Muutosjohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BQ87-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
31.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 80
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Minna Pura
- Jonna Hjelt
- Johanna Aalto
Vastuuopettaja
Jonna Hjelt
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Osaamistavoitteet
Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnossa on kaikille yhteinen aloituspäivä, johon osallistuminen muodostaa hyvän aloituksen opintojakson teemoihin perehtymiseen.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.
Opinnon tukemista suorittavat tehtäväkohtaiset määräajat.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.
Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit).
Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina muutosjohtamisen tapausesimerkkejä eri toimialoilta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kurssin aloitustapaaminen 1.2. klo 17-19.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit (tyydyttävä 1)
Opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida muutosjohtamiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti muutosjohtamisen asiantuntijuusalueen käsitteitä (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti (Viestintä)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit (hyvä 3)
Opiskelija osaa
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida muutosjohtamiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit (kiitettävä 5)
Opiskelija osaa
-luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle (Viestintä)