Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9323-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.09.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Minna Pura

Vastuuopettaja

Minna Pura

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Pienryhmät

  • Avoin AMK 1
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinto toteutetaan työpajatyöskentelynä lähiopetuksessa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö jossa tehdään tehtäviä itsenäisesti tai pienryhmissä ennen työpajasarjaa sekä niiden jälkeen. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta vain kampuksella. Työpajoja ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Canvas-ympäristössä tehdyissä testeissä opiskelija saa automatisoitua palautetta tehtyään testit.

Opintojakson toteutus sisältää:
- tulevaisuustietoisuusmittauksen
- ryhmä- ja parityöskentelyä: kolmen päivän tulevaisuustyöpajasarjan Lego Serious Play-menetelmää soveltaen
- itsenäistä työskentelyä online

Kolmen päivän opinnolla sovelletaan edistyneen tason Lego Serious Play -menetelmiä, jotka on räätälöity tulevaisuuden tutkimukseen ja ennakointiin. Kurssille osallistuminen ei edellytä ennakkotietoja Lego Serious Play -menetelmästä, eikä ennakoinnista, mutta se tarjoaa uusia soveltavia tekniikoita myös henkilöille, joille ennakoinnin perusteet ovat tuttuja ja jotka haluavat syventää osaamistaan ja osallistaa muita jatkuvaan tulevaisuustyöskentelyyn.

Opinnolle voi osallistua sekä opiskelijoita, opettajia että avoimen YAMK:n opiskelijoita eri aloilta.

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan työpajatyöskentelyn, työpajan tulosten raportoinnin sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella. Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Kurssilla saa halutessaan hyödyntää luovia menetelmiä ja palauttaa työn myös esim. videona, kuunnelmana tai multimediashowna perinteisen word-raportin sijaan.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työpajoissa voidaan tehdä toimeksianto Laurean yhteistyökumppaniyritykselle tai innovoida uusia liiketoimintamahdollisuuksia Laurean TKI-hankkeissa. Aihe voi liittyä esim. uusien teknologioiden hyödyntämiseen, satelliittidataan, planetaariseen hyvinvointiin tai vihreään siirtymään.
Aihe ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opinnon lähipäivät toteutetaan kolmen päivän työpajasarjana 15.11., 16.11. ja 17.11. klo 8.30 - 16. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa kaikkina kolmena työpajapäivinä! Jos ei osallistu kaikkiin päiviin, kurssisuoritus hylätään.

Tarkistathan, että pääset työpajapäiviin, kursseilla saattaa olla päällekkäisyyksiä koska tämä on täydentävä jakso josta löytyy kaksi vaihtoehtoista toteutusta! (Toinen vaihtoehto A9323-2018 on etätoteutus joka jakautuu pidemmälle ajalle syys-joulukuulle.)

Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Jos työpajat toteutetaan TKI-hankkessa tai yritykselle jonka sisäinen kieli on englanti, toteutamme myös työpajat englanniksi. Alustavasti työpajakieli on kuitenkin suomi ja tehtävät voi palauttaa suomeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös esitehtävien tekemiseen ennen työpajaa sekä raportin tekemiseen työpajasarjan jälkeen.

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Työpajoihin osallistuminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija....

- Saa valmiudet valita ja kriittisesti soveltaa ennakoinnin työkaluja tulkitakseen paremmin kehittyvää ulkoista ympäristöä ja hallitakseen siihen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia
- Osaa kuvitella vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja tunnistaa miten kehittää tulevaisuustietoisuuttaan.
- Osaa muodostaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita.
- Saa ennakointivalmiudet, joita voi hyödyntää oman organisaationsa johtamisessa, päätöksenteossa sekä suunnittelu- ja strategiaprosesseissa.
- Näkee itsensä osana systeemistä kokonaisuutta, jolla on mahdollisuus vaikuttaa minkälaiseksi tulevaisuus muodostuu.

Esitehtävänä vastaat tulevaisuustietoisuuskyselyyn ja saat henkilökohtaisen profiilin miten kehittää osaamistasi.
Opintojakso koostuu kolmesta työpajasta:
1) Intro: Johdanto Lego Serious Playhin ja ennakoinnin menetelmiin (tulevaisuuskolmio yms.)
2) Case: Muutosvoimien tunnistaminen
3) Skenaariotyöskentely ja tulosten hyödyntäminen strategisessa ennakoinnissa / Uusien liiketoimintamahdollisuuksien ennakointi ja erilaisten liiketoimintamallien simulointi riippuen toimeksiannosta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Toteutukselle on varattu 10 paikkaa Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille sekä opettajille.
Kurssi vaatii oma-aloitteisuutta opiskella asioita myös omalla ajalla ennen työpajoja. Kurssi soveltuu hyvin myös ennakoinnin konkareille, jotka jo omassa työssään soveltavat tulevaisuusajattelua syventäväksi kurssiksi sekä strategisen johtamisen asiantuntijoille, jotka haluavat kehittää ennakointitaitojaan.

(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Suurin osa opintotehtävistä tehdään ryhmätyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)