Strateginen johtaminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: A9361
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- strategisen suunnittelun keskeiset periaatteet, menetelmät ja strategiaprosessin
- arvioida yrityksen toimintastrategiaa ja tehtyjä valintoja
- tilanteen mukaisesti soveltaen luoda vaihtoehtoisia strategioita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
- analysoida strategian uudistamisen vaikutukset asiakkuusstrategioihin, osaamisstrategioihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin sekä osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämistoimintoja
- toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
- analysoida työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen
- strategian jalkauttamisen suunnittelu
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Virpi Kaartti
- Jukka Ojasalo
Vastuuopettaja
Jukka Ojasalo
Ryhmät
-
TYA224KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- strategisen suunnittelun keskeiset periaatteet, menetelmät ja strategiaprosessin
- arvioida yrityksen toimintastrategiaa ja tehtyjä valintoja
- tilanteen mukaisesti soveltaen luoda vaihtoehtoisia strategioita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
- analysoida strategian uudistamisen vaikutukset asiakkuusstrategioihin, osaamisstrategioihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin sekä osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämistoimintoja
- toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
- analysoida työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen
- strategian jalkauttamisen suunnittelu
Toteutustapa
Luennot, workshoptyöskentely, kirjalliset raportit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jokainen opiskelija valitsee itse kohdeorganisaation, johon kehittämistehtävä tehdään
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetuksen lähipäivät Leppävaaran Laureassa
Canvas-oppimisympäristössä ilmoitetut harjoitustöiden palautusajankohdat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia (1 op = 27 työtä)
Lähiopetus
Kirjallisuuden lukeminen ja analysointi harjoitustöitä varten
Yhteistyö kohdeorganisaation kanssa
Harjoitustöiden raporttien kirjoittaminen
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä harjoitustehtävistä.
Kehittämistehtävä on harjoitustyö, jossa luodaan kohdeorganisaation strategiseen johtamiseen liittyvä konkreettinen kehittämissuunnitelma. ”Kohdeorganisaatio” voi olla joko koko yritys, sen tietty yksikkö, osasto, tiimi tai muu toiminnasta mielekkäästi yksilöitävissä oleva tulosvastuullinen kokonaisuus, jonka toimintaan liittyvää strategista johtamista voidaan tarkastella. Kehittämistehtävä tehdään, raportoidaan, esitetään ja arvostellaan vaiheittain seuraavasti:
1) Opetuspäivä
Luentoja, ryhmäharjoituksia
1. ja 2. opetuspäivän välissä
Strategiseen johtamiseen liittyvä teoreettinen tietoperusta eli kirjallisuusanalyysi
Kehittämiskohteen ja tavoitteen identifiointi
2) Opetuspäivä
Henkilökohtaista ohjausta kehittämistehtävään liittyen
Ryhmäharjoitus perustuen kirjallisuusanalyysiin
2. ja 3. opetuspäivän välissä
Kehittämistehtävän ja siihen liittyvän loppuraportin tekeminen
3) Opetuspäivä
Kehittämistehtävän loppuraportin esittäminen ja käsittely työpajassa. Kehittämistehtävä on toteuttamiskelpoisen strategisen johtamisen tai sen jonkin osa-alueen kehittämissuunnitelma eli loppuraportti
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen lähiopetukseen pakollista
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Harjoitustehtävät eivät ole tehtävänantojen mukaisia. Poissaolot lähiopetuksesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 18.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Virpi Kaartti
- Jukka Ojasalo
Ryhmät
-
TYA223KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- strategisen suunnittelun keskeiset periaatteet, menetelmät ja strategiaprosessin
- arvioida yrityksen toimintastrategiaa ja tehtyjä valintoja
- tilanteen mukaisesti soveltaen luoda vaihtoehtoisia strategioita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
- analysoida strategian uudistamisen vaikutukset asiakkuusstrategioihin, osaamisstrategioihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin sekä osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämistoimintoja
- toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
- analysoida työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen
- strategian jalkauttamisen suunnittelu
Toteutustapa
Luennot, workshoptyöskentely, kirjalliset raportit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jokainen opiskelija valitsee itse kohdeorganisaation, johon kehittämistehtävä tehdään
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetuksen lähipäivät Leppävaaran Laureassa
Canvas-oppimisympäristössä ilmoitetut harjoitustöiden palautusajankohdat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia (1 op = 27 työtä)
Lähiopetus
Kirjallisuuden lukeminen ja analysointi harjoitustöitä varten
Yhteistyö kohdeorganisaation kanssa
Harjoitustöiden raporttien kirjoittaminen
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä harjoitustehtävistä.
Kehittämistehtävä on harjoitustyö, jossa luodaan kohdeorganisaation strategiseen johtamiseen liittyvä konkreettinen kehittämissuunnitelma. ”Kohdeorganisaatio” voi olla joko koko yritys, sen tietty yksikkö, osasto, tiimi tai muu toiminnasta mielekkäästi yksilöitävissä oleva tulosvastuullinen kokonaisuus, jonka toimintaan liittyvää strategista johtamista voidaan tarkastella. Kehittämistehtävä tehdään, raportoidaan, esitetään ja arvostellaan vaiheittain seuraavasti:
1) Opetuspäivä
Luentoja, ryhmäharjoituksia
1. ja 2. opetuspäivän välissä
Strategiseen johtamiseen liittyvä teoreettinen tietoperusta eli kirjallisuusanalyysi
Kehittämiskohteen ja tavoitteen identifiointi
2) Opetuspäivä
Henkilökohtaista ohjausta kehittämistehtävään liittyen
Ryhmäharjoitus perustuen kirjallisuusanalyysiin
2. ja 3. opetuspäivän välissä
Kehittämistehtävän ja siihen liittyvän loppuraportin tekeminen
3) Opetuspäivä
Kehittämistehtävän loppuraportin esittäminen ja käsittely työpajassa. Kehittämistehtävä on toteuttamiskelpoisen strategisen johtamisen tai sen jonkin osa-alueen kehittämissuunnitelma eli loppuraportti
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen lähiopetukseen pakollista
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Harjoitustehtävät eivät ole tehtävänantojen mukaisia. Poissaolot lähiopetuksesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
12.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
21 - 40
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Anne Martola
- Jukka Ojasalo
Vastuuopettaja
Jukka Ojasalo
Ryhmät
-
TYA222KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K22, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- strategisen suunnittelun keskeiset periaatteet, menetelmät ja strategiaprosessin
- arvioida yrityksen toimintastrategiaa ja tehtyjä valintoja
- tilanteen mukaisesti soveltaen luoda vaihtoehtoisia strategioita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
- analysoida strategian uudistamisen vaikutukset asiakkuusstrategioihin, osaamisstrategioihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin sekä osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämistoimintoja
- toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
- analysoida työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen
- strategian jalkauttamisen suunnittelu
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty