Siirry suoraan sisältöön

Strateginen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9361-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Virpi Kaartti
  • Jukka Ojasalo

Vastuuopettaja

Jukka Ojasalo

Ryhmät

  • TYA225KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- strategisen suunnittelun keskeiset periaatteet, menetelmät ja strategiaprosessin
- arvioida yrityksen toimintastrategiaa ja tehtyjä valintoja
- tilanteen mukaisesti soveltaen luoda vaihtoehtoisia strategioita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
- analysoida strategian uudistamisen vaikutukset asiakkuusstrategioihin, osaamisstrategioihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin sekä osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämistoimintoja
- toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
- analysoida työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen
- strategian jalkauttamisen suunnittelu

Toteutustapa

Luennot, workshoptyöskentely, kirjalliset raportit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Jokainen opiskelija valitsee itse kohdeorganisaation, johon kehittämistehtävä tehdään

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuksen lähipäivät Leppävaaran Laureassa
Canvas-oppimisympäristössä ilmoitetut harjoitustöiden palautusajankohdat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia (1 op = 27 työtä)
Lähiopetus
Kirjallisuuden lukeminen ja analysointi harjoitustöitä varten
Yhteistyö kohdeorganisaation kanssa
Harjoitustöiden raporttien kirjoittaminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä harjoitustehtävistä.

Kehittämistehtävä on harjoitustyö, jossa luodaan kohdeorganisaation strategiseen johtamiseen liittyvä konkreettinen kehittämissuunnitelma. ”Kohdeorganisaatio” voi olla joko koko yritys, sen tietty yksikkö, osasto, tiimi tai muu toiminnasta mielekkäästi yksilöitävissä oleva tulosvastuullinen kokonaisuus, jonka toimintaan liittyvää strategista johtamista voidaan tarkastella. Kehittämistehtävä tehdään, raportoidaan, esitetään ja arvostellaan vaiheittain seuraavasti:

1) Opetuspäivä
Luentoja, ryhmäharjoituksia

1. ja 2. opetuspäivän välissä
Strategiseen johtamiseen liittyvä teoreettinen tietoperusta eli kirjallisuusanalyysi
Kehittämiskohteen ja tavoitteen identifiointi

2) Opetuspäivä
Henkilökohtaista ohjausta kehittämistehtävään liittyen
Ryhmäharjoitus perustuen kirjallisuusanalyysiin

2. ja 3. opetuspäivän välissä
Kehittämistehtävän ja siihen liittyvän loppuraportin tekeminen

3) Opetuspäivä
Kehittämistehtävän loppuraportin esittäminen ja käsittely työpajassa. Kehittämistehtävä on toteuttamiskelpoisen strategisen johtamisen tai sen jonkin osa-alueen kehittämissuunnitelma eli loppuraportti

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistuminen lähiopetukseen pakollista

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Harjoitustehtävät eivät ole tehtävänantojen mukaisia. Poissaolot lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1, tyydyttävä. Opiskelija osaa:

Tietoperusta:
- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin.
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä.

Kehittäminen:
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin.
- toimia kehittämistehtävissä.

Luovuus:
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa. olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja.

Viestintä:
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
- hyödyntää viestinnän keinoja.

Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys:
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti.
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä.
- toimia epävarmoissa tilanteissa.
- työskennellä yhdessä muiden kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3, hyvä. Opiskelija osaa:

Tietoperusta:
- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden.
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen.
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen.

Kehittäminen:
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää.
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä.

Luovuus:
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.

Viestintä:
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti.
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja.

Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys:
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä.
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä.
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien.
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa.
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5, kiitettävä. Opiskelija osaa:

Tietoperusta:
- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti.
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen.
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen.

Kehittäminen:
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää.
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä.

Luovuus:
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa.

Viestintä:
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden.
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä.

Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys:
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti.
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti.
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa.
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti.
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti.
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa.