Siirry suoraan sisältöön

Valintamuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BS59-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2024 - 15.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa (HYV9), Laurea Tikkurila
Opettajat
Kaisa Hytönen
Markus Kanerva
Vastuuopettaja
Markus Kanerva
Ryhmät
HYV924SJ
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S24, Tikkurila
Opintojakso
HY00BS59

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida valintaympäristön merkitystä ihmisten käyttäytymisessä sekä tunnistaa ongelmakohdat valintaympäristössä
- soveltaa ja arvioida käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita ja käyttäytymisen muutoksen malleja käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- kehittää ja implementoida tehokkaita interventioita valintaympäristöön
- arvioida tuuppauksia osana laajempaa valintamuotoilun kokonaisuutta

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koko opintojaksoon liittyvät:
- Thaler, R. & Sunstein, C. 2021 (tai 2008). Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness
- Johnson, E. 2021. The elements of choice: why the way we decide matters.
- Norman, D. 2013. The Design of Everyday Things.

Tehtäviin liittyvät:
- Ly, K. ym. 2012. A Practitioner’s Guide To Nudging.
- OECD. 2019. The BASIC toolkit - tools and ethics for applied behavioural insights
- Thaler, R. H., Sunstein, C. R., & Balz, J. P. 2013. Choice architecture. In E. Shafir (Ed.), The behavioral foundations of public policy (pp. 428–439). Princeton University Press.
- Service, O. et al. 2014. EAST: Four Simple Ways to Apply Behavioural Insights.
- Michie S., Richardson M., Johnston M., Abraham C., Francis J., Hardeman W., Eccles M.P., Cane J., Wood C.E. 2013. The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques: building an international consensus for the reporting of behavior change interventions. Ann Behav Med. 2013 Aug;46(1):81-95
- Mertens, S., Herberz, M., Hahnel, U. J. J., & Brosch, T. 2022. The effectiveness of nudging: A meta-analysis of choice architecture interventions across behavioral domains. PNAS Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 119(1), Article e2107346118
- Oeberst, A., & Imhoff, R. 2023. Toward Parsimony in Bias Research: A Proposed Common Framework of Belief-Consistent Information Processing for a Set of Biases. Perspectives on Psychological Science, 18(6), 1464-1487.

Toteutustapa

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja valintamuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä toimimista.

Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.

Opintojakso sisältää ennakkotehtävän, joka tulee olla suoritettuna ennen ensimmäistä lähiopetuspäivää.

Ensimmäisessä lähipäivässä sovitaan tehtävien palautusaikataulusta.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 10.10.2024 klo 9-16.30.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Kotitehtävät: 25 t
Lukutehtävät: 30 t
Jaksotehtävä: 45 t

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja valintamuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393 ja A9394 sisältöjen hallinta.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Siirry alkuun