Siirry suoraan sisältöön

ValintamuotoiluLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: HY00BS59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida valintaympäristön merkitystä ihmisten käyttäytymisessä sekä tunnistaa ongelmakohdat valintaympäristössä
- soveltaa ja arvioida käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita ja käyttäytymisen muutoksen malleja käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- kehittää ja implementoida tehokkaita interventioita valintaympäristöön
- arvioida tuuppauksia osana laajempaa valintamuotoilun kokonaisuutta

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.11.2024 - 15.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa (HYV9), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Kaisa Hytönen
  • Markus Kanerva
Vastuuopettaja

Markus Kanerva

Ryhmät
  • HYV924SJ
    Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida valintaympäristön merkitystä ihmisten käyttäytymisessä sekä tunnistaa ongelmakohdat valintaympäristössä
- soveltaa ja arvioida käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita ja käyttäytymisen muutoksen malleja käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- kehittää ja implementoida tehokkaita interventioita valintaympäristöön
- arvioida tuuppauksia osana laajempaa valintamuotoilun kokonaisuutta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

13.10.2023 - 29.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa (HYV9), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Kaisa Hytönen
  • Markus Kanerva
Vastuuopettaja

Markus Kanerva

Ryhmät
  • HYV923SJ
    Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida valintaympäristön merkitystä ihmisten käyttäytymisessä sekä tunnistaa ongelmakohdat valintaympäristössä
- soveltaa ja arvioida käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita ja käyttäytymisen muutoksen malleja käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- kehittää ja implementoida tehokkaita interventioita valintaympäristöön
- arvioida tuuppauksia osana laajempaa valintamuotoilun kokonaisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja palvelumuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä toimimista.

Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koko opintojaksoon liittyvät:
- Thaler, R. & Sunstein, C. 2021 (tai 2008). Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness
- Johnson, E. 2021. The elements of choice: why the way we decide matters.
- Norman, D. 2013. The Design of Everyday Things.

Tehtäviin liittyvät:
- Ly, K. et al. 2012. A Practitioner’s Guide To Nudging
- OECD. 2019. The BASIC toolkit - tools and ethics for applied behavioural insights
- Thaler, R. H., Sunstein, C. R., & Balz, J. P. 2013. Choice architecture. In E. Shafir (Ed.), The behavioral foundations of public policy (pp. 428–439). Princeton University Press.
- Service, O. et al. 2014. EAST: Four Simple Ways to Apply Behavioural Insights.
- Michie S., Richardson M., Johnston M., Abraham C., Francis J., Hardeman W., Eccles M.P., Cane J., Wood C.E. 2013. The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques: building an international consensus for the reporting of behavior change interventions. Ann Behav Med. 2013 Aug;46(1):81-95
- Richard Thalerin nobelpalkintoesitys.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). - - Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Kotitehtävät: 25 t
Lukutehtävät: 30 t
Jaksotehtävä: 45 t

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja palvelumuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393 ja A9394 sisältöjen hallinta.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:
1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %

Canvasissa olevista tehtävistä osa pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla, osan pisteyttää ohjaava opettaja. Kehittämistehtävä arvioidaan alla olevien yleisten arviointikriteerien mukaan.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkund-plagiointitarkastusjärjestelmän käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 31.05.2022

Ajoitus

17.11.2022 - 28.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

21 - 40

Koulutus
  • Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Markus Kanerva
Vastuuopettaja

Markus Kanerva

Ryhmät
  • HYV822SJ
    Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu, yamk, S22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida valintaympäristön merkitystä ihmisten käyttäytymisessä sekä tunnistaa ongelmakohdat valintaympäristössä
- soveltaa ja arvioida käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita ja käyttäytymisen muutoksen malleja käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- kehittää ja implementoida tehokkaita interventioita valintaympäristöön
- arvioida tuuppauksia osana laajempaa valintamuotoilun kokonaisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja palvelumuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä toimimista.

Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella. Lähipäivät ovat:
pe 18.11.2022 klo 9.00-16.30
la 10.12.2022 klo 9.00-16.30
pe 17.2.2023 klo 9.00-16.30

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koko opintojaksoon liittyvät:
- Thaler, R. & Sunstein, C. 2021 (tai 2008). Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness
- Norman, D. 2013. The Design of Everyday Things.
Tehtäviin liittyvät:
- Ly, K. et al. 2012. A Practitioner’s Guide To Nudging
- OECD. 2019. The BASIC toolkit - tools and ethics for applied behavioural insights
- Thaler, R. H., Sunstein, C. R., & Balz, J. P. 2013. Choice architecture. In E. Shafir (Ed.), The behavioral foundations of public policy (pp. 428–439). Princeton University Press.
- Service, O. et al. 2014. EAST: Four Simple Ways to Apply Behavioural Insights.
- Michie S., Richardson M., Johnston M., Abraham C., Francis J., Hardeman W., Eccles M.P., Cane J., Wood C.E. 2013. The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques: building an international consensus for the reporting of behavior change interventions. Ann Behav Med. 2013 Aug;46(1):81-95
- Richard Thalerin nobelpalkintoesitys.

Lisäksi itsenäinen tiedonhaku.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). - - Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Kotitehtävät: 25 t
Lukutehtävät: 30 t
Jaksotehtävä: 45 t

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja palvelumuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393 ja A9394 sisältöjen hallinta.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:
1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %

Canvasissa olevista tehtävistä osa pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla, osan pisteyttää ohjaava opettaja. Kehittämistehtävä arvioidaan alla olevien yleisten arviointikriteerien mukaan.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkund-plagiointitarkastusjärjestelmän käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Markus Kanerva
  • Kaisa Hytönen
Ryhmät
  • HYV521SJ
    Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä, yamk, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida valintaympäristön merkitystä ihmisten käyttäytymisessä sekä tunnistaa ongelmakohdat valintaympäristössä
- soveltaa ja arvioida käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita ja käyttäytymisen muutoksen malleja käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- kehittää ja implementoida tehokkaita interventioita valintaympäristöön
- arvioida tuuppauksia osana laajempaa valintamuotoilun kokonaisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä ja palvelumuotoilun perusperiaatteita sekä ihmisten motivoimiseksi että tavoitteiden ja toiminnan välisen eron kaventamiseksi. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintojakson lähipäivät pyritään toteuttamaan Tikkurilan kampuksella syksyn tilanne ja silloin voimassaoleva Laurean ohjeistus huomoiden. Jos lähiopetusta ei voida järjestää kampuksella se järjestetään etäyhteyden kautta. Lähipäivät ovat:
la 20.11.2021 klo 9-16.30
la 11.12.2021 klo 9-16.30
pe 11.2.2022 klo 9-16.30

Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä toimimista.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Video: Richard Thalerin nobelpalkintoesitys

Artikkeli: Choice Architecture
Artikkeli: Nudge your customers toward better choices
Artikkeli: BCT Taxonomy (v1): 93 hierarchically-clustered techniques:
Artikkeli: The Behaviour Change Wheel

Raportti: A Practitioner’s Guide To Nudging
Raportti: The BASIC toolkit - tools and ethics for applied behavioural insights
Raportti: Applying behavioural insights to reduce fraud, error and debt

Kirja: The design of everyday things (soveltuvin osin)
Kirja: Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness (soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tehtäviä integroidaan työelämäkontekstiin

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.

Ensimmäisessä lähipäivässä sovitaan tehtävien palautusaikataulusta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 h = 24 h
Lähipäivien kertaus: 10 h
Kotitehtävät: 25 h
Lukutehtävät: 30 h
Jaksotehtävä: 45 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä ja palvelumuotoilun perusperiaatteita sekä ihmisten motivoimiseksi että tavoitteiden ja toiminnan välisen eron kaventamiseksi. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:

1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Markus Kanerva
  • Kaisa Hytönen
Ryhmät
  • HYV521SJ
    Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä, yamk, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida valintaympäristön merkitystä ihmisten käyttäytymisessä sekä tunnistaa ongelmakohdat valintaympäristössä
- soveltaa ja arvioida käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita ja käyttäytymisen muutoksen malleja käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- kehittää ja implementoida tehokkaita interventioita valintaympäristöön
- arvioida tuuppauksia osana laajempaa valintamuotoilun kokonaisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä ja palvelumuotoilun perusperiaatteita sekä ihmisten motivoimiseksi että tavoitteiden ja toiminnan välisen eron kaventamiseksi. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintojakson lähipäivät pyritään toteuttamaan Tikkurilan kampuksella syksyn tilanne ja silloin voimassaoleva Laurean ohjeistus huomoiden. Jos lähiopetusta ei voida järjestää kampuksella se järjestetään etäyhteyden kautta. Lähipäivät ovat:
la 20.11.2021 klo 9-16.30
pe 10.12.2021 klo 9-16.30
la 12.2.2022 klo 9-16.30

Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä toimimista.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Video: Richard Thalerin nobelpalkintoesitys

Artikkeli: Choice Architecture
Artikkeli: Nudge your customers toward better choices
Artikkeli: BCT Taxonomy (v1): 93 hierarchically-clustered techniques:
Artikkeli: The Behaviour Change Wheel

Raportti: A Practitioner’s Guide To Nudging
Raportti: The BASIC toolkit - tools and ethics for applied behavioural insights
Raportti: Applying behavioural insights to reduce fraud, error and debt

Kirja: The design of everyday things (soveltuvin osin)
Kirja: Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness (soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tehtäviä integroidaan työelämäkontekstiin

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.

Ensimmäisessä lähipäivässä sovitaan tehtävien palautusaikataulusta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 h = 24 h
Lähipäivien kertaus: 10 h
Kotitehtävät: 25 h
Lukutehtävät: 30 h
Jaksotehtävä: 45 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä ja palvelumuotoilun perusperiaatteita sekä ihmisten motivoimiseksi että tavoitteiden ja toiminnan välisen eron kaventamiseksi. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:

1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.