 eri moduulista. Kukin moduuli sisältää tiiviin tietoperustan, ohjeet itsenäiseen opiskeluun sekä arvioitavan tehtävän.

Moduulien teemat ovat:
* Muutosjohtaminen
* Muutos yksilön tasolla
* Muutos organisaation tasolla
* Muutosviestintä
* Yhteiskunnallinen muutos
* Minä muutoksen johtajana

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

41 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Ellonen
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Ellonen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
Ryhmät
  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ja sillä hyödynnetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoon ei sisälly lukujärjestykseen aikataulutettuja tapaamisia, vaan opiskelijat voivat edetä opinnolla omaan tahtiin perehtymällä opetusmateriaaliin ja suorittamalla opintojakson tehtäviä. Osa tehtävistä on 3 hengen pienryhmätehtäviä ja niiden osalta aikataulu on luonnollisesti riippuvainen myös pienryhmän muiden jäsenten aikatauluista.

Lukukauden alkupäässä järjestetään Zoomissa vapaaehtoinen tilaisuus, jolloin opiskelijat voivat esittää kysymyksiä opettajalle. Tilaisuuden aikataulusta informoidaan syksyn alussa Canvasissa opiskelijoille.

Opettaja arvioi palautettuja suorituksia opintojakson edetessä ja opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina myös videoita, joilla eri toimialoilla työskentelevät johtajat kuvaavat kokemuksiaan muutosjohtamisesta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 15.8.2022 - 15.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 15.12.2022 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä koostuu itsenäisestä opiskelusta, oppimateriaaliin perehtymisestä ja oppimistehtävien suorittamisesta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu 6 eri moduulista. Kukin moduuli sisältää tiiviin tietoperustan, ohjeet itsenäiseen opiskeluun sekä arvioitavan tehtävän.

Moduulien teemat ovat:
* Muutosjohtaminen
* Muutos yksilön tasolla
* Muutos organisaation tasolla
* Muutosviestintä
* Yhteiskunnallinen muutos
* Minä muutoksen johtajana

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.02.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

41 - 120

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Ellonen
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Ellonen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
Ryhmät
  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ja sillä hyödynnetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoon ei sisälly lukujärjestykseen aikataulutettuja tapaamisia, vaan opiskelijat voivat edetä opinnolla omaan tahtiin perehtymällä opetusmateriaaliin ja suorittamalla opintojakson tehtäviä.

Lukukauden aikana järjestetään Zoomissa kaksi vapaaehtoista tilaisuutta, jolloin opiskelijat voivat esittää kysymyksiä opettajalle. Näistä tilaisuuksista informoidaan Canvas-oppimisalustalla lukukauden aikana.

Opettaja arvioi palautettuja suorituksia opintojakson edetessä ja opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).

Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina myös videoita, joilla eri toimialoilla työskentelevät johtajat kuvaavat kokemuksiaan muutosjohtamisesta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso on avoinna 1.2.2022-31.5.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 31.5.2022 kello 23:55 mennessä.

Opiskelija voi edetä opintojaksolla oman aikataulunsa mukaan. Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä koostuu itsenäisestä opiskelusta, oppimateriaaliin perehtymisestä ja oppimistehtävien suorittamisesta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu 6 eri moduulista. Kukin moduuli sisältää tiiviin tietoperustan, ohjeet itsenäiseen opiskeluun sekä arvioitavan tehtävän. Osa tehtävistä voi olla pienrymä/paritehtäviä.

Moduulien teemat ovat:
* Muutosjohtaminen
* Muutos yksilön tasolla
* Muutos organisaation tasolla
* Muutosviestintä
* Yhteiskunnallinen muutos
* Minä muutoksen johtajana

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.