Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmätLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9323

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Kurssi koostuu kolmesta koko päivän opetusmodulista ja niiden välissä tehtävistä ryhmä- ja yksilötehtävistä.
opetuspäivät toteutetaan etänä videoyhteydellä (Teams) välityksellä.

Opintojakson toteutus sisältää:
- luentoja
- työpajatyöskentelyä
- ryhmä- ja parityöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätöiden sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella.
Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa ja Teamsiä. Hyödynnämme myös Miroa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä.Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Skenaariojaksotehtäväryhmätyö voidaan toteuttaa työelämäyhteistyökumppanin tai toimialan näkökulmasta, jos siitä sovitaan työelämän toimijan kanssa ennen kurssin alkua.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Moduulien 3 opetuspäivää ovat koko päivän tilaisuuksia klo 8.30 - 16. pe 2.2., pe 23.2., la 23.3.
Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tehtäviä voi halutessaan tehdä myös itsenäisesti nopeutetulla aikataululla. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös moduulien välillä tehtävien ja ryhmätöiden tekoon sekä esitehtävien tekemiseen ennen kutakin opetuspäivämoduulia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa

- määritellä mitä tulevaisuuden tutkimus on
- tunnistaa muutosvoimia ja soveltaa muiden keräämää toimintaympäristön monitorointitietoa
- tunnistaa tärkeimmät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmät ja niiden käyttötarkoituksen
- vertailla ja arvioida erilaisia tulevaisuusskenaarioita
- luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso koostuu kolmesta eri modulista:
1) Intro ja trendit:Johdanto ennakoinnin menetelmiin. Tutustutaan toimintaympäristön monitoroinnin ja osallistamisen työkaluihin, esim. tulevaisuusikkuna, trendikortit, Futures Platform
2) Skenaariot: Skenaarioiden laatuarviointia
3) Strategia: Hyödynnetään skenaarioita ja pohditaan tulosten hyödyntämistä strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä palvelujen ja tuotteiden innovoinnissa ja kehityksessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille. Kurssi vastaa sisällösesti A9323-3019 toteutusta.

(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy[Canvasista)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Suurin osa opintotehtävistä tehdään ryhmätyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Jaksotehtävän ryhmätyö ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua.
50 %:a muistakaan tehtävistä ei ole palautettu määräajassa, tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

11.09.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinto toteutetaan työpajatyöskentelynä lähiopetuksessa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö jossa tehdään tehtäviä itsenäisesti tai pienryhmissä ennen työpajasarjaa sekä niiden jälkeen. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta vain kampuksella. Työpajoja ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Canvas-ympäristössä tehdyissä testeissä opiskelija saa automatisoitua palautetta tehtyään testit.

Opintojakson toteutus sisältää:
- tulevaisuustietoisuusmittauksen
- ryhmä- ja parityöskentelyä: kolmen päivän tulevaisuustyöpajasarjan Lego Serious Play-menetelmää soveltaen
- itsenäistä työskentelyä online

Kolmen päivän opinnolla sovelletaan edistyneen tason Lego Serious Play -menetelmiä, jotka on räätälöity tulevaisuuden tutkimukseen ja ennakointiin. Kurssille osallistuminen ei edellytä ennakkotietoja Lego Serious Play -menetelmästä, eikä ennakoinnista, mutta se tarjoaa uusia soveltavia tekniikoita myös henkilöille, joille ennakoinnin perusteet ovat tuttuja ja jotka haluavat syventää osaamistaan ja osallistaa muita jatkuvaan tulevaisuustyöskentelyyn.

Opinnolle voi osallistua sekä opiskelijoita, opettajia että avoimen YAMK:n opiskelijoita eri aloilta.

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan työpajatyöskentelyn, työpajan tulosten raportoinnin sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella. Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Kurssilla saa halutessaan hyödyntää luovia menetelmiä ja palauttaa työn myös esim. videona, kuunnelmana tai multimediashowna perinteisen word-raportin sijaan.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työpajoissa voidaan tehdä toimeksianto Laurean yhteistyökumppaniyritykselle tai innovoida uusia liiketoimintamahdollisuuksia Laurean TKI-hankkeissa. Aihe voi liittyä esim. uusien teknologioiden hyödyntämiseen, satelliittidataan, planetaariseen hyvinvointiin tai vihreään siirtymään.
Aihe ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opinnon lähipäivät toteutetaan kolmen päivän työpajasarjana 15.11., 16.11. ja 17.11. klo 8.30 - 16. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa kaikkina kolmena työpajapäivinä! Jos ei osallistu kaikkiin päiviin, kurssisuoritus hylätään.

Tarkistathan, että pääset työpajapäiviin, kursseilla saattaa olla päällekkäisyyksiä koska tämä on täydentävä jakso josta löytyy kaksi vaihtoehtoista toteutusta! (Toinen vaihtoehto A9323-2018 on etätoteutus joka jakautuu pidemmälle ajalle syys-joulukuulle.)

Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Jos työpajat toteutetaan TKI-hankkessa tai yritykselle jonka sisäinen kieli on englanti, toteutamme myös työpajat englanniksi. Alustavasti työpajakieli on kuitenkin suomi ja tehtävät voi palauttaa suomeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös esitehtävien tekemiseen ennen työpajaa sekä raportin tekemiseen työpajasarjan jälkeen.

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Työpajoihin osallistuminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija....

- Saa valmiudet valita ja kriittisesti soveltaa ennakoinnin työkaluja tulkitakseen paremmin kehittyvää ulkoista ympäristöä ja hallitakseen siihen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia
- Osaa kuvitella vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja tunnistaa miten kehittää tulevaisuustietoisuuttaan.
- Osaa muodostaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita.
- Saa ennakointivalmiudet, joita voi hyödyntää oman organisaationsa johtamisessa, päätöksenteossa sekä suunnittelu- ja strategiaprosesseissa.
- Näkee itsensä osana systeemistä kokonaisuutta, jolla on mahdollisuus vaikuttaa minkälaiseksi tulevaisuus muodostuu.

Esitehtävänä vastaat tulevaisuustietoisuuskyselyyn ja saat henkilökohtaisen profiilin miten kehittää osaamistasi.
Opintojakso koostuu kolmesta työpajasta:
1) Intro: Johdanto Lego Serious Playhin ja ennakoinnin menetelmiin (tulevaisuuskolmio yms.)
2) Case: Muutosvoimien tunnistaminen
3) Skenaariotyöskentely ja tulosten hyödyntäminen strategisessa ennakoinnissa / Uusien liiketoimintamahdollisuuksien ennakointi ja erilaisten liiketoimintamallien simulointi riippuen toimeksiannosta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Toteutukselle on varattu 10 paikkaa Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille sekä opettajille.
Kurssi vaatii oma-aloitteisuutta opiskella asioita myös omalla ajalla ennen työpajoja. Kurssi soveltuu hyvin myös ennakoinnin konkareille, jotka jo omassa työssään soveltavat tulevaisuusajattelua syventäväksi kurssiksi sekä strategisen johtamisen asiantuntijoille, jotka haluavat kehittää ennakointitaitojaan.

(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Suurin osa opintotehtävistä tehdään ryhmätyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 30.06.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Kurssi koostuu kolmesta koko päivän opetusmodulista ja niiden välissä tehtävistä ryhmä- ja yksilötehtävistä.
opetuspäivät toteutetaan etänä videoyhteydellä (Teams) välityksellä.

Opintojakson toteutus sisältää:
- Yritystoimeksiannon, joka toteutetaan ryhmätyönä Laurean yhteistyökumppaniyritys Vincitille (kansainvälinen IT-alan yritys)
- Tulevaisuustietoisuusmittauksen
- eDelphi.org ja uuteen xDelphi asiantuntijapaneeliohjelmistoon tutustumista vastaajana
- luentoja
- ryhmä- ja parityöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätöiden esitysten sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella. Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa ja Teamsiä. Hyödynnämme myös Miroa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Kurssilla saa halutessaan hyödyntää luovia menetelmiä ja palauttaa työn myös esim. videona, kuunnelmana tai multimediashowna perinteisen word-raportin sijaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Jaksotehtäväryhmätyö toteutetaan Laurean yhteistyökumppaniyrityksen näkökulmasta. Alustavasti aihe liittyy tekoälyn hyödyntämiseen tulevaisuudessa ja organisaatioiden osallistamiseen tulevaisuustyöskentelyyn eri menetelmin. Tällä kurssilla tutustutaan tarkimmin Delphi-asiantuntijapaneelimetodin hyödyntämiseen osallistamisen keinona. Opiskelijat allekirjoittavat salassapitosopimuksen ja saavat kurssin päätyttyä käyttää kurssityöprojektia referenssinä CV:ssään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Moduulien 3 opetuspäivää ovat koko päivän tilaisuuksia klo 8.30 - 16. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista virtuaalista läsnäoloa opetuspäivinä!

Opetuspäivät perjantaisin:
22.9. klo 8.30-16
27.10. klo 8.30-16
24.11. klo 8.30-16
Tarkistathan, että pääset opetuspäiviin, kursseilla saattaa olla päällekkäisyyksiä koska tämä on täydentävä jakso josta löytyy kaksi vaihtoehtoista toteutusta! (Toinen vaihtoehto A9323-2020 on ajoitettu tiiviskurssiksi marraskuulle ja se on eri sisältöinen kolmen tulevaisuustyöpajan sarja keskiviikosta perjantaihin Vantaalla.)

Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tehtäviä voi halutessaan tehdä myös itsenäisesti nopeutetulla aikataululla. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin, jotta voidaan sopia korvaava työ ensimmäisen kontaktikerran osalta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toimeksiantayrityksen työskentelykieli on englanti. Delfoi-paneeliin vastaaminen tapahtuu englannin kielellä. Muut kurssitehtävät voi suorittaa suomen kielellä. Luennot ovat suomeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös moduulien välillä tehtävien ja ryhmätöiden tekoon sekä esitehtävien tekemiseen ennen kutakin opetuspäivämoduulia.

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija....

- Saa valmiudet valita ja kriittisesti soveltaa ennakoinnin työkaluja tulkitakseen paremmin kehittyvää ulkoista ympäristöä ja hallitakseen siihen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia
- Osaa kuvitella vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja tunnistaa miten kehittää tulevaisuustietoisuuttaan.
- Oppii Delphi-asiantuntijapaneelin asianmukaisia käyttötapoja sekä parhaita käytäntöjä.
- Saa ennakointivalmiudet, joita voi hyödyntää oman organisaationsa johtamisessa, päätöksenteossa sekä suunnittelu- ja strategiaprosesseissa.
- Näkee itsensä osana systeemistä kokonaisuutta, jolla on mahdollisuus vaikuttaa minkälaiseksi tulevaisuus muodostuu.

Esitehtävänä vastaat tulevaisuustietoisuuskyselyyn ja saat henkilökohtaisen profiilin miten kehittää osaamistasi.
Opintojakso koostuu kolmesta eri moduulista:
1) Intro ja trendit: Johdanto ennakoinnin menetelmiin. Tutustutaan toimintaympäristön monitoroinnin ja osallistamisen työkaluihin, esim. tulevaisuusikkuna, trendikortit, Futures Platform.
2) Tulevaisuustyöskentelyn osallistamisen menetelmät: Asiantuntija ja sidosryhmäpaneelien (Delphi) hyödyntäminen, työpajatekniikoita (backcasting, tiekartta)
3) Visio ja Strategia: Pohditaan tulosten hyödyntämistä strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä palvelujen ja tuotteiden innovoinnissa ja kehityksessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Toteutukselle on varattu 5 paikkaa Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille.
Kurssi vastaa muuten aiempaa kevään kurssia A9323-3019, mutta jaksotehtävässä keskitytään eri menetelmiin. Tällä kurssilla keskitytään erityisesti Delphi-asiantuntijapaneelin käyttöön usean vastaus ja kommentointikierroksen avulla. Aiemmasta poiketen tällä toteutuksella ei tehdä skenaariotyöskentelyä. Lähdemme liikkeelle ennakoinnin menetelmien perusteista, varmistaen, että nekin joilla ei ole entuudestaan ennakointiosaamista pääsevät mukaan, mutta syvennymme nopeasti soveltamaan menetelmiä käytäntöön. Kurssi vaatii oma-aloitteisuutta opiskella asioita myös omalla ajalla koko kurssin ajan. Kurssi soveltuu hyvin ennakoinnin konkareille, jotka jo omassa työssään soveltavat tulevaisuusajattelua syventäväksi kurssiksi erityisesti asiantuntijoiden ja sidosryhmien osallistamisen kehittämiseen online sekä strategisen johtamisen asiantuntijoille, jotka haluavat kehittää ennakointitaitojaan.

(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy[Canvasista)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Suurin osa opintotehtävistä tehdään ryhmätyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

27.01.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus: Perjantai-ryhmälle

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Kurssi koostuu kolmesta koko päivän opetusmodulista ja niiden välissä tehtävistä ryhmä- ja yksilötehtävistä.
opetuspäivät toteutetaan etänä videoyhteydellä (Teams) välityksellä.

Opintojakson toteutus sisältää:
- luentoja
- työpajatyöskentelyä
- ryhmä- ja parityöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätöiden sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella.
Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa ja Teamsiä. Hyödynnämme myös Miroa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä.Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Skenaariojaksotehtäväryhmätyö voidaan toteuttaa työelämäyhteistyökumppanin tai toimialan näkökulmasta, jos siitä sovitaan työelämän toimijan kanssa ennen kurssin alkua.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Moduulien 3 opetuspäivää ovat koko päivän tilaisuuksia klo 8.30 - 16 perjantaisin 27.1., 3.2. ja 31.3.
Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tehtäviä voi halutessaan tehdä myös itsenäisesti nopeutetulla aikataululla. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin, jotta voidaan sopia korvaava työ ensimmäisen kontaktikerran osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös moduulien välillä tehtävien ja ryhmätöiden tekoon sekä esitehtävien tekemiseen ennen kutakin opetuspäivämoduulia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa

- määritellä mitä tulevaisuuden tutkimus on
- tunnistaa muutosvoimia ja soveltaa muiden keräämää toimintaympäristön monitorointitietoa
- tunnistaa tärkeimmät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmät ja niiden käyttötarkoituksen
- vertailla ja arvioida erilaisia tulevaisuusskenaarioita
- luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso koostuu kolmesta eri modulista:
1) Intro ja trendit:Johdanto ennakoinnin menetelmiin. Tutustutaan toimintaympäristön monitoroinnin ja osallistamisen työkaluihin, esim. tulevaisuusikkuna, trendikortit, Futures Platform, eDelfoi.
2) Skenaariot: Skenaarioiden laatuarviointia
3) Strategia: Hyödynnetään skenaarioita ja pohditaan tulosten hyödyntämistä strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä palvelujen ja tuotteiden innovoinnissa ja kehityksessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Toteutukselle on varattu 5 paikkaa Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille.
Kurssi vastaa aiempaa syksyn kurssia A9323-3016.

Samaan aikaan toteutetaan myös rinnakkaisryhmä, jolla on lähiopetusta. Tällä etäkurssilla ei ole työpajatyöskentelyä! mutta kurssilla A9323-3017 Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät kurssiversiossa opiskelijat tekevät skenaarioita LEGO® SERIOUS PLAY® menetelmällä. Kurssit ovat peräkkäisinä päivinä - valitse etä tai lähitoteutus, älä ilmoittaudu molempiin.
(Tällä kurssilla on varattu kalenteriin varmuuden vuoksi myös tila Vantaan kampuksella 3.2. siltä varalta, että enemmistö tästäkin ryhmästä haluaa mukaan työpajatoteutukseen)

(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy[Canvasista)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Suurin osa opintotehtävistä tehdään ryhmätyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 09.12.2022

Ajoitus

26.01.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Monimuotototeutus: "LEGO® SERIOUS PLAY®" -ryhmälle torstaisin.
Kurssi koostuu kolmesta koko päivän opetusmodulista ja niiden välissä tehtävistä ryhmä- ja yksilötehtävistä.
2. moduuli toteutetaan 2.2.2022 Tikkurilan campuksella (klo 8.30 -16). osallistavana tulevaisuustyöpajana LEGO® SERIOUS PLAY® menetelmällä. Työpajaan osallistuminen on pakollista. Muut moduulit 1. ja 3. eivät alustavan suunnitelman mukaan edellytä kampukselle tuloa. Ne toteutetaan etänä videoyhteydellä (Teams) välityksellä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.

Opintojakson toteutus sisältää:
- luentoja
- työpajatyöskentelyä, sis. LEGO® SERIOUS PLAY® tulevaisuustyöpaja
- ryhmä- ja parityöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä

LEGO® SERIOUS PLAY® on menetelmä, jonka avulla fasilitoidaan keskustelua ja parannetaan kommunikaatiota, tuodaan esiin erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia. Se sopii erityisen hyvin ongelmanratkaisuun sekä yksilöiden, tiimien ja kokonaisten organisaatioiden käyttöön. Metodologia perustuu tutkimustietoon liiketalouden, strategian, organisaatiokehityksen, psykologian ja oppimisen aloilla. Yksi keskeisistä teorioista on ”hands – on- knowlege” eli tieto, josta tulee käsin kosketeltavaa. LEGO® SERIOUS PLAY®:tä on hyödynnetty eri tarkoituksiin mm. Standfordissa, Harvardissa, Hankenilla ja Laureassakin. Opettaja on erikoistunut fasilitoimaan tulevaisuustyöpajoja Lego Serious Play - menetelmällä (joka pohjautuu transformatiivisen tulevaisuuden tutkimuksen oppeihin ja skenaariotyöskentelytapaan). Lisätietoa menetelmästä: https://seriousplay.community/fi/methodology

Käymme myös läpi yleisimpiä tulevaisuuden tutkimuksessa ja ennakoinnissa käytettyjä metodeja ja tekniikoita sillä tasolla, että opiskelijat tunnistavat mihin eri tekniikat soveltuvat ja mistä niistä saa lisätietoa. Ovatko metodit puhtaita tulevaisuuden tutkimuksen metodeja vai hyödynnetäänkö niitä yleensä strategiseen ennakointiin tai palvelumuotoilun prosessin osana? Miten eri tekniikoita voi yhdistellä luontevaksi prosessiksi? Miten vakuuttaa sidosryhmät? Harjoittelemme yleisimpiä tekniikoita itse ryhmätöiden ja pienryhmätöiden avulla ja keskustelemme miten ne tukevat tulevaisuuden johtamista. Käytännössä pääsette soveltamaan monitorointia ja hyödyntämään tulevaisuusikkunaa, tulevaisuuspyörää, Futures Platformia ja tekemään skenaariotyöskentelyä. Kokeilemme mahdollisuuksien mukaan ehkä myös eDelfoita. Tarkemmat ohjeet tehtävät-osiossa erikseen.

Kurssilla painotetaan ennakoinnin menetelmien lisäksi "strategic foresight" näkökulmaa eli pohdimme myös miten ennakoinnin tulokset vaikuttavat strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä tuotteiden ja palvelujen kehityksessä.

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätöiden sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella. Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa ja Teamsiä. Hyödynnämme myös Miroa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä.Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tulevaisuustyöpaja voidaan toteuttaa työelämäyhteistyökumppanin tai toimialan näkökulmasta, jos siitä sovitaan työelämän toimijan kanssa ennen kurssin alkua.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Moduulien 3 opetuspäivää ovat koko päivän tilaisuuksia klo 8.30 - 16. torstaisin 26.1, 2.2. ja 30.3. Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tehtäviä voi halutessaan tehdä myös itsenäisesti nopeutetulla aikataululla. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin, jotta voidaan sopia korvaava työ ensimmäisen kontaktikerran osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös moduulien välillä tehtävien ja ryhmätöiden tekoon sekä esitehtävien tekemiseen ennen kutakin opetuspäivämoduulia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa

- määritellä mitä tulevaisuuden tutkimus on
- tunnistaa muutosvoimia ja soveltaa muiden keräämää toimintaympäristön monitorointitietoa
- tunnistaa tärkeimmät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmät ja niiden käyttötarkoituksen
- luoda tarinoita erilaisista skenaariosta
- luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso koostuu kolmesta eri modulista:
1) Intro ja trendit:Johdanto ennakoinnin menetelmiin. Tutustutaan toimintaympäristön monitoroinnin ja osallistamisen työkaluihin, esim. tulevaisuusikkuna, trendikortit, Futures Platform, eDelfoi.
2) Skenaariot: Tulevaisuustyöpaja LEGO® SERIOUS PLAY® menetelmällä.
3) Strategia: Hyödynnetään skenaarioita ja pohditaan tulosten hyödyntämistä strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä palvelujen ja tuotteiden innovoinnissa ja kehityksessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Toteutukselle on varattu 5 paikkaa Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille.
Kurssi vastaa aiempaa syksyn kurssia A9323-3016 sisällöllisesti mutta poikkeaa kakkosmoduulin osalta. Skenaario-osuus toteutetaan nyt työpajamuotoisena ensimmäistä kertaa!.
Rinnakkaisella etä kurssilla A9323-3019 Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät, joka toteutetaan samalla aikataululla ei ole työpajatyöskentelyä. Valitse joko tämä A9323-3017 LEGO® SERIOUS PLAY® lähikurssi tai A9323-3019 etäkurssi, älä ilmoittaudu molempiin!

(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy[Canvasista)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Suurin osa opintotehtävistä tehdään ryhmätyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Jaksotehtävän ryhmätyö ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua.
50 %:a muistakaan tehtävistä ei ole palautettu määräajassa, tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

60 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Minna Pura
Vastuuopettaja

Minna Pura

Ryhmät
  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Opintojakson osallistujat jaetaan tarvittaessa kahteen ryhmään riippuen ilmoittautuneiden määrästä. Toteutus sisältää:
- luentoja
- työpajatyöskentelyä
- ryhmätyöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätyön sekä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan perusteella.

Kurssin alussa kartoitetaan voidaanko yksi lähipäivistä toteuttaa paikan päällä Tikkurilan kampuksella tulevaisuustyöpajana vai toteutetaanko kurssi täysin virtuaalisena. Ainakin osaan kurssia on mahdollista osallistua Teams-yhteydellä.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, kirjoja joita hyödynnetään soveltuvin osin)
Esimerkiksi: Garvin D.A. ja Levesque L.C. (2006) "A Note on Scenario Planning" Harvard Business School Case.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuspäivät:
Ryhmä A: to 15.9., la 22.10 ja to 24.11.
Ryhmä B: pe 16.9., pe 21.10. ja pe 25.11.
Aika:8,30-16
Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan ensimmäisellä kontaktikerralla.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna”.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa

- monitoroida toimintaympäristöä ja hyödyntää jo aiemmin kerättyä monitorointitietoa
- osallistaa organisaation toimijat systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso koostuu kolmesta eri modulista:
1) Intro ja trendit: Käydään läpi kurssin periaatteet, tehdään ryhmäjaot ja johdatellaan ennakoinnin menetelmiin. Tutustutaan toimintaympäristön monitoroinnin ja osallistamisen työkaluihin, esim. tulevaisuusikkuna, trendikortit, Futures Platform.
2) Skenaariot: Tutustutaan skenaarioesimerkkeihin ja miten skenaarioita luodaan ja kuvaillaan. Johdatellaan ryhmätyötehtävän tekoon.
3) Strategia: Käydään läpi ryhmätöiden tulokset, jatketaan skenaariotyöskentelyä ja pohditaan tulosten hyödyntämistä strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä palvelujen ja tuotteiden kehityksessä

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tällä syksyn kurssilla painotetaan ennakoinnin menetelmien lisäksi "strategic foresight" näkökulmaa eli pohdimme myös miten ennakoinnin tulokset vaikuttavat strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä tuotteiden ja palvelujen kehityksessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.

Hylätty (0)

Jaksotehtävän ryhmätyö ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

41 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Susanna Kivelä
  • Minna Pura
  • Markus Neuvonen
  • Hanna-Kaisa Pernaa
Vastuuopettaja

Johanna Aalto

Ryhmät
  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Opintojakson osallistujat on jaettu kahteen ryhmään tulleen suuren ilmoittautumismäärän johdossa.

- luennot
- työpajatyöskentely
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätyön sekä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan perusteella..

Aika ja paikka

Kohdassa rytmitys ryhmän 1 ja 2 kellonajat.

Opintojakson kontaktiajankohdat ovat
Opetus toteutetaan kahdessa ryhmässä

Ryhmä 1:
- ti 15.2. klo 17.30 - 19.30
- la 26.3.klo 8.30 - 16.00
- la 23.4. klo 8.30 - 16.00

Ryhmä 2:
- to 17.2. klo 17.30 - 19.30
- la 2.4.. klo 8.30 - 16.00
- la 14.5. klo 9.00 - 16.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ryhmä 1:
- ti 15.2. klo 17.30 - 19.30
- la 26.3.klo 8.30 - 16.00
- la 23.4. klo 8.30 - 16.00

Ryhmä 2:
- to 17.2. klo 17.30 - 19.30
- la 2.4.. klo 8.30 - 16.00
- la 14.5. klo 9.00 - 16.00

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä ja hyödyntää jo aiemmin kerättyä monitorointitietoa
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso muodostuu kolmeasta Moduulista

1. Intro, jossa käydään läpi kurssin periaatteet, tehdään ryhmäjaot ja johdatellaan ennakoinnin menetelmiin.
2. Moduuli 1: Trendit: Tutustutaan valmiisiin trendikortteihin ja tehdään ryhmätöitä
3. Moduuli 2: Skenaariot: Esitellään ryhmätöiden tulokset ja tehdään ryhmätöitä

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Jaksotehtävä ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.