Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi, liiketalous (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA525KJ)
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA524KJ)
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K23, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA523KJ)
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K22, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA522KJ)
Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Tiina Lehtosaari
  • Salla Kuuluvainen
  • Susanna Kivelä
  • YAMK Virtuaali
  • Sami Kauppinen
  • Taina Vuorela
  • Maria Ekström
Vastuuopettaja

Tiina Lehtosaari

Ryhmät
  • HYA525KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä ja soveltavaa tutkimusta
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankintamenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

40 - 70

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
  • Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Tiina Lehtosaari
  • Taina Vuorela
  • Tarja Chydenius
Vastuuopettaja

Tarja Chydenius

Ryhmät
  • HYA624KJ
    Degree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, K24, Leppävaara
  • HYA525KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä
- toteuttaa kehittämisprosessin TKI-ympäristössä
- luoda asiakasymmärrystä TKI-toiminnan sisällöissä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää viisi lähipäivää sekä pääsoin ryhmätehtäviä.

LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.

Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpajayöskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin.

Opintojakso toteutetaan englanniksi yhdessä intialaisopiskelijaryhmän kanssa.

Aika ja paikka

Lähipäivät 17.1., 7.2., 7.3., 3.4. & 9.5.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vrt. Canvas

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laurean hanketoimeksianto.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

This study unit is a joint implementation for the Finnish degree and Indian export education group.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op vastaa keskimäärin 267 tuntia opiskelijan työtä (omatoimista, ryhmätyötä sekä luokka-aikaa)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Tiina Lehtosaari
Vastuuopettaja

Tiina Lehtosaari

Ryhmät
  • HYA525KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta

Toteutustapa

Opintojakso on Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen-koulutukseen johdatteleva projektijohtamisen ydinopinto. Opinto suoritetaan itsenäisesti Canvas-oppimisympäristössä.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vrt. Canvas oppimisympäristö: kirjallisuustiedot tehtäväkohtaisesti.
- Wells, K. & Kloppenborg, T. 2018. Project Management Essentials. Business Expert Press. Ebook Central (LAUREAn kirjasto)
Chapters 1 – 7 (Introduction, Initiating a Project, Engaging Team & Stakeholders, Determining Project, Scheduling, Budgeting,
Directing Performance)
- PROJEKTITOIMINTA lehti 2/2020 seuraavat artikkelit:
- Nevalainen, A. 2020. Organisaation riskimaisema näkyväksi projekti- ja riskisalkun yhteispelillä. PROJEKTITOIMINTA lehti 2,
s. 14-18.
- Aaltonen, P. 2020. Mistä on onnistunut projekti tehty? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 24-27.
- Buttler, P. ja Oksman, R. Projektien halutaan onnistuvan. Mitkä ovat onnistumisen kriteerit? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s.
42-43.
- Halttunen, E. 2020. Projektipäällikön urapolku. Raksahommista yhden maamme suurimman lentokenttähankkeen johtoon.
PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 44-47.
- Ilama, V. 2020. Onnistuneen projektikulttuurin ytimessa. PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 48-49.
-Ahola, T. 2020. Muistithan ottaa käyttäjät mukaan projektiisi? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 66-67.
-Knardal, P. S. & Pettersen, I. J. 2015. Creativity and management control: the diversity of festival budgets. International Journal
of Managing Projects in Business, Vol. 8, No. 4, pp. 679-695.
-Zerjav, V. 2021. Why Do Business Organizations Participate in Projects? Toward a Typology of Project Value Domains, Project
Management Journal, Vol 52(3), 287-297.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkat päivämäärät Canvasissa

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään lähdemateriaalina kansallista ja kansainvälistä kirjallisuutta.
Perehdytään myös kansainväliseen hankemaailmaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Teoriaosuus: itseopiskelumateriaalit Canvasissa (5 op = 133,5h)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso suoritetaan 31.1.2025 mennessä itsenäisesti Canvas oppimisympäristössä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

***

Opintojaksolla palautettava kaikki tehtävät ja saatava yli 40 pistettä hyväksyttävään suoritukseen.

***

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Hylätty (0)

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta: teoriaosuus)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta, case-tehtävä)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä; teoriaosuus)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti (case-tehtävä).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta: teoriaosio ja case-tehtävä)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta: projektijohtamisen teoriakatsaus; case-tehtävä)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä: case-tehtävä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta: case-tehtävä)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä; case-tehtävä)

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

40 - 70

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
  • Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Tiina Lehtosaari
  • Taina Vuorela
  • Janne Lahti
Vastuuopettaja

Taina Vuorela

Ryhmät
  • HYA624KJ
    Degree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, K24, Leppävaara
  • HYA525KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia

Toteutustapa

Opintojakso sisältää tammikuun aikana palautettavan ennakkotehtävän, kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä. Opiskelijoiden edellytetään osallistuvan kontaktipäiviin, sekä kommunikoivan aktiivisesti ryhmänsa kanssa, jotta ryhmätehtävät toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä oman ryhmän kanssa.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)
Project Management Institute and Management Institute Project (eBookCentral) 7th edition, 2021
2. Yescombe, E. M., Principles of Project Finance (eBookCentral)
3. Snyder Dionisio, C. 2018. A Project Manager’s Book of Tools and Techniques. Wiley. (eBookCentral)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtäviä suoritetaan työelämäkontekstissa LAUREAn hankkeissa ja muissa soveltuvissa työelämä yhteyksissä.
Asiantuntijavierailut: 1. ICT- ala ja ketterät menetelmät, 2. Kansainväliset myyntiprojektit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

• Lähipäivät - Opintojaksolla on 3 lähipäivää
• 18.1., 6.2. ja 4.4..2025 klo 9:15 -16:30.

Kansainvälisyys toteutuksella

Yhteistyö kansainvälisten yritysten edustajien kanssa hankkeiden kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä ja
Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja (ml. kurssikirjallisuuteen liittyvät itseopiskelutestit) (2op / 20%)

Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos & sen esittely - sisältää vertaisarvioinnin) (3op / 60%)
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa PRY:n koordinoima ja IPMAn materiaaleihin perustuva kansallinen projektihallinnan Foundation sertifikaatti D.

Sisältö ja sen jaksotus

-Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä suoritetaan helmikuun loppuun mennessä (Canvas
-Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja arviointiin 30.5.2024 mennessä (Canvas)
Kontaktipäivien teemat:
i/ Ketterät menetelmät ICT-alalla; projektin toteuttamisen menetelmiä (ml. johtaminen, viestintä); ryhmätöiden käynnistys
ii/ Projektin valmistelu & innovointi: työpaja
iii/ Projektin päättäminen ja vaikuttavuus; vrt. projektit kv-yrityksessä; ryhmätöiden projektihallinta: reflektio.
-Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos) arviointiin (määräajat: kts. Canvas)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).


Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen / tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen Canvas alustalla.]

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

06.03.2025 - 15.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Maria Ekström
  • Arto Niemenpää
Vastuuopettaja

Maria Ekström

Ryhmät
  • HYA525KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- ennakoida ja valmistautua muutokseen
- joustaa ja sopeutua muutoksen yhteydessä
- oppia ja kehittyä analysoimalla muutosta
- arvioida resilienssin hyödynnettävyyttä omassa organisaatiossaan

Toteutustapa

Tutustuminen resilienssiteemaan + resilienssin mittaaminen. interaktiivinen luento 6. maaliskuuta 2025
Resilienssillä kohti muutosjoustavampaa tulevaisuutta. Ryhmätyötä ja luento 8.toukokuuta 2025

Monivalintakysymyksiä + keskustelutehtävä resilienssin mittaaminen (yksilötyö+ vuorovaikutua) + resilienssin kehittämisen keskeiset suositukset. Luodaan yhteiskirjoittamalla (ryhmätyö)

Aika ja paikka

Opintojaksolla on kaksi lähipäivää/kontaktipäivää: 6. maaliskuuta ja 8.toukokuuta 2025
Oppimistehtävät löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä, joka avautuu 6.maaliskuuta 2025

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Troy, A. S., Willroth, E. C., Shallcross, A. J., Giuliani, N. R., Gross, J. J., & Mauss, I. B. (2023). Psychological resilience: An affect-regulation framework. Annual review of psychology, 74, 547-576.
https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev-psych-020122-041854
Laurean Resilienssijulkaisu: https://www.theseus.fi/handle/10024/499707?show=full
Duchek, S. (2020). Organizational resilience: a capability-based conceptualization. Business Research, 13(1), 215-246.
Walker (2019) Finding Resilience?: Change and Uncertainty in Nature and Society. Clayton, VIC: CSIRO PUBLISHING. (löytyy Finnan kautta)
Valli, L. 2020. Kuolema kuittaa univelan? : Tutkimus resilienssistä ja resilienssipotentiaalin johtamisesta kriisinhallintaorganisaatiossa https://trepo.tuni.fi/handle/10024/122122 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Välikangas, L., & Romme, A. G. L. (2013). How to design for strategic resilience: a case study in retailing. Journal of Organization Design, 2(2), 44-53.
Wiig, S. & Fahlbruch B. Exploring Resilience. Springer Nature, 2019. (e-kirja löytyy Finnan kautta DOAB Directory of Open Access Books)

Lisää kirjallisuutta Canvas-työtilassa

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on kaksi lähipäivää/kontaktipäivää: 6. maaliskuuta ja 8.toukokuuta 2025
Oppimistehtävät löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä, joka avautuu 6.maaliskuuta 2025

Monivalintakysymysten määräpäivä 7.4.2025
Keskustelutehtävän määräpäivä 30.4.2025
Yhteiskirjoittamistehtävän määräpäivä 31.5.2025

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssikirjallisuus englanniksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Resilienssiominaisuuksien kehittämisen opintojaksolla keskitytään muutoksenhallintaan ja henkilökohtaisen resilienssin vahvistamiseen. Opintojakso tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja strategioita, jotka auttavat osallistujia navigoimaan tehokkaasti muutostilanteissa sekä ennakoimaan ja hallitsemaan riskejä projekteissa. Opit tunnistamaan muutoksen merkkejä ja kehittämään ennakoivia strategioita muutostilanteisiin varautumiseksi. Harjoittelet joustavuutta ja sopeutumiskykyä vastaamaan muutokseen nopeasti ja tehokkaasti. Tutkit muutoksia oppimismahdollisuuksina ja kehität analysointitaitojasi muutoksen kontekstissa. Opit arvioimaan resilienssin hyödyntämistä organisaatiossasi ja tunnistamaan mahdollisuudet sen vahvistamiseksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:

- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Ajoitus

30.09.2024 - 01.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Susanna Kivelä
  • Taina Vuorela
Vastuuopettaja

Susanna Kivelä

Ryhmät
  • HYA525KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
- tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
- vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä
- etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien ennakoinnin tukena

Arviointiasteikko

H-5